2018-02-13, 18:19
Medlem
ieshos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av mvagrippa

Jag frågar mig vad det är för något Anna Hage sett som ger anledning till att övervaka och hota henne. Hennes berättelse är visserligen dramatisk men innehåller inga uppgifter som är svårförklarade. Hotandet av henne blir i mina ögon helt poänglöst.
Det var någon som gissade på att hon haft kontakt med Maj Wechselmann. Det skulle nog kunna utlösa en reaktion i så fall.
Citera
2018-02-13, 18:21
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av USL-USK
Skummade igenom Hages bok i bokhandeln nyss. Mannen träffade AH i aug 1988.
Efter ett kort telefonsamtal på hennes jobb beslöt de träffas på ett cafe.
Manne såg bra ut var mörhårig hade bruna ögon och bar en rock.
Mannen sade att han kom ifrån utredningen o behövde hålla lugn i landet
Var det Must eller Säpos egna utredning eller ljög han?
Han hade förstått att Ah talat med lite folk ev privatspanre o så.
Han tog av sig rocken där hade han märken på axlarna

Som huvudargument till mötet sa han att han ville att det skulle va lugnt i landet
"Det fanns så många teorier"
Färg på rock eller basker han jag inte eller såg jag inte

Journalister på mordplatsen ryckte AH bryskt i armen o tog bilder detta är kanonbilder vilket scoop mm
Oklart när Hage mötte journalisten men tror hon var kvar en bra stund på mordplatsen.

Säpo och nån annan erkände också att det var de som stått med nesläckta bilar utanför hennes hem ibland.
Men inte alltid. Det var för hennes säkerhet sas det?

Vill någon ta fram en komlett klädgalleri från militär/underättelse för alla tänkbara grupper o maila detta till Anna Hage med mail för bekräftese om det kom från de grupper med R77 eller vad någon skrev häromdan. du utredaren hade väl en del kunskap?
Alltså speciellt de grupper som ombesörjde de aktuella vapensystem som Palme ryktades stoppa

Säpo och andra Must har säkert koll på uniformsmannen men vanligt folk kanske med vill veta.
Varför staten mörkar mordet

Det finns ingen som helst anledning till att tro att mannen skulle tillhöra någon av de hemliga tjänsterna eftersom han uppträdde öppet. Det var någon som skrev att säpo har medgivit att de stått utanför Annas hem i bil med nedsläckta lyktor för hennes säkerhets skull vilket låter mycket troligt som tillvägagångssätt. De vill naturligtvis inte röja sin närvaro med identitet, så mannen på cafeet var inte någon hemlig medlem av vare sig militär eller polisiär organisation.

35 - 40 års åldern med ett flertal "utmärkelser" och på besök i Sverige tyder mer på en
officer i karriären , med en grad som överstelöjtnant, stationerad utomlands på ambassad eller FN-tjänst.

Skulle vi spekulera i att det inte var tämligen oförargliga privatspanare utan operatörer från utländsk underrättelsetjänst så är hans uppträdande i uniform ett meddelande till dem att: vi från svensk sida är här, vi skyddar Anna och tillåter inte er att störa rättegångsprocessen.
Citera
2018-02-13, 18:24
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av iesho
Det var någon som gissade på att hon haft kontakt med Maj Wechselmann. Det skulle nog kunna utlösa en reaktion i så fall.

Hon hade säkert kunna förstöra Annas trovärdighet till förmån för vem som helst.
Citera
2018-02-13, 18:26
Medlem
ieshos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Utredaren
Det finns ingen som helst anledning till att tro att mannen skulle tillhöra någon av de hemliga tjänsterna eftersom han uppträdde öppet. Det var någon som skrev att säpo har medgivit att de stått utanför Annas hem i bil med nedsläckta lyktor för hennes säkerhets skull vilket låter mycket troligt som tillvägagångssätt. De vill naturligtvis inte röja sin närvaro med identitet, så mannen på cafeet var inte någon hemlig medlem av vare sig militär eller polisiär organisation.

35 - 40 års åldern med ett flertal "utmärkelser" och på besök i Sverige tyder mer på en
officer i karriären , med en grad som överstelöjtnant, stationerad utomlands på ambassad eller FN-tjänst.

