2018-02-13, 14:10
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Kingofbrickbreaker
När jag mönstrade för 4år sedan genomförde man intelligenstestet dag 1 och alla andra tester dag 2
Fanns det någon tid emellan styrka och kondistestet så att man kunde äta något och återhämta sig? Eller kom de direkt efter varandra? Får förbereda mig för att det kommer bli samma för mig, kanske byter till en tid så att man gör allt på en dag istället då om man inte kan dra någon nytta av att dra ut på prövningen.

Får man ta med sig egen matlåda och mellanmål?
Citera
2018-02-13, 15:04
Medlem
Ärlighet varar längst!!!
Citera
2018-02-13, 15:11
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Inarto
Tjena allesammans!

Vad händer om man ljuger för psykologen när man gör testerna inför GMU? Det är emot lagen för någon att kolla på en privatpersons journaler utan tillåtelse men om man ljuger om sin ADHD.. kan de få reda på diagnosen på annat håll eller hur funkar det?

Detta handlar inte om mig utan en person jag känner men jag nämner inga namn här av ren respekt. Hens ADHD är dock väääldigt låg och inga mediciner iblandade vad ja vet om, men hen vet man får avslag på sin diagnos oavsett nivå på diagnosen.

Svar skulle uppskattas!

Själv jobbat som officer förut och även med inryckning och sortering av talang.

Oavsett vad så har exempelvis tuffare utbildningar redan tagit höjd för andelen avhoppare och de man måste skicka hem av medicinska/psykiska själ.
Mönstringen är inte vattentät och det som faller igenom fångar man upp första veckorna. Finns inga juridiska påföljder att bli hemskickad. Och de som bedömer det har inget med mönstringen att göra.

Sista gången jag fick avmönstra en soldat så fick jag ingen mer info annat än att personen hade enorma problem med det mesta. Fick allergier mot hudtejpen och allt möjligt.
Tog max 2 veckor sen skakade man hand och gav lite stöttande ord i livet innan personen lämnade området.

De flesta blir ganska ledsna när de inser att de inte klarade av det hela när det kommer till kritan. Och vill inte åka hem och förklara för polarna att det var för tufft för dem.
Så man fokuserar mer på att se till så personen inte går in i väggen mentalt av nederlaget snarare än något juridiskt mumbojumbo.

ADHD är inga direkta problem i sig. Snarare tvärt om så är dessa personer mer alerta och kan ofta jobba hårdare innan de klagar.
Ser inga som helst problem med denna diagnos i det militära, så vida det inte är så grovt att man inte kan bete sig normalt.

Inget att oroa sig för.
Citera
2018-02-13, 15:15
Medlem
HRTs avatar
Om psykologen inte upptäcker dina lögner ( de letar mönster och ställer motfrågor) som är svårt att lura en inbiten militär psykolog.
Men om du klarar det så kommer ju dina befäl sen märka dina störningar och att den där smarta kvicktänkta killen egentligen är en idiot.
Sen får du ett certifikat av försvaret där du blir omyndigförklarad.
Citera
2018-02-13, 15:55
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Labworks
Fanns det någon tid emellan styrka och kondistestet så att man kunde äta något och återhämta sig? Eller kom de direkt efter varandra? Får förbereda mig för att det kommer bli samma för mig, kanske byter till en tid så att man gör allt på en dag istället då om man inte kan dra någon nytta av att dra ut på prövningen.

Får man ta med sig egen matlåda och mellanmål?

Vilken ordning du gör testerna är olika från person till person, de sprider ut alla mönstrande på de olika testerna. Så fort du är klar med ett test, går du vidare till nästa. Ibland får man vänta 30 min, ibland 30 sekunder. Har du nått mellanmål du vill ta med dej så tror jag ingen på rekmynd säger emot. Mat tror jag man käkar på en restaurang som rekmynd väljer. Men vill du ha med dej egen matlåda också så är nog det lugnt.

Kan också tillägga att styrketestet inte är särskilt utmattade. Det är typ 3 maxrepetitioner på en maskin som simulerar marklyft+militärpress i ett lyft. Påverkar inte cykeltestet alls i min mening
Citera
2018-02-13, 16:29
Bannlyst
Citat:
Vilken ordning du gör testerna är olika från person till person, de sprider ut alla mönstrande på de olika testerna. Så fort du är klar med ett test, går du vidare till nästa. Ibland får man vänta 30 min, ibland 30 sekunder. Har du nått mellanmål du vill ta med dej så tror jag ingen på rekmynd säger emot. Mat tror jag man käkar på en restaurang som rekmynd väljer. Men vill du ha med dej egen matlåda också så är nog det lugnt.

