2018-02-14, 16:32
Medlem
sfrges avatar
Nån som vet om denne Hymne hade nån koppling till dom andra försvunna. Var dom bekanta?
Citera
2018-02-14, 16:35
Medlem
Skaraborg2s avatar
Radio-podd som tar upp detta fall?

Citat:
Ursprungligen postat av olasvensson
Finns Dahlsjö-fallet på någon radio-podd. Det finns ju en mord-podd tänker jag.

Det enda jag känner till från radion är radiodokumentären som sändes 2015. Någon annan kanske vet om det finns en radio-podd där detta fall tas upp?

Även om detta har omnämnts tidigare i tråden så postar jag länken igen.

https://www.expressen.se/gt/pojkarna-har-varit-forsvunna--i-50-ar/
Citera
2018-02-14, 16:45
Medlem
Skaraborg2s avatar
Kan omöjligt ha haft någon koppling.

Citat:
Ursprungligen postat av sfrge
Nån som vet om denne Hymne hade nån koppling till dom andra försvunna. Var dom bekanta?

Nej de kan omöjligt ha haft någon som helst koppling. De kom från helt olika samhällsklasser och hade verkligen inte mycket gemensamt - om ens något.

Konstnärssonen "Hymme" var boende på Drottningholm medans dessa tre personer var arbetargrabbar från Haga/Annedal med en i a f småkriminell bakgrund.
Citera
2018-02-14, 16:48
Medlem
olasvenssons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Skaraborg2
Det enda jag känner till från radion är radiodokumentären som sändes 2015. Någon annan kanske vet om det finns en radio-podd där detta fall tas upp?

Även om detta har omnämnts tidigare i tråden så postar jag länken igen.

https://www.expressen.se/gt/pojkarna-har-varit-forsvunna--i-50-ar/

Tack.
Citera
2018-02-14, 16:49
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av sfrge

Det tror jag inte.

Tvivlar på att det finns något samband mellan dessa försvinnanden.

Hymme var ju på väg norrut (mot Lysekil, liftade) och den andra tre söderut (mot Åsa havsbad?, med bil).

Pga av regnet kan dom ju ha ändrat sig förstås.

Sannolikheten är väl ändå rätt liten att deras vägar skulle ha korsats.

Hymme tror jag mönstrade på en båt.

Pojkarna i bilen försvann antagligen ner i västerhavet, bilen fick vattenplaning kanske.
Citera
2018-02-14, 17:32
Medlem
Skaraborg2s avatar
Inslag på Youtube.

Intressant att se att inslaget igår hade tagit med delar från nedanstående videoinslag från Youtube publicerat den 2 juni 2010 av en f. d. österrikisk sjöman på 3.03 minuter.

https://www.youtube.com/watch?v=oDfrH_sA_FY
Citera
2018-02-14, 19:48
Medlem
Skaraborg2s avatar
Sågning.

https://www.expressen.se/gt/forsvunne-kjell-akes-syster-sagar-gws-teori/

Citat:

"I över 50 år har Gay, Jan Olof, Kjell Åke och Hybner varit försvunna – och i "Veckans brott" lanserade kriminologiprofessorn Leif GW Persson sina teorier om deras öden.

Kjell Åkes syster Anne-Christine köper ingen av dem.

– Jag har svårt att tro det. Det får stå för GW, säger hon."

Citat:

"Precis som Gay, Jan Olof och Kjell Åke – som var nybliven pappa – är han borta sedan dess. Författaren Eva Kullenberg som skrivit boken "29:e juli 1965 och andra olösta försvinnanden" har tidigare sagt att hon inte tror att "Hybbe" har något att göra med de andra.