Skulle vi spekulera i att det inte var tämligen oförargliga privatspanare utan operatörer från utländsk underrättelsetjänst så är hans uppträdande i uniform ett meddelande till dem att: vi från svensk sida är här, vi skyddar Anna och tillåter inte er att störa rättegångsprocessen.
Citat:
Hon hade säkert kunna förstöra Annas trovärdighet till förmån för vem som helst.
Men du fortsätter i anakronismernas tecken, i augusti 1988 var väl inte någon rättegång påtänkt?
Citera
2018-02-13, 18:32
Medlem
[quote=mvagrippa|63220436]
Citat:
Ursprungligen postat av Sumer

Jag frågar mig vad det är för något Anna Hage sett som ger anledning till att övervaka och hota henne. Hennes berättelse är visserligen dramatisk men innehåller inga uppgifter som är svårförklarade. Hotandet av henne blir i mina ögon helt poänglöst.

Håller med dig. Det trodde du inte, eller hur? Orsaken kan beskrivas så här.

Du kan säkert förklara hennes uppgifter bättre än vad Anna själv kan men dina förklaringar har inget bevisvärde eftersom du inte är vittne.

Annas muntliga berättelse i rätten har bevisvärde för att hon är vittne och åklagaren har med hennes vittnesmål som "länk" i beviskedja och vill därför att Annas vittnesmål inte skall påverkas av exv privatspanare. Att sedan beviskedjan inte visade sig hålla i HR är en annan sak.
Citera
2018-02-13, 18:35
Medlem
Citat:
Men du fortsätter i anakronismernas tecken, i augusti 1988 var väl inte någon rättegång påtänkt?

Den ende som kan svara på det är åklagaren men ju mer tiden går desto mindre vikt tror jag man fäster sig vid angående vittnenas sociala kontaktnät.

Jag borde väl skrivit rättsprocessen för den pågår fortfarande som vi skriver.

Edit: Med det sagt så kan det ju fortfarande idag finnas individer som står under övervakning / beskydd.
Senast redigerad av Utredaren 2018-02-13 kl. 18:39.
Citera
2018-02-13, 19:14
Medlem
Citat:
Den ende som kan svara på det är åklagaren men ju mer tiden går desto mindre vikt tror jag man fäster sig vid angående vittnenas sociala kontaktnät.

Jag borde väl skrivit rättsprocessen för den pågår fortfarande som vi skriver.

Edit: Med det sagt så kan det ju fortfarande idag finnas individer som står under övervakning / beskydd.

Citat:

Från wikipedia
Efter en tids spaning greps Pettersson av polisen misstänkt för mordet på statsminister Olof Palme. Han anhölls den 14 december och häktades den 16 december 1988 och blev för allmänheten känd som "41-åringen" och "42-åringen". Han fälldes för detta mord den 27 juli 1989 av Stockholms tingsrätt
Citera
2018-02-13, 19:46
Medlem
mvagrippas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av onopono
Det är nog ingen som ifrågasätter varken Maos eller Stalins inflytande över Nordkorea och Il-Sungs beslut att anfalla på bred front. Frågan är varför man vågade göra det just när det skedde.
Amerikansk underrättelsetjänst visste mycket väl att Nordkorea hade mobiliserat massivt vid gränsen. Men, visste Truman det?
Håller med om att det är OT för tråden, men vill för den skull inte låta ditt påstående stå oemotsagt.

Truman ville inte att USA skulle intervenera i vad han uppfattade som andra staters inre angelägenheter, i det här fallet Korea och Kina. Det här var anatema till John Foster Dulles & co som ju hade utsett ”världskommunismen” främst i form av Sovjet och Kina som USA’s nya dödsfiende. Därav Dulles (bakom Trumans rygg) besök i Seul kort innan kriget utbröt och där han enligt I.F. Stone’s källor uppmuntrade den mycket impopuläre Rhee att öka småanfallen över gränsen och på så sätt provocera fram ett storanfall från Nordkorea, viss om att Truman då måste överge sin policy och försvara det ”oskyldiga” Sydkorea samt att även förbinda USA att erbjuda samma försvar till Taiwan ... osv ... dominodoktrinen.

Om däremot Truman redan innan Nordkoreas anfall hade svurit att beskydda Sydkorea (och Taiwan) så hade varken Mao eller Stalin vågat riskera ett anfall. Åtminstone inte så tidigt som nu skedde.

Ur det här rävspelet föds utöver det Kalla kriget, även WACL, som ju enligt vissa i tråden kan misstänkas för någon typ av inblandning i MOP. Man var garanterat inte förtjusta i Palme och då i synnerhet för dennes engagemang mot Vietnamkriget.

