2018-02-15, 08:21
Medlem
enfindams avatar
Citat:
Ursprungligen postat av VEMDÅJAG
Det har hänt flera gånger att jag sett personer på stan som jag känt igen men som jag omöjligt kan komma på namnet på, jag har verkligen funderat vad personen hette. Sen på natten så drömmer jag då att jag träffar personen och säger rätt namn. Ja, vi har informationen lagrad i hjärnan men den kommer fram när vi är avslappnad.
Det är faktiskt inte så. När vi sover så lämnar vi vårt medvetande och informationen får vi från annat håll.
Citera
2018-02-15, 09:09
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av enfindam
Alright, det tillhör väl inte dom mest minnesvärda avsnitten men jag blev imponerad när han besökte ett nedlagt salteri i Kristinehamn. Han fick till sig en mängd information, inte bara om stället utan även om vad som hade hänt i närheten.

Kollat nu. Jag skulle vilja att du ger mig ett eller flera exempel från det Terry sade i det avsnittet, på vad det är du tycker påvisar att han har "förmågan". Så ska jag ge dig min syn på saken.
Tack på förhand.
Citera
2018-02-15, 09:18
Medlem
Citat:
Många konstnärer, kompositörer mf l hävdar ofta att kreativitet kommer till dom i form av en inspirerande tanke när dom är fullständigt avslappnade, ofta nattetid, och egentligen inte tänker alls. Det är ju en intressant tanke...

Det är absolut inget övernaturligt. Jag är själv musiker till yrket, så jag vet vad jag talar om.
Känner inte att jag behöver förklara mer, då andra redan gjort det.

Men att man "egentligen inte tänker alls" på natten när man är avslappnad, är som sagt felaktigt.

Det är däremot helt korrekt att exempelvis jag som musiker ofta får fram mina bästa idéer när jag ligger i sängen och är avslappnad. Väldigt logiskt faktiskt att det är så för många.
Citera
2018-02-15, 09:19
Medlem
Citat:
Det är faktiskt inte så. När vi sover så lämnar vi vårt medvetande och informationen får vi från annat håll.

Belägg för detta tack.
Citera
2018-02-15, 09:25
Medlem
enfindams avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Sir.
Kollat nu. Jag skulle vilja att du ger mig ett eller flera exempel från det Terry sade i det avsnittet, på vad det är du tycker påvisar att han har "förmågan". Så ska jag ge dig min syn på saken.
Tack på förhand.
Jag tyckte att allt han sa stämde. Var det något som du tyckte inte stämde?
Citera
2018-02-15, 09:53
Medlem
Citat:
Jag tyckte att allt han sa stämde. Var det något som du tyckte inte stämde?

Jag skulle gärna vilja att du börjar med att nämna en specifik sak han sade som du ansåg stämde och således påvisar att han besitter en övernaturlig förmåga.

Det är väl inte för mycket begärt?

Nämn bara något, så jag kan ta fram det exakta citatet från avsnittet och förklara hur jag ser på saken.

Vi kan gå igenom alla hans påståenden om du så vill, men det blir enklast att börja med ett. Välj det du tycker är mest imponerade om du så vill.
Citera
2018-02-15, 09:56
Medlem
enfindams avatar
Citat:
Det är absolut inget övernaturligt. Jag är själv musiker till yrket, så jag vet vad jag talar om.
Känner inte att jag behöver förklara mer, då andra redan gjort det.

Men att man "egentligen inte tänker alls" på natten när man är avslappnad, är som sagt felaktigt.

Det är däremot helt korrekt att exempelvis jag som musiker ofta får fram mina bästa idéer när jag ligger i sängen och är avslappnad. Väldigt logiskt faktiskt att det är så för många.
Du tror väl inte på allvar att all stor konst i världen skapas enbart i en människas hjärna? Vi får ju mängder av information och idéer och inte minst inspiration till oss hela tiden.
Senast redigerad av enfindam 2018-02-15 kl. 10:01.
Citera
2018-02-15, 09:59
Medlem
enfindams avatar
Citat:
Jag skulle gärna vilja att du börjar med att nämna en specifik sak han sade som du ansåg stämde och således påvisar att han besitter en övernaturlig förmåga.

Det är väl inte för mycket begärt?

Nämn bara något, så jag kan ta fram det exakta citatet från avsnittet och förklara hur jag ser på saken.

Vi kan gå igenom alla hans påståenden om du så vill, men det blir enklast att börja med ett. Välj det du tycker är mest imponerade om du så vill.
Han fick bl. a till sig information om mannen som hade fått ström i sig på järnvägsspåret strax intill.
Citera
2018-02-15, 14:34
Medlem
Studioworkss avatar
Citat:
Du tror väl inte på allvar att all stor konst i världen skapas enbart i en människas hjärna? Vi får ju mängder av information och idéer och inte minst inspiration till oss hela tiden.

Absolut.
Vi får allt det från möten med andra människor, cykelturer, att ta del av andra konstnärers alster osv osv. Detta betyder inte att det som kommer till dig när du skapar eller drömmer en ny idé kommer från en högre makt eller andevärld.
Stor konst är uttänkt i en människas hjärna.
Influensen och inspirationen kommer från intryck denna hjärna fått i den fysiska världen, vare sig det är möten, svampplockning, musiklyssning, taveltittande....
Men, som sagt, inga musor, gudar eller andar är inblandade.
Citera
2018-02-15, 15:12
Medlem
I stort sett alla människor har en älskad anhörig som har dött. Många människor påstår också att deras anhöriga tittar till dem och att det finns tecken på att deras anhöriga lever vidare någonstans. Men vad finns det som styrker detta egentligen? Borde inte någon av alla de människor som dött här på jorden ha velat hjälpa till att bevisa andevärlden? Andar kan ju tydligen visa sig när de vill, kan de inte boka en tid och låta vetenskapen få se dem? Bli intervjuad i Skavlan som exempel.
Citera
2018-02-15, 15:44
Medlem
enfindams avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Studioworks
Absolut.
Vi får allt det från möten med andra människor, cykelturer, att ta del av andra konstnärers alster osv osv. Detta betyder inte att det som kommer till dig när du skapar eller drömmer en ny idé kommer från en högre makt eller andevärld.
Stor konst är uttänkt i en människas hjärna.
Influensen och inspirationen kommer från intryck denna hjärna fått i den fysiska världen, vare sig det är möten, svampplockning, musiklyssning, taveltittande....
Men, som sagt, inga musor, gudar eller andar är inblandade.
Det där köper jag inte. Vi får intryck utifrån, ja men det mesta av vår inspiration och kreativitet kommer faktiskt från högre makter. Vi människor vill gärna ta åt oss äran när vi har gjort någonting storartat men vi glömmer ofta bort varifrån inspirationen och idéerna egentligen kom
Citera
2018-02-15, 15:56
Medlem
Studioworkss avatar
Citat:
Det där köper jag inte. Vi får intryck utifrån, ja men det mesta av vår inspiration och kreativitet kommer faktiskt från högre makter. Vi människor vill gärna ta åt oss äran när vi har gjort någonting storartat men vi glömmer ofta bort varifrån inspirationen och idéerna egentligen kom

Nej, det kommer inte från högre makter.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in