2018-02-13, 22:19
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av krakspark
Har tittat på veckans brott .
Men jag tyckter nog att fallet hade kunnat få mer tid .

Ja absolut. Skulle kunna göras många timmar om det här :/
Citera
2018-02-13, 22:38
Medlem
why123s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Snuckeduck
Väldigt intressant att dom tog upp detta. Men framkom ju tyvärr inte ens 1% av vad som finns att läsa i den här tråden.

Undrar om GW är på rätt spår?

Nej, men det kan ju bero på att över 90% i denna tråden är spekulation och trams. Här har det byggts upp en sciencefiction-roman som är så otrolig att jag saknar ord. Något av så avgörande betydelse hände den dagen eller dagarna däromkring som gör att folk fortfarande inte vågar öppna käften.
Palmemordet och mordet på Anna Lind diskuteras.

Men detta är något så överjävligt att folk fortfarande darrar och vågar inte berätta. Detta är något som har byggts upp under år av TS och han har ändrat sig och försökt göra allt så spännande som möjligt.

Inse hur sjukt det är! De som inte spekulerar utan ser till mer troliga orsaker som till exempel GW och polischefen (?) som var med i p4-dokumentär avfärdade till exempel grodmansrånet helt. Vilket är självklart för varje tänkbar människa.

De tog ju upp fallet, vi kan väl ändå inte begära att svt på bästa programtid ska ägna sig åt rent strunt? Antingen ligger de i vattnet eller så tyckte de Göteborg var för tråkigt och stack, vad mer skulle sägas i programmet?
Citera
2018-02-13, 22:50
Medlem
Skaraborg2s avatar
Hans åsikt.

Citat:
Ursprungligen postat av Snuckeduck
Väldigt intressant att dom tog upp detta. Men framkom ju tyvärr inte ens 1% av vad som finns att läsa i den här tråden.

Undrar om GW är på rätt spår?

Det var hans åsikt.

Att åka och bada och campa när det är +14,8 grader kl. 12.00 och det spöregnar och blåser.
Senast redigerad av Skaraborg2 2018-02-13 kl. 22:53.
Citera
2018-02-13, 23:00
Medlem
Burgesss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av why123
Nej, men det kan ju bero på att över 90% i denna tråden är spekulation och trams. Här har det byggts upp en sciencefiction-roman som är så otrolig att jag saknar ord. Något av så avgörande betydelse hände den dagen eller dagarna däromkring som gör att folk fortfarande inte vågar öppna käften.
Palmemordet och mordet på Anna Lind diskuteras.

Men detta är något så överjävligt att folk fortfarande darrar och vågar inte berätta. Detta är något som har byggts upp under år av TS och han har ändrat sig och försökt göra allt så spännande som möjligt.

Inse hur sjukt det är! De som inte spekulerar utan ser till mer troliga orsaker som till exempel GW och polischefen (?) som var med i p4-dokumentär avfärdade till exempel grodmansrånet helt. Vilket är självklart för varje tänkbar människa.

De tog ju upp fallet, vi kan väl ändå inte begära att svt på bästa programtid ska ägna sig åt rent strunt? Antingen ligger de i vattnet eller så tyckte de Göteborg var för tråkigt och stack, vad mer skulle sägas i programmet?

Oavsett anledningen till försvinnandet, var ju en av de tre minderårig, varför man med all rätt kan ifrågasätta varför det inte gjordes en ordentlig polisutredning. Det har ju också tidigare diskuterats att man 1965 kunde ”ställa ifrån dig en bil bland andra skrotbilar” så blev den till slut borttransporterad och destruerad.
När det gäller inslaget, kanske man hade hoppats på att Leif skulle ha läst in sig på fallet lite mer . . .
Citera
2018-02-13, 23:15
Medlem
why123s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Burgess
Oavsett anledningen till försvinnandet, var ju en av de tre minderårig, varför man med all rätt kan ifrågasätta varför det inte gjordes en ordentlig polisutredning. Det har ju också tidigare diskuterats att man 1965 kunde ”ställa ifrån dig en bil bland andra skrotbilar” så blev den till slut borttransporterad och destruerad.
När det gäller inslaget, kanske man hade hoppats på att Leif skulle ha läst in sig på fallet lite mer . . .

Vad har det med saken att göra att man kunde "ställa ifrån sig en bil bland andra skrotbilar", så blev den till slut borttransporterad och destruerad. På vilket vis är det aktuellt här? Har du belägg för att det har hänt?

