2018-02-12, 11:52
Medlem
Definiera skräpbil?

De flesta har bara råd med "skräpbil" men lånar pengar och bor i en skokartong
Citera
2018-02-12, 23:24
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Generalknase
Nej, en 940 drar inte 0.8 och min bil drar inte 0.6.
Det skiljer ca (drygt) 0.4 i förbrukning på en 940 och min bil, då ska man ju veta att det finns bilar som tar ännu mindre.
Jag kör ca 3500 mil om året, 3500x0.4 l x 5 år x 14 kr per liter =98000:-
Om en 940 med min typ av körning mot förmodan skulle dra 0.8 så hade det trots det varit ca 80000:- på fem år.

Hur står det till med räknandet själv förresten?
Jag har haft en 740 innan den gick att få ner till 0.8 så tvivlar att en 940 skulle vara så mycket törstigare. En bonus är ju att äldre bilar dessutom är skattebefriade.
Vill man ha ett ekonomisk hållbart bilval så satsa på en 740 från 88, de är galvaniserade så de rostar inte heller.
Citera
2018-02-13, 15:33
Medlem
Janne-Taikons avatar
Jag går i tankarna på en extra bil igen, att dela med frugan funkar fram tills dess att jag måste ha den så att säga, då står den aldrig i garaget

Kan inte så mycket om bilar som jag skulle önska, men en 740 från -88 låter som nåt att kika efter om det förhåller sig så.
Citera
2018-02-13, 16:28
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Janne-Taikon
Kan inte så mycket om bilar som jag skulle önska, men en 740 från -88 låter som nåt att kika efter om det förhåller sig så.
En perfekt extrabil är det men bra att veta är att tankmätarna ofta kan vara trasiga så försök hitta en med fungerande tankmätare eller ha en extra dunk i bagaget. Annars är det en bil som kommer rulla problemfritt. Men se till att välja en från just -88 pga skattebefrielsen samt bättre motorer/rostskydd än tidigare årgångar!
Citera
2018-02-13, 17:04
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av urtoken
En perfekt extrabil är det men bra att veta är att tankmätarna ofta kan vara trasiga så försök hitta en med fungerande tankmätare eller ha en extra dunk i bagaget. Annars är det en bil som kommer rulla problemfritt. Men se till att välja en från just -88 pga skattebefrielsen samt bättre motorer/rostskydd än tidigare årgångar!

Vad är det som skulle göra att motorerna är bättre från 88?
Samma fråga gäller även rostskyddet enligt olika Volvo forum började de galva 740 -86 så vad gjorde de då 88 som skulle göra rostskyddet ännu bättre? Kanske lack .
Citera
2018-02-13, 17:59
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av lokalen
Vad är det som skulle göra att motorerna är bättre från 88?
Samma fråga gäller även rostskyddet enligt olika Volvo forum började de galva 740 -86 så vad gjorde de då 88 som skulle göra rostskyddet ännu bättre? Kanske lack .
De började galva 87 har jag för mig och blev helgalvade 88. Finns nästan inga 740 äldre än 87 kvar pga dåligt rostskydd, 86or rostar som attan. Äldre 740 hade förgasarmotorer som bla drog mer bensin.
Citera
2018-02-13, 18:36
Medlem
Citat:
De började galva 87 har jag för mig och blev helgalvade 88. Finns nästan inga 740 äldre än 87 kvar pga dåligt rostskydd, 86or rostar som attan. Äldre 740 hade förgasarmotorer som bla drog mer bensin.
86 säger de på Volvo forumen.
Fanns 740 med insprut innan 88 och just 86 med insprut var eftertraktad av bla husvagnsägare.
Citera
2018-02-13, 20:53
Moderator
Citat:
Jag har haft en 740 innan den gick att få ner till 0.8 så tvivlar att en 940 skulle vara så mycket törstigare. En bonus är ju att äldre bilar dessutom är skattebefriade.
Vill man ha ett ekonomisk hållbart bilval så satsa på en 740 från 88, de är galvaniserade så de rostar inte heller.
Gick att få ner till 0.8? Med det menar du att enstaka tankar ligger på 0.8 eller har du loggat 0.8 över 15000 mil?
Ja, jag vet att en 740 går att köra på 0.8 med rätt motor och rätt körsätt, men lite vanlig blandad med stadskörning och motorvägskörning rasar snart upp mot litern. Så det är vad man kör normal körning som är intressant, inte vad som är möjligt om man snålar max.
Citera
2018-02-13, 20:57
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Turbofemma
Ja, varför?