Frågan gällde om John Foster Dulles lurat de naiva gossarna Mao Zedong , Kim Il-Sung och Josef Stalin till att angripa Sydkorea genom att vid sitt möte med med Syngman Rhee i Seoul 1950 egga den senare till aggressivt beteende. Detta för att förändra den svala policy som Harry Truman och hans utrikesminister Dean Acheson hade till Rhee och hans metoder. Skärmytslingarna under 1950 skulle fått Kim att gå till anfall med dom lurade stormaktsdiktatorerna bakom sig. Ovanstående påstående stämmer dock inte med de fakta som framkommit via den forskning som bl a öppnade sovjetarkiv möjliggjort.

I sin beskrivning av skeendet skrev Kathryn Weathersby att hon avvaktade en rysk historiskers nya rön. Den sovjetiske krigshistorikern med u-tjänstbakgrund Gavril Korotkov har hittat belägg för Kim redan den sjätte Mars 1949 träffat JS och Marskalk Bulganin i Kreml och då fått klartecken att gå vidare med anfallsplanerna. Sovjetdiktatorn gjorde klart för sin Nordkoreanske kollega att stridande sovjetisk trupp inte var aktuell, däremot skulle materiel och rådgivare ställas till Kims förfogande. Sex dagar senare sammanträffade Kim åter med Bulganin och nu var det planering för anfallet som gällde.

Under sommaren -49 vinner Maos kommunister inbördeskriget och första oktober samma år smäller sovjet av sin första atombomb. Något som skapar chockvågor i omvärlden. I januari-50 håller DA ett uppmärksammat tal där han inte inkluderar USA i sin omedelbara försvarssfär.

I februari kommer Kim till Kreml för ett hemligt möte och han får en ordentlig uppsträckning av en ilsken JS för att inte den Nordkoreanska armén var klar för anfall. Kim försvarade sig med att Mao inte återsänt de två divisioner koreanska frivilliga som varit viktiga i segern över Kuomintang och nu fått ordentlig stridsvana. Källan till dessa uppgifter är den sovjetiske generalen Nikolai Lomov som i egenskap sovjetiska generalsstabens fjärran östern chef var direkt involverad och personligen deltog i Kims möten med Stalin och Bulganin. Uppgifterna visar tydligt att anfallet vilar tungt på de blodtörstiga kommunistdiktatorerna och även om JFD kan lastas för mycket men inte för att vara anstiftare till koreakriget.

Den kände vänsterjournalisten Isidor Feinstein ”Izzy” Stone är färgstark inom sitt område men uppenbarligen har han inte de säkraste källorna här och dessutom är hans bakgrund lite problematisk med tanke på trovärdigheten. Han är mycket starkt misstänkt för att vara den KGB-tillgång som under kodnamnet ”Blin” som jobbade för Sovjet/NKVD under åren 1936-38/39. Han avbröt dock samarbetet under 1939 i samband med den sk ”Molotov-Ribbentroppakten”. Uppgifterna kommer från Venona – programmet . Izzy Stones journalism innehåll också stark kritik mot Sovjetkommunismen. Men i fallet med Sydkorea är hans källor inte helt uppdaterade.

Relevansen mot MOP är som sagt försumbar hur intressant ämnet än må vara. Därför har jagt sagt mitt sista ord i ämnet här i tråden iom detta. Öppna gärna en tråd i ämnet eller kanske den här diskussionen skulle passa bättre i JFK - tråden. Den behöver uppenbarligen lite syre och kan också tjäna som en varning. För mycket rundsnack om annat än huvudämnet gör att folk tröttnar och lämnar den , vilket jag alltid tycker är olyckligt.
Citera
2018-02-13, 20:53
Medlem
Påminner inte strukturen här om Lingärdes teori ,eller har jag missförstått något?

"I Black Ops instruktionerna som jag tagit del av, använder man en ledningsgrupp på hög nivå, innehållande några generaler, några på regeringsnivå, FRA, Säpo och underrättelsetjänsten. Inte så krångligt som det låter eftersom dessa personer har för vana att samarbeta på det här sättet exempelvis i frågor som rör kuppförsvar och terroristbekämpning. Sedan anlitas en operationsgrupp I, OP1, med uppdraget att skydda OP2, mördargruppen. Op 1 tror jag var Arla Gryning. En perfekt konstellation att använda, eftersom de är hemliga, vältränade, antikommunister och helt lojala mot Försvarsmakten.

