Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
  • 1
  • 2
2018-02-12, 23:25
  #1
Medlem
Trolltestets avatar
Jag stöter lite titt som tätt på CAPTCHA när jag är online, och mitt autistmind kan helt enkelt inte SE den textrad som sägs finnas i dessa oläsbara bilder...


Finns det något fint hjälpmedel man kan använda och som kan avkoda sådant åt mig (en "ladda upp bilden och få den tolkad"-tjänst månne)?
Citera
2018-02-12, 23:29
  #2
Medlem
Drama-Llamas avatar
Det brukar finnas akustiska alternativ till de optiska koderna. Har du provat dem?
Citera
2018-02-12, 23:30
  #3
Medlem
krautbrains avatar
Brukar dom inte ha en tjänst där man kan lyssna istället. För mig att de rabblar texten väldigt snabbt dock så det kanske inte hjälper. CAPTCHA är satans påfund för övrigt.
Citera
2018-02-12, 23:30
  #4
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Trolltestet
Jag stöter lite titt som tätt på CAPTCHA när jag är online, och mitt autistmind kan helt enkelt inte SE den textrad som sägs finnas i dessa oläsbara bilder...


Finns det något fint hjälpmedel man kan använda och som kan avkoda sådant åt mig (en "ladda upp bilden och få den tolkad"-tjänst månne)?

Hela idén med captcha är ju att inga verktyg ska kunna tolka vad som visas på bilden utan bara människor. Det finns dock AI-botar som klarar det. Därför borde det vara en tidsfråga innan webbplatserna inför svårare och svårare captchan. Lika bra att du vänjer dig.
Citera
2018-02-12, 23:44
  #5
Medlem
Trolltestets avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Drama-Llama
Det brukar finnas akustiska alternativ till de optiska koderna. Har du provat dem?

Yep. Jag har testat dem många gånger. De är lika obegripliga som sina text-kusiner...

Ett autist-mind är objektivt, och kan varken läsa- eller höra enskilda detaljer ur något såvida de inte i förväg fått instruktioner om VAD man skall läsa/lyssna efter.



Citat:
Ursprungligen postat av sticky4loop
Hela idén med captcha är ju att inga verktyg ska kunna tolka vad som visas på bilden utan bara människor.

Problem uppstår dock när man stöter på människor som har en hjärnfunktion som påminner om en maskin....

Det enklaste kanske vore att jag helt enkelt bara postar den CAPTCHA-bild jag behöver hjälp med rakt av här i tråden, och så får ni helt enkelt tala om för mig vad som står i den.


Citat:
Ursprungligen postat av sticky4loop
Det finns dock AI-botar som klarar det. Därför borde det vara en tidsfråga innan webbplatserna inför svårare och svårare captchan. Lika bra att du vänjer dig.

Hur vänjer man sig till ett fenomen vars tolkningskoefficient kräver parametrar som man varken har- eller kan träna sig till?

Fritt översatt: Hur tränar man en rullstolsbunden person till att hoppa stavhopp?


Hjälp mig att avkoda denna: https://minfil.org/9di897d4b1/captcha1.JPG
__________________
Senast redigerad av Trolltestet 2018-02-12 kl. 23:49.
Citera
2018-02-12, 23:48
  #6
Medlem
XaoqcHs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Trolltestet
Problem uppstår dock när man stöter på människor som har en hjärnfunktion som påminner om en maskin....

Det enklaste kanske vore att jag helt enkelt bara postar den CAPTCHA-bild jag behöver hjälp med rakt av här i tråden, och så får ni helt enkelt tala om för mig vad som står i den.




Hur vänjer man sig till ett fenomen vars tolkningskoefficient kräver parametrar som man varken har- eller kan träna sig till?

Fritt översatt: Hur tränar man en rullstolsbunden person till att hoppa stavhopp?


Hjälp mig att avkoda denna: https://minfil.org/9di897d4b1/captcha1.JPG


Det där är ingen captcha, det är semiotisk krigföring...
Citera
2018-02-12, 23:49
  #7
Medlem
Trolltestets avatar
Citat:
Ursprungligen postat av XaoqcH
Det där är ingen captcha, det är semiotisk krigföring...


Can u help me crack it?
Citera
2018-02-12, 23:50
  #8
Medlem
EckiEckis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Trolltestet




Hur vänjer man sig till ett fenomen vars tolkningskoefficient kräver parametrar som man varken har- eller kan träna sig till?

Fritt översatt: Hur tränar man en rullstolsbunden person till att hoppa stavhopp?


Hjälp mig att avkoda denna: https://minfil.org/9di897d4b1/captcha1.JPG

54ät75C7jZa
Citera
2018-02-12, 23:58
  #9
Medlem
Trolltestets avatar
Citat:
Ursprungligen postat av EckiEcki
54ät75C7jZa

Funkade inte.
Ny bild: https://minfil.org/V8if98dbb0/captcha2.JPG
Citera
2018-02-13, 00:00
  #10
Medlem
Drama-Llamas avatar
Men vad fan, det är omöjligt att tolka eländet oavsett om man är autist eller inte. Hör av dig till sajten i fråga och förklara att de bör skärpa sig.
Citera
2018-02-13, 00:00
  #11
Medlem
EckiEckis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Trolltestet
Funkade inte.
Ny bild: https://minfil.org/V8if98dbb0/captcha2.JPG

Sannolikt för att den är tidsbegränsad till några sekunder.

Jag tänker inte ligga och vara ditt captcha-orakel.
Citera
2018-02-13, 00:08
  #12
Medlem
Trolltestets avatar
Citat:
Ursprungligen postat av EckiEcki
Sannolikt för att den är tidsbegränsad till några sekunder.

Jo, jag misstänkte något liknande.


Citat:
Ursprungligen postat av EckiEcki
Jag tänker inte ligga och vara ditt captcha-orakel.

Några tips på var jag kan hitta ett sådant?



Kontentan blir dock i korhet: Det finns för närvarande inga sätt för en autist som mig att bevisa för en maskin att jag inte är en maskin.


Du har dock hjälpt mig betydligt ändå, iom att du visade för mig att även "Å, Ä och Ö" används i denna typ av CAPTCHA... Fram tills ditt svar, så visste jag inte det.
__________________
Senast redigerad av Trolltestet 2018-02-13 kl. 00:10.
Citera
  • 1
  • 2

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback