Citat:
Ursprungligen postat av
Sook
Att endast göra lumpen, vet iofs inte riktigt hur det funkar nuförtiden, utan att sen ha som plan att jobba inom militären känns rätt onödigt. Exakt vem blir imponerad av att nån har gjort lumpen? Tänker på de som säger att det ser bra ut på ett CV. Det är väl möjligen det enda det gör, dvs ser bra ut. För nån nytta när man söker jobb tvivlar jag att man har av det.
Det säger en hel del om personen i fråga och är tveklöst mer meriterande idag än under gamla värnpliktstiden. Sen handlar det inte i mina ögon om "CV" primärt, tvärtom. Det är ett äventyr och en bra erfarenhet även under resterande liv. De flesta jag stött på som inte gjorde lumpen, tycker antingen att det var synd att de aldrig gjorde den eller så tycker de att det är lite pinsamt att de inte gjorde den. Däremot finns det även förbaskat gott om folk som gjorde lumpen som även tyckte det var tämligen meningslöst.
Hur som haver, det handlar bara om +-1 år av ens liv. Minnena man har bär man med sig i resten av sitt liv.
MEN...vad jag än skriver ovan tycker jag själv inte att man ska göra lumpen om man är helt ointresserad (intresset kan tveklöst ändå infinna sig om man blir uttagen ändå), bortkastad tid för såväl individen som för försvarsmakten.
Sist men inte minst så får man INTE glömma att man trots allt drar sitt strå till stacken. Idag talar allt för många (ynkryggar i mina ögon) om "tvånget". "Varför kan inte de som vill göra lumpen, och låta oss slippa?". Ja, skulle alla tänka så, så skulle det inte funka. I mina ögon en förbannat feg attityd, andra ska offra sina liv för att skydda de som är för själviska för att bidra (jag menar givetvis de som undviker lumpen av de skälen). Om alla tänkte "själviskt" skulle ytterst få kvarstå för att skydda de som behöver skydd, inte heller glömma vårat land med allt vad det innebär.
Citat:
Ursprungligen postat av
Simora
Det har en viss signaleffekt. En av mina kompisar hävdar bestämt att han har haft hjälp av sin militära bakgrund som norrlandsjägare när han har sökt jobb, eftersom han på det sättet har stuckit ut från mängden. Särskilt bra har det varit om arbetsgivaren själv haft en bakgrund inom militären. Om 20 ingenjörer söker ett jobb och en av dem har samma militära bakgrund som du själv, varför inte anställa honom liksom?
Som jag skrev ovan, jag tror nog att all militär utbildning är av gagn när man söker jobb. Det säger en hel del om karaktären. Däremot måste man givetvis inse att det HAR skillnad på vad man har gjort. Väldigt, väldigt få blir uttagna till jägartjänst, således är det ytterst meriterande. Det säger förbaskat mycket om individen. En ytterst stark person, främst mentalt. Jag gjorde själv lumpen som jägare- och det har alltid burit med sig respekt. Även än idag ca +20 år senare. Dock är det i stort sett aldrig jag nämner det (bara en fjant skryter), men gör jag väl det så bär det som sagt alltid med sig respekt.