Dessutom med en naturlig koppling till Nato och de västliga underrättelse- och säkerhetstjänsterna. Op 2, bestod sannolikt av två eller tre man. Civila, ideellt motiverade och för uppdraget, speciellt utbildade. Anledningen till att Arla Gryning sannolikt inte användes för själva morduppdraget, är att det inte ska gå att spåra mördarna till statsapparaten. Exempelvis använde sig CIA aldrig av egen personal för Black Ops mer än i lednings och planeringsfasen. De båda grupperna, Op 1 och Op 2 ska vara helt skilda från varandra och inte ha någon kontakt.

Därför är det inte ens säkert att Arla Gryning visste vem som sköt skotten mot Palme. Op 2 uppdrag var att skydda Op 1 och se till att de inte åkte fast. Men även att förse dem med exempelvis Safe Houses, flyktbilar, vapen och ammunition. Det uppdraget kan Polisman A och hans grabbar inom Arla Gryning ha haft. Därför är det fel, enligt min mening att jaga Arla Gryning. De upplever sig bara ha utfört ett viktigt uppdrag i Nationens och Natos Intresse."

https://newsvoice.se/2013/01/27/stark-koppling-mellan-stay-behind-och-palmemordet/
Citera
2018-02-13, 21:26
Moderator
Schlesiens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av FurirRevaer
Medaljer vet jag inte men "märken på axlarna" skriver hon enligt Walla blogginlägg. Har dock inte läst boken.

-"När hon kommer till konditoriet är han redan där. Han tar av sig sin rock och hon ser att han har något som ser ut som en militär uniform med märken på axlarna."
Jo, det står även medaljer.
Under rocken har han en uniform. Det finns märken på axlarna, och kavajslaget är fullt av medaljer och utmärkelser. (s. 93)

Citat:
Det där med att den mystiske mannen ville mötas på ett kafe' fick mig att minnas en bok jag läste för några år sedan. PA Skansens Lösenord buss 311. Skansen råkar ut för ett värvningsförsök och kontaktar Säpo som så småningom öveför honom till SSI. Skansens nye hanterare på SSI har en egenhet. Han vill alltid mötas på något av Stockholms kafe'er. Och inte bara pga att det skulle vara en bra mötesmiljö utan mera för att han är förtjust i sötsaker till kaffet... 😊

Kanske en slump, kanske var kafe'erna mötesplats för alla hemliga tjänsterna. Men Skansens bok rör sig om 80-talet och detta med konditori och kafe' sticker ut en del. 😆
Brunögde uniformsmannen vill möta Hage på "Stora konditoriet". Fanns det ens ett sånt?

Däremot SÄPO ville ha sina träffar med Hage på Tidemans konditori. (s. 98) Det är Varuhuset Kringlan, Storgatan 4.

Citat:
Ursprungligen postat av mvagrippa
Citat:
Ursprungligen postat av LeifD2
Jag tycker att det låter som att det var en person som var utklädd. Han, eller hans uppdragsgivare, ville göra ett märkvärdigt intryck och trodde att kvinnfolk låter sig imponeras av medaljonger och uniformer.
Det märkligaste av allt är att Anna H alls blir kontaktad efter mordet annat än närmast efter för att avlägga ett vanligt vittnesförhör. Jag kommer inte på några vettiga skäl till att hålla på med detta. Skall vara någon practical joker, men varför då liksom.
Det är antingen en svensk FM-anställd, någon som spelar svensk FM-anställd eller någon som bara vill utstråla "Jag representerar Sverige, ännu mer än en svensk polis t o m". Han eller hans påklädare har pimpat honom ordentligt.

Någon har skickat denne kille för att ta hårdare kontroll över Hage. Eftersom det är svårt att se vinsten med det kan kontakttagandet vara ett utslag av klåfingrighet och megalomani, storhetsvansinne, snarare än ett logiskt steg. Likt mordet på Palme kan vara utslag av klåfingrighet och megalomani. Eller valet att mörka mordet.

