Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
  • 1
  • 2
2018-02-13, 00:13
  #13
Medlem
EckiEckis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Trolltestet
Du har dock hjälpt mig betydligt ändå, iom att du visade för mig att även "Å, Ä och Ö" används i denna typ av CAPTCHA... Fram tills ditt svar, så visste jag inte det.

Ledtråden där är att titta på att set är samma mönster/färg i bokstaven (a) som diftongerna. (Prickarna).

Det är ovanligt, så jag gissar att tjänsten är skandinavisk?
Citera
2018-02-13, 00:21
  #14
Medlem
Trolltestets avatar
Citat:
Ursprungligen postat av EckiEcki
Ledtråden där är att titta på att set är samma mönster/färg i bokstaven (a) som diftongerna. (Prickarna).

Fast sådant seende har jag prövat, men nådde även noll resultat på det.
Det är nog mer som du säger, att jag i så fall helt enkelt tar för lång tid på mig att avtolka bildfan.

(jag ser lika många färger och nyanser till vardags, som Du gör om du tar LSD. Att lära sig urskilja vad som är vad, är ett heltidsjobb. CAPTCHA har inte funnits länge nog för att upplevas som ett vardagsproblem för mig, förrän NU! (varje gång jag stötte på Gmail's forna irriterande CAPTCHA så sände jag "fan-i-helvete" över bloggsfären till Google, och det ledde till slut till att de ersatte sin CAPTCHA med en mobilverifikation istället. )


Citat:
Ursprungligen postat av EckiEcki
Det är ovanligt, så jag gissar att tjänsten är skandinavisk?

It wouldn't surprise me. Tjänsten jag försöker ta mig in på är ovanligt "tysk" i sin framtoning i övrigt.
__________________
Senast redigerad av Trolltestet 2018-02-13 kl. 00:45.
Citera
2018-02-13, 02:04
  #15
Medlem
En variant kan vara att dom ställer en fråga innan eller i närheten av captchat. Dvs att de vill bara ha siffrorna, eller bokstäverna. En sida jag hostade förut ville att man skulle lämna captchat orört.. det står ofta i beskrivningarna. Medan bottarna fyller i allt och får sina mejladresser bannade.
Citera
2018-02-13, 04:17
  #16
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Trolltestet
Du har dock hjälpt mig betydligt ändå, iom att du visade för mig att även "Å, Ä och Ö" används i denna typ av CAPTCHA... Fram tills ditt svar, så visste jag inte det.

Citat:
Ursprungligen postat av EckiEcki
Ledtråden där är att titta på att set är samma mönster/färg i bokstaven (a) som diftongerna. (Prickarna).

Det är ovanligt, så jag gissar att tjänsten är skandinavisk?

Jag är osäker på om det faktiskt är svenska tecken. Jag tror det är skräp som ska förbrylla teckenigenkänningsalgoritmer, och att de helt enkelt inte tänkt på att det faktiskt finns 'ä' i vissa alfabet.

Jag tror vi aspies har lättare för sådana här idiotcaptchas än normisar. Normisar ser ett 'ä' och skriver 'ä'. Vi ser en bild vi skulle tolka som 'ä' vanligtvis, men känner till regeluppsättningar för teckentolkning i olika delar av världen och kan välja att applicera dem en åt gången på bilden vi ser.
Citera
2018-02-21, 04:33
  #17
Medlem
Palpatines avatar
Citat:
Ursprungligen postat av EckiEcki
54ät75C7jZa
54at75C7JZa
Citera
2018-02-21, 09:37
  #18
Medlem
LuluBrooksies avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Palpatine
54at75C7JZa
Nej jag tror den du citerade hade rätt! Det är "ä" (eller möjligtvis "a") och litet "j" - man ser det på det lilla strecket på toppen av "j".
Citera
2018-03-04, 04:51
  #19
Medlem
Trolltestets avatar
This is HORRIBLE.

I actually need a robot, to help me prove that I'm not a robot...

Verkligheten ter sig absurd för mig i detta läge.
Citera
2018-03-04, 06:27
  #20
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av LuluBrooksie
Nej jag tror den du citerade hade rätt! Det är "ä" (eller möjligtvis "a") och litet "j" - man ser det på det lilla strecket på toppen av "j".

