2018-02-14, 23:58
Medlem
Knivur-273s avatar
Komjölk är nyttigt och väldigt gott. Den innehåller i stort sett allt en människa behöver, dock med ett recept eller procentuell sammansättning, som inte är optimal för människor. Annars skulle vi alla leva på mjölk.

Och mot Aftonbladet, dess ägare och dess chefer, uttalar jag denna förbannelse: Dö inflätad mellan ekrarna i vagnshjulet av trä, med brutna ben och armar.
Senast redigerad av Knivur-273 2018-02-15 kl. 00:04.
Citera
2018-02-15, 00:06
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av mr.anderzon
Att någon överhuvudtaget läser aftonbluffen och tar det som sanning.....

Du kan inte helt sonika avfärda en av Sveriges ändå största tidningar så hänsynslöst. Du menar att på allvar allt per definition som publiceras i Aftonbladet är falskt? En sådan slutsats gör tvärtom dig till oseriös och min vilda gissning är att du inte kan ett piss i ämnet. Kan det vara så? Förövrigt kan du granska källorna istället för att slänga ur dig floskler som du gör. Jag kommer för alltid se dig som en riktig pajas, minnas ditt användarnamn och för alltid ta allt du någonsin kommer med en stor nypa salt, om du inte skulle mogna till dig med tiden såklart.
Citera
2018-02-15, 00:11
Medlem
Tarstans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Rokushiki
Jag sa aldrig att det var onyttigt - däremot finns det ingen anledning att dricka det. Det är ett ganska fett livsmedel, och har lika mycket kalorier som läsk. Vi i västvärlden behöver verkligen inte dricka våra kalorier. Dessutom så har flera studier visat på att det inte alls leder till starkare ben - snarare benskörhet - och dessutom att det kan öka riskerna för t ex prostatacancer.
Du skrev att det inte är nyttigt, resten du har skrivit är snömos med noll verklighet.
Mjölk ökar risken för prostatacancer? Hur vet man det, bortrensat ifrån allt man utsätts av under ett liv. Den härledningen skulle jag vilja se!

Jag tycker om en massa mjölkprodukter/drycker som jag inte skulle vilja leva utan:
Pannkakor, våfflor, ost, cappuccino och mycket mycket mer.

Vatten är farligt, mycket medicinrester i det:
http://www.svensktvatten.se/vattentjanster/dricksvatten/riskanalys-och-provtagning/kemiska-amnen-i-vatten/lakemedel/
"Enligt medicinsk expertis innebär halterna som påvisats ingen hälsorisk då mängderna är mikroskopiska."
Vågar du lita på det? Kanske kan ge cancer.
Citera
2018-02-15, 00:22
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Rokushiki
Det är väl inga vuxna idag som tror att mjölk är nyttigt?

Det är bra för 100 år sen när dom flesta var fattiga och behövde få i sig energi, men idag finns det ingen anledning för en svensk att dricka mjölk.
Mjölk är bra som fan om du vill ha stora biceps, vem fan vill inte?
Citera
2018-02-15, 00:24
Medlem
Drozds avatar
Citat:
Ursprungligen postat av kristallklar
En småkul anekdot med anledning av mjölk: för ungefär femton år sedan var jag på en fest på Östermalm. Det var en synnerligen högervriden tillställning och jag hamnade i ett samtal med en moderat som berättade om sitt bästa PR-konto. Det var Mjölkfrämjandet. Ett flertal på festen jobbade på Prime PR, som är välkänd filial åt Moderaterna. Mjölk?! tänkte jag förvånat. Är mjölk ett bra PR-konto? Ytterligare en välkammad karriärist på denna fest hade jobbat åt Mjölkfrämjandet.

Detta möte har fått mig att kasta ett extra getöga på "mjölkfrågan" närhelst den blinkat förbi. Jag är inte rätt person att uttala mig om själva dryckens egenskaper, men anar faktiskt ett ganska systematiskt påverkansarbete bakom denna förmenta folkdryck. Jag anar rentav vissa möjligheter att gräva upp en faschinerande historia om hur unga PR-grabbar och diverse marknadsföringsgrepp fått oss att se på mjölken som självklart nyttig.

Intressant inlägg! Som du antyder är det nog många sköna miljoner som satsas på lobbying för mjölkindustrin (utöver reklamen då).

