Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2018-02-15, 07:42
  #16441
Avstängd
Avd.9s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Jonatanmw
Bekräftade filmen långt tidigare....
Avd 9 är nästan helt rätt ute i sin tiilvägagångsbeskrivning.....bara nästan...
Blodet är ej orsakat från knivar/pistol... däremot krossat glas ....dricksglas

Det är på grund av detta som jag varit på dej.
Klart man undrar vad det är som fattas eller är fel.
Känns som att jag (och några fler) ligger 90 - 95% rätt, enligt dej.
Hjälp till och knuffa in oss på RÄTT väg istället.
Citera
2018-02-15, 07:43
  #16442
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Solglittret
Vi är nere på pronomen-analys nivån nu och försöker tolka om polisens pressmeddelande med ord som "de", "sin" , "man" etc kan innehålla några dolda fakta...

Jag hade tänkt avsluta mitt deltagande i tråden men jag tar väl passningen då. Jag vet inte om du har mycket erfarenhet i hur media jobbar. Det finns få texter som är så genomarbetade och omsorgsfullt formulerade som pressmeddelanden från myndigheters och företags kommunikationsansvariga. Det är en profession som inte gör annat än finslipar sina kunskaper i just detta. Det är helt enkelt deras jobb.

Sen kan man om man vill fördjupa sig i medias publicitetsregler. Särskilt punkt 8 och 9.
https://www.sjf.se/yrkesfragor/yrkes...licitetsregler

Det finns all anledning att försöka tolka polisens pressmeddelande. Särskilt eftersom det är det enda som kommer att komma från officiellt håll. För polis och media är det ett avslutat kapitel. För polisen eftersom det inte blir någon rättegång och för media eftersom det bryter mot 8, 9 eller båda.

Om inte annat så är det en förklaring till tystnaden så man inte behöver spekulera i andra orsaker.
Citera
2018-02-15, 07:48
  #16443
Avstängd
Frank.Einsteins avatar
Lite skojigt är det att det finns en hel del här i tråden som starkt ifrågasätter rektor och läkare för att aningslöst ha blivit duperade av pappan samtidigt som de sväljer ett anonymt PM på ett anonymt forum med hull och hår. Man får väl anta att dessa bör hålla sig ifrån ovanstående professioner.

Om man på allvar vill komma närmare en sanning borde bevisvärdering vara en självklar ingrediens men som det är nu försöker man baka en sockerkaka utan både mjöl, ägg och socker. Resultat blir ganska osmakligt för att inte säga oätligt.
Citera
2018-02-15, 07:50
  #16444
Medlem
afKnollentotts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av N.Armstark
Jag hade tänkt avsluta mitt deltagande i tråden men jag tar väl passningen då. Jag vet inte om du har mycket erfarenhet i hur media jobbar. Det finns få texter som är så genomarbetade och omsorgsfullt formulerade som pressmeddelanden från myndigheters och företags kommunikationsansvariga. Det är en profession som inte gör annat än finslipar sina kunskaper i just detta. Det är helt enkelt deras jobb.

Sen kan man om man vill fördjupa sig i medias publicitetsregler. Särskilt punkt 8 och 9.
https://www.sjf.se/yrkesfragor/yrkes...licitetsregler

Det finns all anledning att försöka tolka polisens pressmeddelande. Särskilt eftersom det är det enda som kommer att komma från officiellt håll. För polis och media är det ett avslutat kapitel. För polisen eftersom det inte blir någon rättegång och för media eftersom det bryter mot 8, 9 eller båda.

Om inte annat så är det en förklaring till tystnaden så man inte behöver spekulera i andra orsaker.

Man ska inte köpa en tystnad hur som helst. En tystnad från media alternativt myndighetshåll eller en symbios dem emellan, ska man alltid ställa sig kritisk till. Köpa med hull och hår ? Näe....
Citera
2018-02-15, 07:54
  #16445
Medlem
Solglittrets avatar
Citat:
Ursprungligen postat av PhDSalander
Jag förmodar att det du fått veta troligen stämmer, men problemet är att du nu måste göra ett val; antingen står du för att du fört vidare dessa uppgifter och på ett sakligt sätt förklarar vad det är du fått reda på, svarar rakt på raka frågor från tråddeltagare, eller så måste du avbryta dina inlägg och seriöst ta en funderare över om din moral och konsekvenstänk egentligen är särskilt konstruktiv.