Att GW inte har läst in sig mer på fallet kan ju helt enkelt bero på att han inte tycker det är så intressant.
Det är det inte heller om man skalar bort allt tramset och det faktum att det gått över 50 år.
Sedan har GW betydligt aktuellare fall att sätta sig in i. Detta fallet var ju så att säga tittarnas önskan, jag kan tänka mig att det ringts flitigt från vissa håll
Citera
2018-02-13, 23:16
Medlem
Skaraborg2s avatar
Gjorde bra ifrån sig.

Citat:
Ursprungligen postat av WaltzingMatilda
Det var en kort redogörelse i Veckans brott - hade behållning av några av fotografierna som visades iaf.

Det var intressant att få se åtminstone en nytt foto på Gay. Osäker på om det var ett eller två foton? Det fotot jag tänker på verkar ha varit privatägt och antagligen ägdes detta av halvsystern som bara var 6 år då Gay försvann.

Tycker att de båda systrarna och Tommy Johansson gjorde bra ifrån sig.

Edit. Kollade upp detta på SVT Play. Ett foto var separat tillsammans med hans familj och sedan var det tre tillsammans.
Senast redigerad av Skaraborg2 2018-02-13 kl. 23:30.
Citera
2018-02-14, 00:27
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Skaraborg2
Det var hans åsikt.

Att åka och bada och campa när det är +14,8 grader kl. 12.00 och det spöregnar och blåser.

När jag var ung och begick brott så var det vid sådant väder man kunde göra inbrott utan att någon kunde höra något.
Man hade ett planerat bryt men väntade på rätt väder att slå till.
Intressant tråd då jag själv sprang runt i Haga sent 70-80-tal.
Senast redigerad av beskadroppar 2018-02-14 kl. 00:30.
Citera
2018-02-14, 10:57
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av beskadroppar
När jag var ung och begick brott så var det vid sådant väder man kunde göra inbrott utan att någon kunde höra något.
Man hade ett planerat bryt men väntade på rätt väder att slå till.
Intressant tråd då jag själv sprang runt i Haga sent 70-80-tal.

Min tanke också. Rånarturné maskerad till anhöriga som "vi ska campa"
Citera
2018-02-14, 11:09
Medlem
Azrils avatar
Lite tråkigt att GW inte hade läst på lite mer, han brukar vara ganska skärpt och leverera insiktsfulla saker, här verkade det mest som att han hade läst något ihoprafsat 10 minuter innan sändning.

Med start 48:55
https://www.svtplay.se/video/16935670/veckans-brott/veckans-brott-sasong-16-avsnitt-6?start=auto

Spännande ledtråd i tråden är dock denna "överklassdam" som kände både Hymme och Karlsson (nu hur Klarsson kunde skaffa sig en sådan bekantskap?) som troligtvis hade kopplat ihop dem, att hon dessutom skulle ha haft kontakt med någon i kvartetten efter deras försvinnande ger väl en fingervisning om att flera vet saker och att något ganska omfattande hände som skrämde många. Ganska imponerande dock att de har orkat hållt så tyst om det i så många år när flera verkar veta så mycket.

Ed:Rättade lite
Senast redigerad av Azril 2018-02-14 kl. 11:14.
Citera
2018-02-14, 12:13
Medlem
Eastmancolors avatar
Precis som jag förutspådde var GW:s kortfattade förklaring i allt väsentligt identisk med min egen: (1) Dahlsjöarne mötte sannolikt Hymme och tog (2) upp honom i fordonet och sedan inträffade (3) en olycka med innebörden att ekipaget hamnade i ett vattendrag.

Inga mystifikationer utan en rak och enkel förklaring.

Instämmer i Why123:s analys.
Senast redigerad av Eastmancolor 2018-02-14 kl. 12:17.
Citera
2018-02-14, 15:16
Medlem
Skaraborg2s avatar
Kjell-Åke och den försvunna bilen.

Citat:
Ursprungligen postat av Burgess

Absolut. Varken polisen, media eller nämnder av olika slag gjorde sina arbeten. De övriga två var myndiga men Kjell-Åke var bara fyllda 16 år. Dessutom med ett nyfött barn.

När det gäller den midnattsblå PV:n vet vi inte vad som hände med denna. Det vi emellertid vet är att den aldrig mera kom att registreras igen - åtminstone inte med registreringsnumret O 18920. Den äldre brodern Dahlsjö kom att anses som ägare till bilen och fick betala bilförsäkringen för den även för 1966.
Citera
2018-02-14, 15:36
Medlem
olasvenssons avatar
Finns Dahlsjö-fallet på någon radio-podd. Det finns ju en mord-podd tänker jag.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in