Citat:
Ursprungligen postat av
Inarto
Tjena allesammans!
Vad händer om man ljuger för psykologen när man gör testerna inför GMU? Det är emot lagen för någon att kolla på en privatpersons journaler utan tillåtelse men om man ljuger om sin ADHD.. kan de få reda på diagnosen på annat håll eller hur funkar det?
Detta handlar inte om mig utan en person jag känner men jag nämner inga namn här av ren respekt. Hens ADHD är dock väääldigt låg och inga mediciner iblandade vad ja vet om, men hen vet man får avslag på sin diagnos oavsett nivå på diagnosen.
Svar skulle uppskattas!
Själv jobbat som officer förut och även med inryckning och sortering av talang.
Oavsett vad så har exempelvis tuffare utbildningar redan tagit höjd för andelen avhoppare och de man måste skicka hem av medicinska/psykiska själ.
Mönstringen är inte vattentät och det som faller igenom fångar man upp första veckorna. Finns inga juridiska påföljder att bli hemskickad. Och de som bedömer det har inget med mönstringen att göra.
Sista gången jag fick avmönstra en soldat så fick jag ingen mer info annat än att personen hade enorma problem med det mesta. Fick allergier mot hudtejpen och allt möjligt.
Tog max 2 veckor sen skakade man hand och gav lite stöttande ord i livet innan personen lämnade området.
De flesta blir ganska ledsna när de inser att de inte klarade av det hela när det kommer till kritan. Och vill inte åka hem och förklara för polarna att det var för tufft för dem.
Så man fokuserar mer på att se till så personen inte går in i väggen mentalt av nederlaget snarare än något juridiskt mumbojumbo.
ADHD är inga direkta problem i sig. Snarare tvärt om så är dessa personer mer alerta och kan ofta jobba hårdare innan de klagar.
Ser inga som helst problem med denna diagnos i det militära, så vida det inte är så grovt att man inte kan bete sig normalt.
Inget att oroa sig för.