Självklart är vi alla nyfikna på vad som hänt familjen och vad som ledde fram till detta fruktansvärda dåd i huset där barn blivit mördade och där varje handling som föregått ter sig skrämmande, mystiska och oförklarligt onda. Vi vill alla veta och förstå men i media är det tyst och kommer förmodligen fortsätta vara.
Desto större anledning att inte skapa ännu fler dimridåer omkring fallet utan försöka hålla fakta och adekvata uppgifter så tydliga som möjligt.

Mycket förnuftigt skrivet, håller med.
Klara formuleringar om det man kan posta och inte flummiga dimridåer med tusen tolkningsmöjligheter ger betydligt mindre risk för trådasanningar.
Citera
2018-02-15, 07:59
  #16446
Medlem
Solglittrets avatar
Citat:
Ursprungligen postat av rubin22
Det är väl antagligen mamman som fått besked om spridd cancer vid tredje advent?
Hon hade ju värk i kroppen, skrev en väninna till henne här, låter som troliga skelettmetastaser?
Kanske fick hon besked denna gång att det hade spridit sig till levern, ev hjärnan? Har den spridit sig rejält i levern, överlever man inte länge, lever koma infinner sig förr eller senare.
Bröstcancer som hon hade, sprider sig lättast till lever, lungor, skelett, hjärna.
Kan hon ha dött där hemma? Därför skriverier om oklar dödsorsak? Fast de hade ju gemensamt tagit beslutet, allt känns mycket mystiskt.

Tredje advent,17 december - men jobbade inte mamman efter tredje advent i veckan före jul?
Kan minnas fel. Någon som minns bättre?
Citera
2018-02-15, 08:03
  #16447
Avstängd
Avd.9s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Frank.Einstein
Jag har berättat om det, sedan svarat på frågor några gånger för att till slut vänligt men bestämt hänvisat till mina tidigare inlägg. Jag har dessutom flera gånger skrivit att barnens diagnos är av underordnad betydelse. Knappast vad gemene man skulle kalla älta.

Utöver det har barnen beskrivits som sjuka av polis, media och skola. I brevet nämner även föräldrarna att barnen var sjuka. Barnen har fått hemundervisning med hänvisning till sjukdom. Expressen skrev om läkarintyg efter att ha läst protokoll från skola. En mängd medier har gått bananas över ME/CFS sedan morden.
Min uppgift om intygen kommer således knappast utan förankring i verkligheten.

Var det något annat du undrade över?

Nope !!
Undrar inget mer.
Du bekräftade något, som redan bekräftats av:
Flera här i tråden.
Polis.
Media.
Skola.
Själv så hävdade jag (och jättemånga fler) för längesen att Läkarintyg fanns på båda barnen, och jag är övertygad, precis som du, att det finns Läkarintyg på båda barnen.
Agnes, vet jag hade en tät läkarkontakt, och ett riktigt läkarintyg.
Hur seriöst Moas läkarintyg var, kan man nog kanske fråga sig, men det fanns ett.
Citera
2018-02-15, 08:23
  #16448
Medlem
Dr.Roberts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Jonatanmw
Du menar alltså att går att förklara genom att en förälder redan hittats avliden av låt oss säga okänd orsak??

I så fall är jag helt med....

Du som verkar veta.Hade de någon slags likvaka hemma i huset pga att
någon i familjen ville dö hemma ?
Citera
2018-02-15, 08:28
  #16449
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av PhDSalander
Jag har väldigt svårt att förstå hur du resonerar här ang att du har fått till dig information som du sedan vet om är riskabelt för källan att föra vidare , men inte kan hålla dig från att förmedla, då i en omskriven form.
Du försätter först dig själv i ett läge där du missbrukar källans förtroende genom att föra vidare information. Även om du förvränger informationen eller sas tvättar den innan den förmedlas i tråden, så har du likväl överskridit gränsen gentemot källan och hamnat i en gråzon där allt du i fortsättningen säger eller skriver innebär ett brutet förtroende.