Som icke aspie har tanken att de skulle ha med ä aldrig slagit mig.....Men det är kanske rätt
Citera
2018-03-04, 11:23
  #21
Medlem
Captchorna börjar bli svåra för alla. Man kan ju bara hoppas att det kommer något smartare i framtiden, fingeravtryck tex. Eller AI-frågor. Gäller att alltid ligga ett steg före dem som bygger bottarna.
Citera
2018-03-04, 18:21
  #22
Medlem
Bleppe_Bfs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Trolltestet
Jag stöter lite titt som tätt på CAPTCHA när jag är online, och mitt autistmind kan helt enkelt inte SE den textrad som sägs finnas i dessa oläsbara bilder...


Finns det något fint hjälpmedel man kan använda och som kan avkoda sådant åt mig (en "ladda upp bilden och få den tolkad"-tjänst månne)?

Finns det fortfarande CAPTCHA?
Har bara sett "klicka i rutorna med bilar/gatuskyltar/fåglar/människor" de senaste åren känns det som.

Har du OpenCV eller Caffe så kan du få dem att bruteforcesöka efter bokstäver att OCR:a.
Det är förmodligen sådant människorna bakom tjänsten använder den till f.ö, att människor och deras genomsnittliga förmåga att lösa uppgiften på given tid skall kunna agera facit.
Citera
2018-04-06, 08:31
  #23
Medlem
Zeromatics avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Trolltestet
This is HORRIBLE.

I actually need a robot, to help me prove that I'm not a robot...

Verkligheten ter sig absurd för mig i detta läge.

Hur lätt/svårt har du för den modernare varianten "Markera alla bilder som innehåller vägskyltar" och liknande?

Citat:
Ursprungligen postat av pr0ph3t
Captchorna börjar bli svåra för alla. Man kan ju bara hoppas att det kommer något smartare i framtiden, fingeravtryck tex. Eller AI-frågor. Gäller att alltid ligga ett steg före dem som bygger bottarna.

När jag har använt mig av textbaserade captchas på hemsidor, så har jag valt att endast använda bokstäver och siffror som är svåra att förväxla med andra, som t.ex. E, R, T, K, h, q, d, b, 4, 5, 8 osv, men inte l, i, j, 0, o, v, V, z, Z, 7, 2, 5, S, 6, G, g, 9 mfl...

Ett annat knep, som någon mer nämnde, kan vara att ha med textfält som inte ska fyllas i. Men dessa brukar jag lägga så att de är dolda för användaren, men synliga i koden (där botar vanligtvis kollar), t.ex. ett textfält döpt till "email", "phone" eller "fax", som botarna förutsätter ska fyllas i, men som egentligen gör att de blockeras.

Efter att ha lessnat på krånglande captchalösningar, så gjorde jag en egen, där ett antal slumpade bilder/ikoner visas, och man ombeds markera t.ex. "alla glasstrutar" eller "alla glödlampor". Ganska snarlikt den där varianten man ser här och var på nätet numera, fast enklare och mindre risk att markera fel eller göra missar, om man faktiskt är en människa. Den har fungerat väldigt bra hittills.
__________________
Senast redigerad av Zeromatic 2018-04-06 kl. 08:33.
Citera
2018-04-06, 10:31
  #24
Medlem
Trolltestets avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Zeromatic
Hur lätt/svårt har du för den modernare varianten "Markera alla bilder som innehåller vägskyltar" och liknande?

Lika stora problem. Deras definition av "vägskyltar" visade sig innehålla även butiksskyltar på husfasader, vilket ju är LÅNGT IFRÅN en VÄGskylt..


Några av dem klarade jag dock av, som frågan "markera alla bilder som har vatten på sig" och liknande.


Citat:
Ursprungligen postat av Zeromatic
När jag har använt mig av textbaserade captchas på hemsidor, så har jag valt att endast använda bokstäver och siffror som är svåra att förväxla med andra, som t.ex. E, R, T, K, h, q, d, b, 4, 5, 8 osv, men inte l, i, j, 0, o, v, V, z, Z, 7, 2, 5, S, 6, G, g, 9 mfl...

Ja.
Sådana gillar jag.


Citat:
Ursprungligen postat av Zeromatic
Efter att ha lessnat på krånglande captchalösningar, så gjorde jag en egen, där ett antal slumpade bilder/ikoner visas, och man ombeds markera t.ex. "alla glasstrutar" eller "alla glödlampor". Ganska snarlikt den där varianten man ser här och var på nätet numera, fast enklare och mindre risk att markera fel eller göra missar, om man faktiskt är en människa. Den har fungerat väldigt bra hittills.

Så länge man följer Svenska Akademiens Ordlista och Definitioner om Vad som är Vad, så är sådana lösningar utmärkta.
Att kalla en Mopedbil för en Personbil ain't gonna work, t ex.
Citera
  • 1
  • 2

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback