2018-02-13, 21:53
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av Uninterested
Gör det. Jag fick inte ens mönstra och det gjorde jag mig besviken. Jag tror att lumpen hade hjälpt mig mycket och tvingat mig att växa upp fortare än vad jag gjorde i slutändan.

Exakt så tänker jag med! Har en tendens att vara lat.
Citera
2018-02-13, 21:58
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av darkman74
Det säger en hel del om personen i fråga och är tveklöst mer meriterande idag än under gamla värnpliktstiden. Sen handlar det inte i mina ögon om "CV" primärt, tvärtom. Det är ett äventyr och en bra erfarenhet även under resterande liv. De flesta jag stött på som inte gjorde lumpen, tycker antingen att det var synd att de aldrig gjorde den eller så tycker de att det är lite pinsamt att de inte gjorde den. Däremot finns det även förbaskat gott om folk som gjorde lumpen som även tyckte det var tämligen meningslöst.

Hur som haver, det handlar bara om +-1 år av ens liv. Minnena man har bär man med sig i resten av sitt liv.

MEN...vad jag än skriver ovan tycker jag själv inte att man ska göra lumpen om man är helt ointresserad (intresset kan tveklöst ändå infinna sig om man blir uttagen ändå), bortkastad tid för såväl individen som för försvarsmakten.

Sist men inte minst så får man INTE glömma att man trots allt drar sitt strå till stacken. Idag talar allt för många (ynkryggar i mina ögon) om "tvånget". "Varför kan inte de som vill göra lumpen, och låta oss slippa?". Ja, skulle alla tänka så, så skulle det inte funka. I mina ögon en förbannat feg attityd, andra ska offra sina liv för att skydda de som är för själviska för att bidra (jag menar givetvis de som undviker lumpen av de skälen). Om alla tänkte "själviskt" skulle ytterst få kvarstå för att skydda de som behöver skydd, inte heller glömma vårat land med allt vad det innebär.

Som jag skrev ovan, jag tror nog att all militär utbildning är av gagn när man söker jobb. Det säger en hel del om karaktären. Däremot måste man givetvis inse att det HAR skillnad på vad man har gjort. Väldigt, väldigt få blir uttagna till jägartjänst, således är det ytterst meriterande. Det säger förbaskat mycket om individen. En ytterst stark person, främst mentalt. Jag gjorde själv lumpen som jägare- och det har alltid burit med sig respekt. Även än idag ca +20 år senare. Dock är det i stort sett aldrig jag nämner det (bara en fjant skryter), men gör jag väl det så bär det som sagt alltid med sig respekt.

Tack för bra text!
Om vi ska prata om arbetslivet så tror jag iofs att jag vill bli egenföretagare och jobba för mig själv, därmed så blir ju denna merit lite meningslös, men ack lika viktig ändå. För jag är ung, inte fan vet jag vad jag kommer att syssla med om 20 år. Om ens 5 år.

Så meriten är viktig för CV:et (speciellt om man kommer in på bättre utbildningar inom lumpen), det är bra för mig både när det gäller att bli mindre lat och skaffa bättre disciplin. Ser egentligen inte varför jag iaf inte skall överväga detta. Som jag nämnt så är det lite att jag ser det lite som ett bortslösat år, på något sätt.

Absolut ser jag min plikt för moderlandet, däremot så är det väl lite "segt" att behöva kriga mot en eventuell fiende pga man gjort lumpen? För som jag förstått det, så innebär dagens lumpen att om det blir krig så blir man skyldig att kriga.

Om 20-30 år så kanske det blir krig? vem vet.
Citera
2018-02-13, 22:58
Medlem
Gjorde GMU och fick betalt 4.500 sek per månad sen blev man anställd och fick månadslön. Vidare kunde man hoppa av när man kände för det. Är spektiskt till hela principen med att jobba gratis på sådant sätt som värnplikten innebär, allra helst när det bara gäller en liten del av dagens ungdom.
Citera
2018-02-14, 01:37
Medlem
HRTs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av HenrikN96
Hej! Tack för bra text!

Undrar bara hur det är en ekonomisk mardröm? Jag förstår att om jag hade tagit detta år till att jobba så hade jag självklart tjänat mer, men inte Såå himla mycket mer. Det är ju trots allt ganska bra ersättning i lumpen nu. 129kr per dag, samt 30-50k när man slutar.
129kr per dag har man ju på få ställen ifall jag skulle skippa lumpen och jobba istället?

Ja 3 gånger bättre än jag hade.
Men har man ex lägenhet, bil, så kostar det, internet hemma, tv abonnemang etc som man sitter fast i många små räkningar
Om du jämför med ex en väktare lön där du kommer upp i omkring 30 000 sek i månaden med lite ob tillägg. Dock har vi alla som gjort den lumpen alltså (jag hade plikt) men min kompis inte o han hade alltid råd o festa o hittade på saker som jag missade. Jag låg ofta i beredskap o ofta i tält.
Men då gick inte så mycket pengar undantaget var markan (godis) o sånt man smugglade med ut i skogen.
Dock tycker jag du ska göra den.
Men försök välj något som du kan ha nytta av senare i livet.
Då jag jobbar med säkerhet och varit livvakt skulle jag idag ha sökt militärpolisen o sedan deras personskydd.
Fast om jag kunde backa 25 år, skulle jag köpt mig en grävmaskin o valt en annan bana.
Citera
2018-02-14, 04:06
Medlem
Ruger89s avatar
Absolut ingenting händer så vida de aldrig får reda på det.