Jag förstår inte, och jag kommer inte heller förstå någonsin varför folk köper gamla skräpbilar som 240/740 o dylikt och använder dom.

Kollar man på ekonomi delen först;

Visst, den är billigare i inköp. Men en 240 eller 740 drar något ohyggligt med bränsle. Speciellt sett till dagens bensinpriser om våren/sommaren (14-15kr/L ) sedan så har de ofta gått riktigt, riktigt långt. Och när en bil har gått långt uppkommer självfallet fel. Ofta ganska dyra fel då vitala delar måste bytas.
Sen käkar dom däck som fan, inte bara för att man spinner loss där bak utan även i fram.

Och däck är som bekant inte jättebilliga.
Inte alltför sällan är bilen rostig heller. Och är den för rostig då ere bara att åtgärda. Och då går det åt X antal kronor.

Sedan så kan vi ta en titt på utseende och prestanda;

Skrattretande. Extremt fula bilar, (ingen kan på fullt allvar tycka att dom är SNYGGA? Det är ju förfan en plåtlåda med hjul och strålkastare) Och prestandan kan ju knappast skryta. Visst, en 240/740 turbo går ju ganska fint men nu har ju de flesta en sleten GL med typ 120hk.

Finns det något positivt då?

Tjo, dom är bakhjulsdrivna så det går att ha lite sköj med dom, men det är å andra sidan inte alla som gillar att bakändan sticker ut vid gas på halt underlag.

Varför, varför lägger man då inte ut lite extra pengar (som uppenbarligen endå går åt då en skitbil är väldigt mycket dyrare i drift.) på en lite fräschare bil t.ex. lite nyare Volvo S70/850, Audi A4/A3, BMW 3 serie m.m Då får du inte bara en väldigt mycket snyggare bil, du får mer motor, du får oerhört bättre bränsleekonomi, du får bättre prestanda, andrahandsvärde, fräschare och lyxigare bil.

Men idioter finns alltid..

Du kollar upp han som säljer skiten och om bilen varit med i några brott eller om någon "målvakt" haft bilen. Man ska egentligen aldrig handla av en utlänning eller ta samtal sent om natten för det är alltid någon zigenare som ska titta på bilen sent om natten så att han kan muddra dig. En annan variant är att svartingar ofta skriver bilen på någon annan så de kan fortsätta lyfta bidrag och dra in svarta pengar. Det allra bästa är att handla hos en bilhandlare eller ännu bättre att handla en helt ny bil så slipper man en massa kriminella avskum och pack men sedan har man problematiken att folk blir avundsjuka för att man har något de inte kommer att ha eller för de inte klarar av att skaffa sig någon för egen maskin.
Citera
2018-02-13, 21:23
Medlem
Varför handlar hela tråden om Volvos, det finns så mycket mer att hämta om andra skräpbilar.
Min goa Opel Kadett City 77 en före detta Televerkare som vart vitmålad som jag köpte för 1500;- och en bil jag har tjänat fina kronor genom som it konsult när företaget drog bort firmabilen så jag trallade vidare med detta monster av bil, arbetsgivaren gnällde men jag sa, det är vad jag har råd med.

God times, jag vart lite sur på deras bilpolicy,,

..
Citera
2018-02-13, 22:30
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Generalknase
Gick att få ner till 0.8? Med det menar du att enstaka tankar ligger på 0.8 eller har du loggat 0.8 över 15000 mil?
Ja, jag vet att en 740 går att köra på 0.8 med rätt motor och rätt körsätt, men lite vanlig blandad med stadskörning och motorvägskörning rasar snart upp mot litern. Så det är vad man kör normal körning som är intressant, inte vad som är möjligt om man snålar max.

Men din bil drar alltså 0.4 blandad körning? Vad har du för bil? (Med modern (falsk)bränsledeklaration skulle en 740 dra 0,75 eller nått)
Citera
2018-02-13, 22:41
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av lokalen
86 säger de på Volvo forumen.
Fanns 740 med insprut innan 88 och just 86 med insprut var eftertraktad av bla husvagnsägare.
Det jag vet är iaf att -88orna blev helgalvade så varför välja en av tidigare årgång som lär rosta betydligt mer. Jag har som sagt själv haft en 740 så vet jag vet att just -88or är att föredra ur rostskydds-perspektiv. Det är bara att kolla på blocket så är det ingen slump att de rostfria 740is just är av årsmodell -88 eller möjligen senare. Det finns strax under 15k 740 från -88 av sedanmodell jämfört med ca 3k från -86, det lär inte vara en slump. 87or brukar klara sig bättre än 86or men bästa är att ta en -88a på en gång.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in