För växande barn och unga är mjölk säkerligen nyttigt, att dricka stora mängder mjölk som vuxen är nog mer tveksamt. Helt omöjligt att säga rakt av om mjölk är nyttigt, den har liksom andra livsmedel både för- och nackdelar för hälsan.
Citera
2018-02-15, 00:29
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av Kaleidoskopet
Har faktiskt ok koll på detta från ett hyfsat neutralt perspektiv. Båda sidorna har delvis rätt. Mjölk innehåller stora mängder hormoner. Mjölk, oavsett ursprung är gjort för att få den som dricker att växa, och det lyckas mjölken med på gott och ont. Prostatan kan bli förstorad (och öka risken för prostatacancer), tumörer kan växa fortare, finnar växer fortare och mer och även muskler växer rejält mycket fortare. Hormonerna i mjölken ökar nivåerna av bl.a. IGF-1 i kroppen. IGF-1 får allt att växa. IGF-1-nivåerna i kroppen höjs även av bra näring, träning och sömn. Så ja, du höjer ett cancerframkallande hormon på samma sätt som en god natts sömn, en hälsosam kost och normala testosteronvärden höjer värdena.

Vad gäller "naturens egen sportdryck" så är det otroligt sant för 90% av befolkningen, om sportdryck avser en dryck som ökar muskelmassa. Proteinerna som finns i mjölk, vassle och kasein är de mest effektiva, grovt överlägsna jämfört med alla vegetabiliska proteiner. Vassle är otroligt anabolt, absorberas väldigt fort och bidrar till ökad muskelmassa. Kaseinet absorberas långsamt och hindrar atrofi (förminskning) i muskelmassan. Så utifrån ett träningsperspektiv, både praktiskt och teoretiskt så finns ingen bättre sportdryck än mjölk eller dess derivat, inget annat, i alla fall från växtriket kommer ens i närheten.

Jag dricker själv mjölk, för jag tycker att nackdelarna av något förvärrad akne och eventuell minimal förhöjd cancerrisk är värt fördelarna av otroligt billigt och bra protein. Men om jag inte tränade hade jag försökt dricka mindre mjölk då de icke-träningsrelaterade fördelarna vad jag vet, är få om man får i sig all näring man behöver.

En vettig kommentar +1.

Aftonbladet sprider vinklat skit snack vanligt för att få besökare, samma tidning sa för ett par år sedan potatis är cancer framkallande..

Förvånad över hur lätt lurade folk är, skoja jag är inte förvånad.
Citera
2018-02-15, 00:40
Medlem
Mjölk verkar vissa tecken på att bland annat öka risken för vissa cancertyper. Det tycks även finnas en del andra hälsorisker

https://en.wikipedia.org/wiki/Milk
https://www.ncbi.nlm.nih.gov/pmc/articles/PMC5122229/

Precis som med det mesta så är mjölk både nyttigt och onyttigt,och diskussioner som "X är nyttigt! Nähä! Joho! Nähä! Joho!" är meningslösa
Senast redigerad av Daudodidi 2018-02-15 kl. 00:42.
Citera
2018-02-15, 01:10
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Daudodidi
Mjölk verkar vissa tecken på att bland annat öka risken för vissa cancertyper. Det tycks även finnas en del andra hälsorisker

https://en.wikipedia.org/wiki/Milk
https://www.ncbi.nlm.nih.gov/pmc/articles/PMC5122229/

Precis som med det mesta så är mjölk både nyttigt och onyttigt,och diskussioner som "X är nyttigt! Nähä! Joho! Nähä! Joho!" är meningslösa
Håller helt med, det är helt sjukt hur många som inte verkar fatta att matvaror består av många olika beståndsdelar som kan vara olika nyttiga eller onyttiga, att saker kan vara nyttiga under vissa omständigheter, eller för vissa, men inte alla människor. Som varje jävla gång en studie om mörk choklad kommer ut. "Vid daglig administration av 3.5 gram 85%ig choklad kände 2 av 5 deltagare förhöjt humör" blir i Aftonbladet: FORSKARE - CHOKLAD GÖR DIG LYCKLIG. Och "Vissa studier tyder på ett samband mellan viktuppgång och chokladkonsumtion, ett samband som dock försvinner om man kontrollerar för kaloriintag" blir självklart: NY STUDIE - CHOKLAD EN DÖDSFÄLLA.
Citera
2018-02-15, 01:13
Medlem
happilappis avatar
Mjölk är ett av dom nyttigaste och näringsrika livsmedel som finns. Det finns en anledning till att alla däggdjur diar. Vilka jävla idioter
Citera
2018-02-15, 01:26
Medlem
Om han vill verka saklig så tycker jag att det är underligt att han skriver artikeln tillsammans med en person ifrån Djurens rätt.
Citera
2018-02-15, 01:28
Medlem
Knivur-273s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av happilappi
Mjölk är ett av dom nyttigaste och näringsrika livsmedel som finns. Det finns en anledning till att alla däggdjur diar. Vilka jävla idioter
Mjölken ger mig och har gett mig och mina ungar liv i långt mer än tusen år förr.

https://www.youtube.com/watch?v=LH9C2pJQWzY
Citera
2018-02-15, 03:26
Medlem
GoranPongs avatar
Allt är tydligen farligt, vill Aftonbladet att vi ska sluta äta också? vi kan ju leva på bara luft, men den är också farlig på grund av alla avgaser och skit. Då får vi sluta andas
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in