(Psykologerna är inte några stjärnor.)
Citera
2018-02-14, 04:17
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Ruger89
Absolut ingenting händer så vida de aldrig får reda på det.

(Psykologerna är inte några stjärnor.)
De kan väl knappast sitta med en full historik med data på hur man har varit som människa de senaste tio åren?

Men det är aldrig bra att ljuga, för som någon annan skrev så kan det komma och påverka ditt team. Skulle du själv vara okej med att vara i en knivig situation med dina lagkamrater fast som du inte kan lita på, TS?

Sen kan jag också tycka att ADHD är överdrivet, många vill nog ha ADHD för ersättningens skull.
Citera
2018-02-14, 08:48
Medlem
krisus avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Labworks
De kan väl knappast sitta med en full historik med data på hur man har varit som människa de senaste tio åren?

Men det är aldrig bra att ljuga, för som någon annan skrev så kan det komma och påverka ditt team. Skulle du själv vara okej med att vara i en knivig situation med dina lagkamrater fast som du inte kan lita på, TS?

Sen kan jag också tycka att ADHD är överdrivet, många vill nog ha ADHD för ersättningens skull.

Har du ADHD så har du en sjukjournal denna får de inte ut utan ditt godkännande.
ADHD medicineras oftast så då skall man också smussla med sin medicin.
Skulle (vet ej om det händer) de sedan göra pissprov av någon anledning så kommer den ju att ge utslag. Det bästa är att vara ärlig.

Ursäkta? På vilket sätt är ADHD överdrivet? Och vilken ersättning?
Citera
2018-02-14, 09:31
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av krisu
Har du ADHD så har du en sjukjournal denna får de inte ut utan ditt godkännande.
ADHD medicineras oftast så då skall man också smussla med sin medicin.
Skulle (vet ej om det händer) de sedan göra pissprov av någon anledning så kommer den ju att ge utslag. Det bästa är att vara ärlig.

Ursäkta? På vilket sätt är ADHD överdrivet? Och vilken ersättning?
Jag tänkte inte på ADHD specifikt nu utan generellt, FM sitter knappast och kollar igenom hela ens liv innan man kommer och mönstrar.

Jo, ADHD är överdrivet, nu inkluderar jag inte folk som lider av grov ADHD och har svårt att leva livet för visst finns de...men du ska nog se att många som gör ADHD utredningar vill nog bara åt sjukersättningen så att de kan leva på bidrag och slippa jobba, fastän de är fullt funktionella.
Citera
2018-02-14, 12:01
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av HRT
Ja 3 gånger bättre än jag hade.
Men har man ex lägenhet, bil, så kostar det, internet hemma, tv abonnemang etc som man sitter fast i många små räkningar
Om du jämför med ex en väktare lön där du kommer upp i omkring 30 000 sek i månaden med lite ob tillägg. Dock har vi alla som gjort den lumpen alltså (jag hade plikt) men min kompis inte o han hade alltid råd o festa o hittade på saker som jag missade. Jag låg ofta i beredskap o ofta i tält.
Men då gick inte så mycket pengar undantaget var markan (godis) o sånt man smugglade med ut i skogen.
Dock tycker jag du ska göra den.
Men försök välj något som du kan ha nytta av senare i livet.
Då jag jobbar med säkerhet och varit livvakt skulle jag idag ha sökt militärpolisen o sedan deras personskydd.
Fast om jag kunde backa 25 år, skulle jag köpt mig en grävmaskin o valt en annan bana.

Man kan ju därtill lägga till att man får åka hem varannan helg, det är rätt så bra.
Jag funderar på att göra marinen lumpen, tycker det verkar intressant. Sen hur man vet vilken avdelning som kommer vara till nytta senare i livet, är väl ganska svårt att förutse.

Men, antingen flottan eller flyget, tänker jag. Vilken skulle du köra på, om du kunde backa några år?
Citera
2018-02-14, 12:03
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av entomenisse
Gjorde GMU och fick betalt 4.500 sek per månad sen blev man anställd och fick månadslön. Vidare kunde man hoppa av när man kände för det. Är spektiskt till hela principen med att jobba gratis på sådant sätt som värnplikten innebär, allra helst när det bara gäller en liten del av dagens ungdom.

När gjorde du? Ersättningen verkar vara väldigt bra idag.

Lumpen kan man inte hoppa av va? Läst att man kan få fängelse då, om man inte har bra skäl.
Förstår inte riktigt, vill du att folk ska göra lumpen gratis?
Citera
2018-02-14, 12:40
Bannlyst
Från och med första januari i år är man skyldig att genomföra utbildningen. Du kan såklart fortfarande bli hemskickad om du skadar dig, missköter dig eller så.
Citera
2018-02-14, 12:45
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av HenrikN96
När gjorde du? Ersättningen verkar vara väldigt bra idag.

Lumpen kan man inte hoppa av va? Läst att man kan få fängelse då, om man inte har bra skäl.
Förstår inte riktigt, vill du att folk ska göra lumpen gratis?
Ersättningen är sämre i år än när entomenisse utbildade sig. Men man får ju fortfarande boende, mat, tillgång till gym, fria resor och såna saker. Det är ingen stor skillnad...under GU så får du 200-300 kr mindre än tidigare. Vid anställning så får man runt 18 000 tror jag det är.

Få betalt för att pumpa på gymmet och skjuta saker? Svårslaget!
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in