2018-02-14, 16:11
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av svensk0kina
Du skamtar?

Det baste vore om NK fick utvecklas stegvis med stod fran omvarlden. Killen som idag saljer gronsaker kanske om 10 ar ager flera livsmedelshandel. Lat den inhemska bolagen/staten forst far tid att vaxa. Om 15 eller 20 ar ar McDonalds, eller TESCO....valkomna.

Om de multinationella foretagen idag skulle fa fritt tilltrade till NK, hemskt.

Citera
2018-02-14, 16:14
Medlem
chimpsky666s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av LEMMOR
Förspelet och historien känner vi (alla) till.

Menar Du att något EGENTLIGT utbrott aldrig skedde?

Det berättigar ändock inte, eller rättfärdigar det faktum, att Kim´s trupper gick över den 38:e parallellen.

Eller vill Du hävda att det finns historiker som beskriver det motsatta scenariot, att Syd invaderade Nord, den 25:e Juni 1950?

Det historiska källmaterialet är inte så otvetydigt som du försöker antyda på här. Det är tveksamt kring hur vida Nord var de som startade kriget lika väl om så fallet är det tveksamhet kring om en sådan invasion skulle gå att betrakta som oprovocerad.
Citera
2018-02-14, 16:16
Medlem
arbetets avatar
Citat:
Varför USA är på Koreahalvön vet vi, och det har avhandlat tillräckligt i denna tråd.

Libyen har 1
Iraq har 1

Sydkorea 450 ökar
Kina har 2.398
Vietnam 17 ökar
Jordanien 29
Det går alldeles utmärkt att jämföra Nordkorea med länder där Väst och USA har bombat in s.k. liberal demokrati och jag har verkligen svårt att se några lyckade experiment. Libyen hade Afrikas högsta levnadsstandard och har fortfarande oljetillgångar som borde ge landets befolkning ett bra liv. De enda som Väst lyckats göra, det är att säkra gasleveranserna till Europa. Ja, förutom de regelbundna slavauktionerna som hålls då.

Jag tror nog att Nordkorea själva kan ta hand om sina naturtillgångar utan hjälp från det globala kapitalet. Det enda de behöver göra är att avlägsna hotet mot landet.
Citera
2018-02-14, 16:24
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av arbetet
Det går alldeles utmärkt att jämföra Nordkorea med länder där Väst och USA har bombat in s.k. liberal demokrati och jag har verkligen svårt att se några lyckade experiment. Libyen hade Afrikas högsta levnadsstandard och har fortfarande oljetillgångar som borde ge landets befolkning ett bra liv. De enda som Väst lyckats göra, det är att säkra gasleveranserna till Europa. Ja, förutom de regelbundna slavauktionerna som hålls då.

Jag tror nog att Nordkorea själva kan ta hand om sina naturtillgångar utan hjälp från det globala kapitalet. Det enda de behöver göra är att avlägsna hotet mot landet.

Slavauktionerna kan väl liknas vid Kim´s export av arbetskraft, där inkomsterna går direkt till "Slushfonderna" på kontona i Daesong Bank eller till någon annan av Kontor 39:s banker.

Utan hjälp av utländskt kapital ser jag inga förutsättningar att kunna utveckla gruvprospekteringen där.
Citera
2018-02-14, 16:26
Medlem
Citat:

Jepp, det tror jag med. SK var ett under och NK ar samma folk.
Citera
2018-02-14, 16:27
Medlem
arbetets avatar
Citat:
Ursprungligen postat av svensk0kina
Du skamtar?

Det baste vore om NK fick utvecklas stegvis med stod fran omvarlden. Killen som idag saljer gronsaker kanske om 10 ar ager flera livsmedelshandel. Lat den inhemska bolagen/staten forst far tid att vaxa. Om 15 eller 20 ar ar McDonalds, eller TESCO....valkomna.

Om de multinationella foretagen idag skulle fa fritt tilltrade till NK, hemskt.
Naturligtvis är det så och det framstår med all önskvärd tydlighet på andra ställen på jorden där man har försökt att med bomber och krig införa västlig liberal demokrati. Vi har Afghanistan, Libyen, Irak, Syrien, Egypten till viss del.

Det är den här fixeringen vid Kim som person som jag inte riktigt förstår. Nordkoreas kulturella kontext lär ju kvarstå även om man lyfter bort honom.

Låt länder gå mot frihet och demokrati i sin egen takt. Sveriges demokratiska resa påbörjades när Birger Jarl avrättade dåtidens klanöverhuvuden folkungarna. Och det är bra länge sedan.
Senast redigerad av arbetet 2018-02-14 kl. 16:29.
Citera
2018-02-14, 16:28
Medlem
arbetets avatar
Citat:
Slavauktionerna kan väl liknas vid Kim´s export av arbetskraft, där inkomsterna går direkt till "Slushfonderna" på kontona i Daesong Bank eller till någon annan av Kontor 39:s banker.

Utan hjälp av utländskt kapital ser jag inga förutsättningar att kunna utveckla gruvprospekteringen där.
Exakt, men det lär ju inte komma från bankrutta USA, snarare från den stora grannen Kina.
Citera
2018-02-14, 16:30
Medlem
Citat:
Och hur många Donken har vi nu i Libyen? Kan vi inte börja prata om varför USA är närvarande på Koreahalvön istället för att inbilla oss att nordkoreanerna frivilligt skulle skänka bort sitt land?

Förstår Du, vilken HIT det skulle bli med en,

Big Kim & Co

McKimchi

Big Korea XL

på menyn!
Citera
2018-02-14, 16:31
Medlem
Citat:

Givetvis behover dom capital och det behover inte betyda McD everywhere.
Jag kan inte sa mycket om Kinas utveckling fran 80 till 95. Men nar jag flyttade till Kina, 95, var det svart att se Tesco, McD etc....kanske ar mitt minne fel. Pa den tiden bodde jag i mindre koping (typ 300,000) i Canton.
Citera
2018-02-14, 16:38
Medlem
Citat:
Exakt, men det lär ju inte komma från bankrutta USA, snarare från den stora grannen Kina.

Fel!

Börserna går UPP!

Bilfabriker flyttar till USA inte ifrån.

KIA - Hyundai - SsangYong - Daewoo - Peyonghwa bara för att nämna de Sydkoreanska.......

Du behöver inte vara så Trumpen, för att det går bra för USA.
Citera
2018-02-14, 16:41
Medlem
Citat:

Låt länder gå mot frihet och demokrati i sin egen takt. .

Jag haller med. VI behover inte rovar capitalism som blev fallet i ost Europa under 90 talet.

off topic, en av mina favoritgrupper var Disposable Heroes of Hiphoprisy och deras lat the long summer of the hot winter, som handlade om Kuwait kriget 92 eller 93. Hela laten handlar om varfor USA krigade for Kuwait. Men en rad forbryllar mig.....
Our new bedpartners the Syrians, not to mention the Palestine situation.
Plattan slapptes just efter LA riots, dar manga svarta forstorde Koreanska butiker. DHoH var en svart koreansk grupp och deras forsta skiva gavs ut av Jello Biafra skivbolag
Senast redigerad av svensk0kina 2018-02-14 kl. 16:42. Anledning: fel
Citera
2018-02-14, 16:47
Medlem
Citat:

Jepp. Troligen fran Asia Investment Infrastructure Bank, som har valdigt mycket pengar. En bank under Kinas regering.

For ett ar sedan var Phillipines mycket arga over nagra oar i Sydkinesiska havet. Nu ar P tysta for att AIIB satsar stora pengar for att forbattra P infrastruktur.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in