Citat:
Ursprungligen postat av Sheerluck
Som jag fattade det när jag läste boken så kom "militärvarningen" ganska snart efter en kvinnlig privatspanare (kanske inte privatspanare är rätt ord här men något åt det hållet) hade kontaktat Anna och att dom hade träffats. På beskrivningen av "privatspanaren" som inte var namngiven så gissar jag att det var Maj W. Anna funderade på ifall det var detta möte som föranledde varningen.
Maj Wechselmann tycker jag är ett mycket rimligt förslag. Det stämmer bra med ABF, stort busigt hår och arg som Lilla My. Vad var Wechselmanns input i MOP runt sommaren -88?

Citat:
Hade varit intressant om Hage hade skrivit vilken färg det var på baskern. 1988 var baskerbärande förband få, till skillnad från idag. I princip bara tre (fyra om man lägger till arme'flyget): fjs (vinröd), övrig jägartjänst (KJ, JS, K3, K4) och pansar (blåsvart). Eventuellt bar flygbasjägarna också grön basker vid den här tiden.

Och uniformen. Var jackan grå eller blå? Hade den markeringar vid ärmslutet (som t ex flottan)? Dubbelknäppt eller enkelknäppt? Finns många sätt att snäva in var mannen eventuellt hörde hemma.
Vore bra att komma vidare med detta.

Citat:
Finns två förklaringar till att mannen bar uniform med hela kittet.. Antingen för att förmedla makt och överhet eller så var han på väg till/från något officiellt.
Och att han hade ett flyg att passa betyder inte nödvändigtvis att det är utlandsflyg. Det finns inrikesflyg också.
Jag läser dessa detaljer som del av showen. Han skulle inte flyga nånstans. Han ville verka viktig, ge ett imponerande intryck. Han ville även klippa av mötet så fort han uppnått syftet med det. Dra ut på det med ökande risk att något oförutsett inträffar undviks. Ta hand om hennes chock eller hennes frågor ingick inte i syftet. Han var skicklig, han lyckades sannolikt med sitt uppdrag med råge: Hage slöt sig och tappade till och med kontakten med sin inre dialog för många år framåt.
Senast redigerad av Schlesien 2018-02-13 kl. 21:33.
Citera
2018-02-13, 21:36
Moderator
OYs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Schlesien
Jo, det står även medaljer.
Under rocken har han en uniform. Det finns märken på axlarna, och kavajslaget är fullt av medaljer och utmärkelser. (s. 93)

Brunögde uniformsmannen vill möta Hage på "Stora konditoriet". Fanns det ens ett sånt?

Däremot SÄPO ville ha sina träffar med Hage på Tidemans konditori. (s. 98) Det är Varuhuset Kringlan, Storgatan 4.

Det är antingen en svensk FM-anställd, någon som spelar svensk FM-anställd eller någon som bara vill utstråla "Jag representerar Sverige, ännu mer än en svensk polis t o m". Han eller hans påklädare har pimpat honom ordentligt.

Någon har skickat denne kille för att ta hårdare kontroll över Hage. Eftersom det är svårt att se vinsten med det kan kontakttagandet vara ett utslag av klåfingrighet och megalomani, storhetsvansinne, snarare än ett logiskt steg. Likt mordet på Palme kan vara utslag av klåfingrighet och megalomani. Eller valet att mörka mordet.

Maj Wechselmann tycker jag är ett mycket rimligt förslag. Det stämmer bra med ABF, stort busigt hår och arg som Lilla My. Vad var Wechselmanns input i MOP runt sommaren -88?

Vore bra att komma vidare med detta.

Jag läser dessa detaljer som del av showen. Han skulle inte flyga nånstans. Han ville verka viktig, ge ett imponerande intryck. Han ville även klippa av mötet så fort han uppnått syftet med det. Dra ut på det med ökande risk att något oförutsett inträffar undviks. Ta hand om hennes chock eller hennes frågor ingick inte i syftet. Han var skicklig, han lyckades sannolikt med sitt uppdrag med råge: Hage slöt sig och tappade till och med kontakten med sin inre dialog för många år framåt.

Hur brukligt var det att svenska militärer bar medaljer på kavajslaget? Medeljar fästs väl företrädesvis på bröstet om de får plats där?
Citera
2018-02-13, 23:47
Medlem
Anna Hage förefaller ha träffat säkerhetspolisen med jämna mellanrum efter mordet.

Hur skall man förstå det här intresset för Hage? Det var väl inte personskydd de ägnade sig åt, så varför träffade de henne? Är det en separat utredning? Några anteckningar från de samtalen finns åtminstone inte återgivna i FUP. Borde de inte ha gjort det?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in