2018-02-03, 20:27
Medlem
Baalzamons avatar
Jag pendlade till Norge i en volvo 245 i nästan ett år. Funkade utmärkt, enda problemet var bränsletörsten samt att jag fick ont i ryggen av sätet. Nu har jag en modern bil och sitter bättre och tankar hälften så ofta, men saknar ändå volvon...
Citera
2018-02-10, 00:01
Medlem
Hegamons avatar
Jag kör en e39 bmw 523ia från 2000. Jag vill inte ha nyare bil. Tycker den är hur bra som helst. Okej drar väl några deciliter mera bensin fast jag bryr mig inte. Jag tror heller inte att en nyare bil känns så mycket bättre snarare tvärtom.

Tidigare har jag haft riktigt gamla sunkbilar som 940, peugeot 405 och 850. Jag tyckte dom var okej. Men nu börjar även dom bli gamla. BMW e39:an håller dock ännu tycker jag.

Jag skulle bara tröttna på en nyare bil, det är vad jag tror. Är inte intresserad av nyare bilar av någon orsak, jag vet ej vilken.
Citera
2018-02-10, 07:58
Medlem
PeterNosters avatar
Citat:
Ursprungligen postat av angestmannen
Vattenpumpen går sönder på alla bilar, en slitagedel som även kommer att gå på den nyare, tidsfråga bara.
Vad gäller antal mil jag kör med bilarna så ligger det ungefär lika, kör inte så mycket egentligen, runt 1000 mil/år vardera. Den gammla mest på vintern faktiskt, den är bakhjulsdriven och skitrolig att sladda med.

Vattenpumpar går knappast sönder men man byter dem vid kamremsbyte även fast de är hela. Detta görs i förebyggande syfte för att hjulet som driver pumpen drivs av kuggremmen. Om hjulets lager blir glappt så kan kamremmen hoppa över kugg och sabba hela motorn.

Bilar med kamkedja har inte det problemet för pumpen drivs inte av kedjan.
Citera
2018-02-10, 08:03
Medlem
pantywankers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Hegamon

Jag skulle bara tröttna på en nyare bil, det är vad jag tror. Är inte intresserad av nyare bilar av någon orsak, jag vet ej vilken.
Troligtvis dessa orsaker.
1. Dom saknar charm och identitet.
Ta vilken random ny bil som helst och jämför den med en liknande från annat märke så ser den nästan likadan ut.
2. Nya bilar kostar apa att underhålla. Detta släcker definitivt mitt intresse.
Citera
2018-02-10, 21:03
Medlem
BAB7s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av pantywanker
Troligtvis dessa orsaker.
1. Dom saknar charm och identitet.
Ta vilken random ny bil som helst och jämför den med en liknande från annat märke så ser den nästan likadan ut.
2. Nya bilar kostar apa att underhålla. Detta släcker definitivt mitt intresse.

Så fasligt dyrt är det ändå inte med en ny bil i det långa loppet, - alltså om man behåller bilen ett antal år.
- dessutom får du ju räkna med mervärdet genom att du åker bekvämare, säkrare och mer driftsäkert med en nyare bil.

Jag köpte min bil ny år 2010, den blir alltså åtta år nu.
Jag har hittils kört 20.000 mil med den, sköter och vårdar den extremt väl, servar alltid på märkesverkstad enligt föreskrift etc.
Jag har inte haft några oförutsedda utgifter på bilen, kostnaderna har bestått av normala servicekostnader och byte av slitdelar såsom bromsar osv.
Service utföres en gång per år och den kostar mellan 2500:- till 7500:- beroende på vilka servicearbeten som ska utföras.
Skatten ligger på 3000 kronor och för helförsäkring betalar jag 4500 kronor per år.
Bränsleförbrukningen ligger på 0,6-0,65 i snitt.
På långtur och motorvägskörning (120-130 km/h) kör jag lätt på 0,55 liter/milen.

Det är hyggligt låga kostnader för ett bilägande, tycker jag.
Värdeminskningen får man naturligtvis acceptera, men samtidigt har en bil som skänker glädje och mersmak varje dag.

