Citat:
Ursprungligen postat av
Kumabjorn
Diplomatisk protokoll mellan grannstater tas ofta på stort allvar, tyngda av traditioner som de är. Ta en svensk statsminister, första utlandsbesöket, ofta inom loppet av två veckor efter sitt tillträde, är alltid till Helsingfors. Även när de blivit omvalda.
I konfucianska feodalsamhällen som Kina och Nordkorea tas sådant på ännu större allvar. Under de olika kejsardynastierna fanns det nogsamt sammanställda protokoll över hur besökande fick närma sig kejsaren, hur de skulle vara klädda, vilken sorts gåvor de fick medföra och liknande. Kommunismen i all sin egalitära retorik till trots, har inte ändrat på en stavelse.
Absolut, är det så.
Det kan dessutom vara svårt, för de som inte kan "Validera och tolka koderna", i detta sammanhang, utrymmet för feltolkningar/missförstånd, på grund av de intrikata möjligheter för "Dubbelspel" och intrigerande, läs,
"Jag uppför mig enligt kodex, men jag har andra planer, då det inte ligger i mitt intresse att dela Din/Er uppfattning".
Enligt min uppfattning är, den konfucianska traditionen mästerlig, i den förfinade konsten att, även då "Dunkla avsikter föreligger", så spelas spelet med respektfull och värdig artighet.
Detta har vi sett exempel på i den konfucianska historien, många gånger, och vilket vi också sett ofta, i de asiatiska/västliga relationerna mellan diplomater/politiker.
Dessbättre, får man väl tycka, har denna strikta regelbok i uppförandekodex, luckrats upp till största delen, inom affärsvärlden.
Frågan vid det potentiella mötet mellan Kim och Trump, som är intressant, är, hur mycket kan dom "Läsa varandra", vilket kodexindex, är påkopplat, och ligger till grund för deras respektive analys och svar, vid sittande bord?
Blir det HCBT = Hard Core Business Tactics från Trump - respektive "Nordkoreanskt schack"
(Janggi) från Kim?