Citat:
Ursprungligen postat av Kamora
Fast enligt Nordkorea så besvarade man endast angreppet efter att en granat skjutits in på Nordkoreansk territorium.
Som man bäddar får man ligga.
Men det är ju bullshit på flera nivåer. För det första så landade granaterna inte innanför nordkoreanskt territorium. Artilleriet sköts uteslutande åt sydväst från öarna. Det vill säga åt precis motsatt håll från Nordkorea som ligger norr och nordost om öarna. Då är det fulltständigt omöjligt att granaterna kan ha landat på nordkoreanskt territorium.
Titta på kartan här:
http://upload.wikimedia.org/wikipedia/commons/f/ff/Map_of_Korean_maritime_border.svg
Artilleriet sköts sydväst från öarna 2 och 1 på den kartan. Den blå linjen är gränsen som drogs av FN efter Koreakriget. Nordkorea accepterade den gränsdragning i 20 år, men sedan började hävda att den röda linjen ska gälla. Den röda linjen är inte erkänd av FN.
Dessutom, även om vi skulle acceptera att allting norr om den _röda_ linjen är nordkoreanskt territorium, så är det inte proportionerligt att svara på några granater som landar i vattnet genom att beskjuta en bobodd ö och döda båda civila och militärer och orsaka stor förödelse.
Citat:
Sydkorea har ju skjutit upp raketer så varför skulle inte Nordkorea få skjuta upp raketer. När Sydkorea skjuter upp en raket så är det inga problem men när Nordkorea gör det blir det världens liv.
Goddag yxskaft! Din kommentar har inte med diskussionen att göra. Låt mig leda dig igenom resonemanget en gång till för att du ska förstå sammanhanget.
Du hävdade att det var acceptabelt för Nordkorea att beskjuta Yeonpyeong ö som svar på att Sydkorea gjorde en militärövning och sköt artilleri bort från Nordkorea och in i havet. Då svarade jag med att
enligt din logik är det då OK för Sydkorea att utplåna en nordkoreansk by eftersom Nordkorea skjuter artilleri och/eller raketer i havet. Då byter du bara ämne med kommentaren ovan.
Citat:
Ja, varför inte? Varför bjöd man inte in Kina, Ryssland och Iran? Varför låter man allierade sidor att sköta utredningen och varför tilläts inte Ryssarna och Kineserna att delta i utredningen?
Iran? Tillåt mig skratta.
Visst, ryssarna tror inte att det var en nordkoreansk attack. Jag tror att det var det, men låt oss säga att det inte var det. Låt oss säga att ryssarna har rätt. Min ursprungliga poäng står kvar. Nordkorea begick en grov och oprovocerad (eller på sin höjd helt oproportionerlig) krigshandling 2010 genom att beskjuta Yeonpyeong ö. Det är alltså inte sant att påstå att nordkorea varit fredlig i 50 år som någon felaktigt skrev.