Men i "Veckans brott" säger Leif GW Persson att det ter sig som ett märkligt sammanträffande."
Senast redigerad av Skaraborg2 2018-02-14 kl. 19:51.
Citera
2018-02-14, 20:26
Medlem
Väldigt intressant fall! Fick upp ögonen för detta genom veckans brott som säkert många andra!
Men tråden är för stor för oss som kommer in nu och försöker få reda på all fakta så undrar ifall någon insatt skulle kunna sammanfatta(Skaraborg?). Och då menar jag såklart inte sammanfatta det som är allmänt känt utan sådant som har kommit fram genom tråden och dess nästan 500 sidor.
Citera
2018-02-14, 21:36
Medlem
Eastmancolors avatar
Citat:
Ursprungligen postat av why123
Nej, men det kan ju bero på att över 90% i denna tråden är spekulation och trams. Här har det byggts upp en sciencefiction-roman som är så otrolig att jag saknar ord. Något av så avgörande betydelse hände den dagen eller dagarna däromkring som gör att folk fortfarande inte vågar öppna käften.
Palmemordet och mordet på Anna Lind diskuteras.

Men detta är något så överjävligt att folk fortfarande darrar och vågar inte berätta. Detta är något som har byggts upp under år av TS och han har ändrat sig och försökt göra allt så spännande som möjligt.

Inse hur sjukt det är! De som inte spekulerar utan ser till mer troliga orsaker som till exempel GW och polischefen (?) som var med i p4-dokumentär avfärdade till exempel grodmansrånet helt. Vilket är självklart för varje tänkbar människa.

De tog ju upp fallet, vi kan väl ändå inte begära att svt på bästa programtid ska ägna sig åt rent strunt? Antingen ligger de i vattnet eller så tyckte de Göteborg var för tråkigt och stack, vad mer skulle sägas i programmet?

Hoho! GW förstörde verkligen nöjet för foliehattarne!

Syftet med denna tråden förefaller knappast att vara finnandet av en förklaring till försvinnandena utan snarare ett oändligt ältande av terapeutisk karaktär, möjligen i syfte att rendera det försvunna gänget en air av pojkboksmystik.

För oss som är mer praktiskt och konklusivt orienterade duger professorns förklaring alldeles utmärkt; i synnerhet om man redan lagt fram en liknande teori i tråden.
Citera
2018-02-14, 22:00
Medlem
Skaraborg2s avatar
Länkar.

http://29juli1965.blogspot.se/2018/02/gardagens-veckans-brott-g-w-persson-har.html

Citat:

"Efter att ha funderat över vad som sades i gårdagens Veckans Brott om Dahlsjö-fallet och Hymmes försvinnande, måste jag säga att jag inte är imponerad av G W Perssons slutsatser. Däremot i Lelle Hildebrands försvinnande så kan jag tycka att en del av det han säger känns rätt."

http://29juli1965.blogspot.se/2018/02/kjell-akes-syster-menar-ocksa-att-g-w.html

Citat:

"I dagens nätupplaga av Expressen sågar Kjell-Åkes syster G W:s teori om vad som hände de tre killarna den 29:e juli 1965."
Senast redigerad av Skaraborg2 2018-02-14 kl. 22:03.
Citera
2018-02-14, 23:15
Medlem
Skaraborg2s avatar
Rätt väderlek för bankrån den 29 juii 1965.

Citat:
Ursprungligen postat av beskadroppar
När jag var ung och begick brott så var det vid sådant väder man kunde göra inbrott utan att någon kunde höra något.
Man hade ett planerat bryt men väntade på rätt väder att slå till.
Intressant tråd då jag själv sprang runt i Haga sent 70-80-tal.

Det var också därför som detta bankrån kom att genomföras den här torsdagen p. g. a. det urusla vädret.
Citera
2018-02-15, 03:20
Medlem
Citat:
När Kjell-Åke lämnade sitt hem på morgonen sade han till sin mor att han skulle gå till sitt arbete vid Norab i Göteborg. Han kom aldrig till arbetet.
När hans kamrat Jan-Olof Dahlsjö lämnade sitt hem på morgonen sade han till sin mor, Inger Dahlsjö:
- Jag åker och campar med några grabbar. Vi blir borta ett par dagar.
https://herrtidning.files.wordpress.com/2014/04/3fc3b6rsvunna2.jpg

Motsägelsfulla uppgifter!
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in