2018-02-13, 23:52
Medlem
FurirRevaers avatar
Själva medaljerna bär man inte utom vid särskilda tillfällen. Högtider och sånt. Finns även miniatyrer som bärs till mässdräkt etc. Normalt bärs bara banden och något skoltecken.

Om mannen bar medaljerna i fullstorlek till uniformen när han skulle träffa Hage blir jag mer än övertygad om att det var ett påhitt att bära uniformen. En riktig officer skulle inte göra det för ett fikabesök.
Citat:
Ursprungligen postat av OY
Hur brukligt var det att svenska militärer bar medaljer på kavajslaget? Medeljar fästs väl företrädesvis på bröstet om de får plats där?
Citera
2018-02-13, 23:56
Medlem
FurirRevaers avatar
Ja jag läste det i ett längre utklipp. Verkar lite märkligt om det är medaljer.
Citat:
Ursprungligen postat av Schlesien
Jo, det står även medaljer.
Under rocken har han en uniform. Det finns märken på axlarna, och kavajslaget är fullt av medaljer och utmärkelser. (s. 93)
Citera
2018-02-13, 23:59
Medlem
FurirRevaers avatar
Knappast om det är som hon fick uppfattningen att de bedrev en egen utredning. Om så rörde den knappast CP och då hade de ingen anledning att lämna över något att inkluderas i fup.
Citat:
Ursprungligen postat av HubertNorlen
Anna Hage förefaller ha träffat säkerhetspolisen med jämna mellanrum efter mordet.

Hur skall man förstå det här intresset för Hage? Det var väl inte personskydd de ägnade sig åt, så varför träffade de henne? Är det en separat utredning? Några anteckningar från de samtalen finns åtminstone inte återgivna i FUP. Borde de inte ha gjort det?
Citera
2018-02-14, 00:02
Medlem
FurirRevaers avatar
På slaget till militär uniform bär man inga medaljer. Möjligtvis på mässdräktens kavajslag bärs miniatyrmedaljerna men då blir det riktigt operett av det hela.
Citat:
Ursprungligen postat av OY
Hur brukligt var det att svenska militärer bar medaljer på kavajslaget? Medeljar fästs väl företrädesvis på bröstet om de får plats där?
Citera
2018-02-14, 00:08
Medlem
FurirRevaers avatar
Hon kanske inte sett någotmen eftersom hon var så central placerad kanske någon trodde hon sett eller hört något.

Något som LP sagt? Något som har med två gärningsmän att göra? Hage säger ju i boken att hon sett tre personer stå på trottoaren. Det skulle ju kunna innebära någon sorts kontakt mellan mördaren och LOP.
[quote=mvagrippa|63220436]
Citat:
Ursprungligen postat av Sumer

Jag frågar mig vad det är för något Anna Hage sett som ger anledning till att övervaka och hota henne. Hennes berättelse är visserligen dramatisk men innehåller inga uppgifter som är svårförklarade. Hotandet av henne blir i mina ögon helt poänglöst.
Citera
2018-02-14, 00:15
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av FurirRevaer
Knappast om det är som hon fick uppfattningen att de bedrev en egen utredning. Om så rörde den knappast CP och då hade de ingen anledning att lämna över något att inkluderas i fup.

Mordplatsvittnena är ju annars rikligt förekommande i FUP:en och jag hade intrycket att alla officiella förhör med Hage fanns med.
Citera
2018-02-14, 00:18
Medlem
Citat:
Hon kanske inte sett någotmen eftersom hon var så central placerad kanske någon trodde hon sett eller hört något.

Det är också möjligt att hon säger något som är av intresse, men där vi saknar en eller flera pusselbitar för att kunna avgöra att det är av intresse. (Man kan också tänka sig att hon säger detta i något av de samtal som inte finnns redovisade i FUP:en)
Senast redigerad av HubertNorlen 2018-02-14 kl. 00:20.
Citera
2018-02-14, 00:20
Medlem
FurirRevaers avatar
Det är riktigt men hur mycket i fup mot CP är Säpomaterial? Officiellt skulle de ju inte bedriva någon utredning utan bara göra mindre uppdrag åt PU. I så fall kan de ju inte komma med ett förhörsprotokoll där de gör just det, driver en egen utredning. Alltså lämnar de inget till PU eller Helin.
Citat:
Ursprungligen postat av HubertNorlen
Mordplatsvittnena är ju annars rikligt förekommande i FUP:en och jag hade intrycket att alla officiella förhör med Hage fanns med.
Citera
2018-02-14, 00:31
Medlem
hehehos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av iesho
Natural born killers. Finns de? Syns det vilka de är? Vilka känner igen dem?