Att du sedan själv försätter dig i en situation där tråddeltagare inte förstår din information och kräver klarspråk borde ju redan från början stått klart för dig skulle inträffa och därför utifrån ett sunt konsekvenstänkt borde fått dig att avstå.
Du vet om att om källan röjs så skulle de råka illa ut, ändå väljer du att i stort sett göra just det; ju mer du skriver i förtäckta ordalag och ju mer du trasslar in dig i symbolik desto mer så närmar du dig att röja källan och dessutom skapa trådsanningar som inte är till nytta för någon.

Nu uttrycker du här ovan att andra därför ska ta vid och dra slutsatser av din omskrivna information.

Vad förväntar du dig skall bli resultatet av det?

Om källan inte vill röjas men är så oansvarig att den för vidare känsliga uppgifter så vore det väl mest riktigt att du som mottagare tackade nej till att förmedla den i en tråd på flashback där rykten och fantasier så otroligt lätt blir till trådsanningar - blir till gränslösa spekulationer - blir till hat och missämja och skapar ännu mer förvirring än nödvändigt.

Jag förmodar att det du fått veta troligen stämmer, men problemet är att du nu måste göra ett val; antingen står du för att du fört vidare dessa uppgifter och på ett sakligt sätt förklarar vad det är du fått reda på, svarar rakt på raka frågor från tråddeltagare, eller så måste du avbryta dina inlägg och seriöst ta en funderare över om din moral och konsekvenstänk egentligen är särskilt konstruktiv.

Självklart är vi alla nyfikna på vad som hänt familjen och vad som ledde fram till detta fruktansvärda dåd i huset där barn blivit mördade och där varje handling som föregått ter sig skrämmande, mystiska och oförklarligt onda. Vi vill alla veta och förstå men i media är det tyst och kommer förmodligen fortsätta vara.
Desto större anledning att inte skapa ännu fler dimridåer omkring fallet utan försöka hålla fakta och adekvata uppgifter så tydliga som möjligt.

Förstår ditt resonemang till fullo, källan/källorna kan vilja att viss information skall komma ut av olika anledningar. Har ganska rent samvete gentemot den/de.
Då detta uppenbarligen tas emot med negativa reaktioner väljer jag att fortsättningsvis delta som ren observatör tills vidare.
Tack för kommentarerna.,,,,,
Citera
2018-02-15, 08:32
  #16450
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av afKnollentott
Man ska inte köpa en tystnad hur som helst. En tystnad från media alternativt myndighetshåll eller en symbios dem emellan, ska man alltid ställa sig kritisk till. Köpa med hull och hår ? Näe....

Köp det inte om du kan se en mer trovärdig förklaring till tystnaden.
Citera
2018-02-15, 08:34
  #16451
Medlem
Läkarintyg för båda barn fanns. Läkarintyg för M dröjde tills det var på plats. Något måste ju har stått på det. Jag kan inte tänka mig att skolan hade accepterad ett dubiöst intyg - särskild inte för M. Men ett intyg räcker inte för hela skoltiden. Så As måste har varit förnyad flera gånger och för Ms var det kanske dags att förnya igen. Så någon/några måste har skrivit på gång på gång igen.
Citera
2018-02-15, 08:51
  #16452
Medlem
wendy1s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Vinbergssnacka
Läkarintyg för båda barn fanns. Läkarintyg för M dröjde tills det var på plats. Något måste ju har stått på det. Jag kan inte tänka mig att skolan hade accepterad ett dubiöst intyg - särskild inte för M. Men ett intyg räcker inte för hela skoltiden. Så As måste har varit förnyad flera gånger och för Ms var det kanske dags att förnya igen. Så någon/några måste har skrivit på gång på gång igen.
Självklart fanns det någon typ av intyg. Men ställer mig väldigt frågande till varifrån intygen kom och vem som skrivit ut dem. Hoppas den personen och den vårdinrättningen blir granskad upp över tänderna.
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback