2018-02-13, 20:18
Awaiting Email Confirmation
Citat:
Ursprungligen postat av SuperPer
Om Remember more's bonussystem tas bort vilket kort ska man då skaffa om man är främst ute efter kort med bästa bonussystem?

Jag kommer köra med SHB Allkort. Får 0,4% bonus i fonder. Har Coop Mer också men kommer avsluta det då jag märkt att jag handlar mer på Coop nu som är dyrare...
Citera
2018-02-13, 20:27
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av norrbjorn88
Har funderat i och med att Preem sänkte bonusen till 0,5% att skaffa ett nytt primärt kort. Inte för att jag gör av med så mycket stålar men för att få tillbaka maximalt.

Har idag annars Norwegian-kortet som ger en norsk krona tror jag det är tillbaka per 100SEK, och använder Santander som inte tar något valutapåslag utomlands.
Har även Eurocard främst för lounger.

Men generellt kanske jag gör av med 5 000SEK per månad. Så säg runt 60 000SEK per år.

American Express SAS Classic ger ju 10 Eurobonus poäng per 100kr som vid en glädjekalkyl antar jag man kan estimera till 1 kronas värde.

Jag undrar dock om dessa poäng bidrar till att man komma upp en nivå i bonustrappan?
Sedan så oftast om en resa kostar mer än runt tusenlappen brukar jag köpa med avbokningsgaranti utifall att så det blir inte så ofta köp at biljetter direkt genom SAS eller Norwegians sidor (ofta brukar dessutom resebyråerna ha billigare erbjudanden konstigt nog)

Amex Cashback ger tillbaka 1,25% men har efter första året en avgift på 420kr/år

Med mina relativt sett blygsamma utgifter (jämfört med många andra när det gäller kreditkort antar jag efter att ha läst runt lite) har ni några tips eller andra idéer om vad man ska köra på?

Tack på förhand!

Verkar som du är körblind. Man ska ta avstamp i var man handlar och vad man handlar och gå bakåt för att kolla vilken typ av kreditkort man behöver med tanke på att vissa företag inte tar AmEx för att de tar mer i avgift av handlaren. Vad ska man med ett kort till som man inte har någon användning av? Använd hjärnan och tänk till innan.
Citera
2018-02-13, 20:37
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av davidwatts
Vet inte om följande fortfarande gäller men: Antingen välja att bli debiterad i lokal valuta vid varje köp. Eller ringa (!?) till PayPal och be om att man vill välja annan valuta än SEK tex USD.
https://www.flashback.org/sp54345251

Att välja en annan valuta vid köptillfället innebär ett extra valutapåslag, man skaffar sig alltså en tredje valuta och aktören tjänar pengar på dig oh ditt köp för att du är oinformerad eller bara dum i huvudet. När man är i Tyskland väljer man Euro, när man är i England använder man pund etc.
Citera
2018-02-13, 20:41
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Caelus
Amex Blue Cashback ger 1,25 % tillbaka på alla köp. Dock bara gratis första året. Men om ett år kan man göra ett nytt övervägande om något annat kort är bättre.

Har dock inte Amex medlemsavgift utöver årsavgiften?
Citera
2018-02-13, 20:42
Medlem
Jag behöver ett extra kreditkort som inte kostar något, som jag skulle kunna använda utomlands och som inte är ett Shell Mastercard för jag har hört att ligor använder det för att handla med det och man får deras köp på sin faktura. Dessutom är IKEA bank ett gäng idioter. Jag vill heller inte ha Norwegians skitkort. Den kundservicen är fullmatad med pajasar och nollor.

Det spelar ingen roll om jag får pytsa in pengar och jag skiter i cashback.
Citera
2018-02-13, 21:00
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av blackgaystreamer
Jag behöver ett extra kreditkort som inte kostar något, som jag skulle kunna använda utomlands och som inte är ett Shell Mastercard för jag har hört att ligor använder det för att handla med det och man får deras köp på sin faktura. Dessutom är IKEA bank ett gäng idioter. Jag vill heller inte ha Norwegians skitkort. Den kundservicen är fullmatad med pajasar och nollor.

Coop, OKQ8 och Cirkle-K har alla kreditkort utan årsavgift.
Citera
2018-02-13, 21:06
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Sjalvaverket
Coop, OKQ8 och Cirkle-K har alla kreditkort utan årsavgift.

Har för mig att jag hade ett Cicle-K via SEB och papegojan på SEB sa att det kortet kostade i form av en årsavgift.

Coop jag kollade senast kostade också pengar i form av en årsavgift.
Citera
2018-02-13, 21:35
Medlem
Citat:
Har för mig att jag hade ett Cicle-K via SEB och papegojan på SEB sa att det kortet kostade i form av en årsavgift.

Coop jag kollade senast kostade också pengar i form av en årsavgift.

https://www.coop.se/Betalkort-och-bank/Vara-betal--och-kreditkort/MedMera-Betala-Efter/
https://www.circlek.se/sv_SE/pg1334081382475/privat/circlekMastercard.html
https://www.okq8.se/kort-lan/visa/
Citera
2018-02-13, 21:49
Medlem
Vet nån något om Everydaycard? verkar vara helt ok bonus plus ingen årsavgift första året
http://www.everydaycard.se/everydaycard/pengartillbaka.html
Citera
2018-02-13, 22:00
Citat:

Inte kreditkort men det enda som kostar är kortleveransen på 5 EUR:
Revolut.
https://www.revolut.com/se/
Citera
2018-02-14, 00:01
Medlem
... Funderar på att skrota Forex bankkort och ta OKQ8:s betalkort pga att de helt plötsligt ska ta betalt för bankkortet som hittills varit gratis.

* Angående OKQ8:s betalkort, kan man handla med det överallt? Kassan på ICA? Jannes videohörna? Gregers garage, etc. etc.? Ja ni fattar...

* Internetbanken hos OKQ8: är det dosa eller hur loggar man in?

Informationen på mackens hemsida är ganska dålig och man får ju för bövelen inte svar på t.ex. dessa två frågor.
Citera
2018-02-14, 01:50
Citat:
Ursprungligen postat av Centurion77
... Funderar på att skrota Forex bankkort och ta OKQ8:s betalkort pga att de helt plötsligt ska ta betalt för bankkortet som hittills varit gratis.

* Angående OKQ8:s betalkort, kan man handla med det överallt? Kassan på ICA? Jannes videohörna? Gregers garage, etc. etc.? Ja ni fattar...

* Internetbanken hos OKQ8: är det dosa eller hur loggar man in?

Informationen på mackens hemsida är ganska dålig och man får ju för bövelen inte svar på t.ex. dessa två frågor.

Jag hade valt Preem istället. Bättre på alla punkter tycker jag. Inget krångel med ekonomisk förening och annat skräp. Du får mer rabatt på drivmedel med Preem. Men du kanske inte har någon Preem-mack i närheten.

Annars funkar båda korten lika. OKQ8 är Visa och Preem är Mastercard, ingen skillnad i Sverige det. Accepteras överallt.

På Preem: Du loggar in med Bank-ID på fil, dosa eller med mobilt Bank-ID.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in