Kan också tillägga att styrketestet inte är särskilt utmattade. Det är typ 3 maxrepetitioner på en maskin som simulerar marklyft+militärpress i ett lyft. Påverkar inte cykeltestet alls i min mening
Ok men då är det ingen idé att lägga någon vikt på just ätandet, tiden och sånt. Det lär väl ska gå bra så länge man inte trycker i sig någon fet proteinmåltid under dagen.

Jag funderar på att ringa och höra ifall det skulle vara så att man inte får, för de kanske tror att man har blandat i en massa magiska piller eller vad som helst och så får man avbryta istället. Men annars tar jag lätt med mig eget som jag vet kommer gynna mig.
Citera
2018-02-13, 16:42
Medlem
Citat:
Ok men då är det ingen idé att lägga någon vikt på just ätandet, tiden och sånt. Det lär väl ska gå bra så länge man inte trycker i sig någon fet proteinmåltid under dagen.

Jag funderar på att ringa och höra ifall det skulle vara så att man inte får, för de kanske tror att man har blandat i en massa magiska piller eller vad som helst och så får man avbryta istället. Men annars tar jag lätt med mig eget som jag vet kommer gynna mig.
Har du tagit något magiskt piller kommer dom märka det på blodprovet
Citera
2018-02-13, 16:46
Bannlyst
Citat:
Ja men åh, det stämmer ju. glömde att man gjorde en hälsokontroll. Men då borde det ju vara lugnt att ta med sig eget, kan ju knappast vara ensam om att tänka så? Äter hellre en matlåda än något på en restaurang, vet ju inte vad för skit det är man trycker i sig då! ^^
Citera
2018-02-13, 17:51
Medlem
Citat:
Ja okej! Om något så blir det väl skönare att det inte är lika mycket rörelse och liv för dig. Det kan jag känna ibland och jag bor några minuter ifrån innerstan så. Brukar åka en bit utanför stan ibland och köra cross och såna roliga saker man kan göra i naturen, där är det lugnt och skönt. Fast det är väl olika beroende på person haha, beror ju på dina intressen som sagt!

Kör du aktivt motocross kommer nog cyklingen gå lätt för dig! Jag kör själv aktivt och för mig var det inte särkilt jobbigt trampa max, motocross är ju grym träning för benmusklerna och mjölksyrehanteing Eftersom motocross även tränar ryggen mycket är det också perfekt till styrketestet! Ben, rygg och bålstyrka.

Är nog heller inga problem att ta med egen mat, det finns både micro och kylskåp där. Jag gjorde även alla mina tester samma dag men kom kvällen innan pga lång resa.
Citera
2018-02-13, 18:53
Medlem
peeaceholms avatar
Citat:

Görs inget blodprov.

Citat:
Ja men åh, det stämmer ju. glömde att man gjorde en hälsokontroll. Men då borde det ju vara lugnt att ta med sig eget, kan ju knappast vara ensam om att tänka så? Äter hellre en matlåda än något på en restaurang, vet ju inte vad för skit det är man trycker i sig då! ^^

Lugn nu, det är inte OS du skall på uttagning för.
Citera
2018-02-13, 19:38
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av peeaceholm
Görs inget blodprov.

Lugn nu, det är inte OS du skall på uttagning för.
Haha!! Jag vet...men fan är så taggad är bara det, vill att tiden ska gå snabbare. Jag överskattar säkert testerna lite men jag vill inte underskatta dem heller, så lika bra att jag förväntar mig att det kommer bli OS!
Citera
2018-02-13, 21:51
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av HRT
Ekonomiskt en mardröm.
Men du växer som person. >Du lär dig arbeta och ta ansvar både som egen individ och i grupp.
Kan du få en gruppchef/plutonchefs utbildning ger det meriter i yrkeslivet att leda och ansvara för personal. Dessutom har du möjligheter att ex få utbildningar på fordon om du har det intresset, eller sjukvård som kan leda till yrkesutbildningar senare i livet.
Jag är absolut inte någon MÖP, men tycker det hör till.
Under tiden kan de vara både tufft o jobbigt men sen vill du inte ha det ogjort.
Vissa säkerhetsarbeten ex utomlands kräver en militär utb i botten.
Ska du jobba på dagis kanske du inte har något behov, men om du gillar friluftsliv, skog och mark. Kamratanda, och utmaningar ska du ta chansen.

Hej! Tack för bra text!

Undrar bara hur det är en ekonomisk mardröm? Jag förstår att om jag hade tagit detta år till att jobba så hade jag självklart tjänat mer, men inte Såå himla mycket mer. Det är ju trots allt ganska bra ersättning i lumpen nu. 129kr per dag, samt 30-50k när man slutar.
129kr per dag har man ju på få ställen ifall jag skulle skippa lumpen och jobba istället?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in