En person som Rakhmat Akilov är väl inte typisk utan mer en hänsynslös person vars liv hade kraschat. Men det verkar som att islamistiska ledare har ganska lätt för att leta upp personer som inte bara är villiga att döda utan också är beredda att offra sina egna liv. Hur söker de sig fram till sina kandidater? Är det färdigheter som alla våldsmakter, alltså även västerländsk militär, behärskar?

På sjuttiotalet avslöjades att US Navy hade två träningscenter för mördare, ett i San Diego och ett i Neapel, där våldsverkare med passiv-aggressiv läggning tränades att vänja sig vid grovt våld. (Jag kan tänka mig att såväl Akilov som vissa Basebollpoliser skulle ha passat). Jag gissar på att de naturliga mördarna är alltför få för det behov som stater och andra organisationer anser sig ha och att det förekommer träning även för svenska behov.

Antag att den svenska staten (gissningsvis Must eller Säpo) håller sig med mördare, hur skulle de hanteras? Skulle de ha civila eller militära skenanställningar? Eller skulle de hållas i trim i förekommande (t.ex. kriminella) våldsmiljöer och hämtas in vid behov?

Ja det är en för lite diskuterad fråga, fångarna som fick titta på film och som sorterades utifrån ifall de gillade tortyrscenerna eller inte. Sedan placerades de ut på ambassader som hitmen. Historien har alltid gnagt i mig men så en blog med en bra sammanställning nyligen
Citera
2018-02-14, 00:33
Medlem
hehehos avatar
[quote=FurirRevaer|63224106]Hon kanske inte sett någotmen eftersom hon var så central placerad kanske någon trodde hon sett eller hört något.

Något som LP sagt? Något som har med två gärningsmän att göra? Hage säger ju i boken att hon sett tre personer stå på trottoaren. Det skulle ju kunna innebära någon sorts kontakt mellan mördaren och LOP.

Kanske var det ett möte, men inte med GM, kanske skulle SE springa ut och bromsa ned paret med handlingar från Harvard. Kanske visste inte ens han att en mördare väntade bredvid.
Citera
2018-02-14, 00:37
Medlem
FurirRevaers avatar
Knappast hans egna inlagor om skatteärendet...? Desamma som han nyss skickat till Skatteverket? Vad skulle han med dom att göra? Han hade väl tagit kopior innan han skickade in överklagandet?
[quote=heheho|63224222]
Citat:

Kanske var det ett möte, men inte med GM, kanske skulle SE springa ut och bromsa ned paret med handlingar från Harvard. Kanske visste inte ens han att en mördare väntade bredvid.
Citera
2018-02-14, 00:38
Medlem
hehehos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Schlesien
Jo, det står även medaljer.
Under rocken har han en uniform. Det finns märken på axlarna, och kavajslaget är fullt av medaljer och utmärkelser. (s. 93)

Brunögde uniformsmannen vill möta Hage på "Stora konditoriet". Fanns det ens ett sånt?

Däremot SÄPO ville ha sina träffar med Hage på Tidemans konditori. (s. 98) Det är Varuhuset Kringlan, Storgatan 4.

Det är antingen en svensk FM-anställd, någon som spelar svensk FM-anställd eller någon som bara vill utstråla "Jag representerar Sverige, ännu mer än en svensk polis t o m". Han eller hans påklädare har pimpat honom ordentligt.

Någon har skickat denne kille för att ta hårdare kontroll över Hage. Eftersom det är svårt att se vinsten med det kan kontakttagandet vara ett utslag av klåfingrighet och megalomani, storhetsvansinne, snarare än ett logiskt steg. Likt mordet på Palme kan vara utslag av klåfingrighet och megalomani. Eller valet att mörka mordet.

Maj Wechselmann tycker jag är ett mycket rimligt förslag. Det stämmer bra med ABF, stort busigt hår och arg som Lilla My. Vad var Wechselmanns input i MOP runt sommaren -88?

Vore bra att komma vidare med detta.

Jag läser dessa detaljer som del av showen. Han skulle inte flyga nånstans. Han ville verka viktig, ge ett imponerande intryck. Han ville även klippa av mötet så fort han uppnått syftet med det. Dra ut på det med ökande risk att något oförutsett inträffar undviks. Ta hand om hennes chock eller hennes frågor ingick inte i syftet. Han var skicklig, han lyckades sannolikt med sitt uppdrag med råge: Hage slöt sig och tappade till och med kontakten med sin inre dialog för många år framåt.

Majs film om ubåtarna hade ju gett hela debatten slagsida, nu fruktade man kanske en ny film av maj om OP.

Kanske blev Maj själv hotad, hon blev väldigt tyst om MOP efter en hel del initialt vapenskrammel.
Senast redigerad av heheho 2018-02-14 kl. 00:45.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in