(bilen är en Mercedes E 200 cdi automat elegance av årsmodell 2010)
Citera
2018-02-11, 08:28
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av BAB7
Så fasligt dyrt är det ändå inte med en ny bil i det långa loppet, - alltså om man behåller bilen ett antal år.

....

Det är hyggligt låga kostnader för ett bilägande, tycker jag.
Värdeminskningen får man naturligtvis acceptera, men samtidigt har en bil som skänker glädje och mersmak varje dag.

(bilen är en Mercedes E 200 cdi automat elegance av årsmodell 2010)

Smidigt att du utlämnar värdeminskningen, som verkar ligga på 300 000 till 400 000 kr beroende på modell och skick efter en snabb googling.
Sen brukar man räkna med däck och slitagedelar också, två poster som skulle vara intressant att jämföra med min skorv.

Det är ingen som ifrågasätter att en merca för nästan en halv mille (?) är bekvämare än en 940.
Men alla tycker inte merkostnaden är värd bekvämligheten eller glädjen
Citera
2018-02-11, 09:14
Moderator
Citat:
Ursprungligen postat av [loftet]
Smidigt att du utlämnar värdeminskningen, som verkar ligga på 300 000 till 400 000 kr beroende på modell och skick efter en snabb googling.
Sen brukar man räkna med däck och slitagedelar också, två poster som skulle vara intressant att jämföra med min skorv.

Det är ingen som ifrågasätter att en merca för nästan en halv mille (?) är bekvämare än en 940.
Men alla tycker inte merkostnaden är värd bekvämligheten eller glädjen
Man måste inte ha en Benz för att ha en modern bil.
Mycket är ju avhängigt på hur mycket man kör, för min del hade en 940 som du jämför med varit Ebberöds bank.
Visst är den billigare i inköp och saknar nästan helt värdeminskning.
Men jag hade fått betala ca 1500:- mer per månad i bränsle och troligtvis en hel del mer på reservdelar.
Bara bränslekostnaden hade gjort ca 100000:- extra på de fem åren jag ägt min bil. Ungefär exakt lika mycket som värdeminskningen.

Jag åker bekvämare och har bättre tillförlitlighet, det är lätt värt de fåtal tusenlappar det kostat extra. Hade jag satsat på en golfklassbil istället för mellanklass hade vågen definitivt vägt över till en billigare totalkostnad än en gammal 940.

Lågt inköpspris och liten värdeminskning är delar i bilägandet men långt ifrån allt.
Citera
2018-02-12, 09:00
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Generalknase
Man måste inte ha en Benz för att ha en modern bil.
Mycket är ju avhängigt på hur mycket man kör, för min del hade en 940 som du jämför med varit Ebberöds bank.
Visst är den billigare i inköp och saknar nästan helt värdeminskning.
Men jag hade fått betala ca 1500:- mer per månad i bränsle och troligtvis en hel del mer på reservdelar.Bara bränslekostnaden hade gjort ca 100000:- extra på de fem åren jag ägt min bil
. Ungefär exakt lika mycket som värdeminskningen.

Jag åker bekvämare och har bättre tillförlitlighet, det är lätt värt de fåtal tusenlappar det kostat extra. Hade jag satsat på en golfklassbil istället för mellanklass hade vågen definitivt vägt över till en billigare totalkostnad än en gammal 940.

Lågt inköpspris och liten värdeminskning är delar i bilägandet men långt ifrån allt.

"Bara bränslekostnaden hade gjort ca 100000:- extra på de fem åren "

En 940 drar 0.8/ mil och din 0.6. Du har alltså sparat ca 2 kr per mil och det innebär (100000 kr/2 kr) då att du har kört 50 000 mil de sista fem åren.... Kör du taxi eller kan du inte räkna?
Citera
2018-02-12, 09:25
Moderator
Citat:
Ursprungligen postat av Neida
"Bara bränslekostnaden hade gjort ca 100000:- extra på de fem åren "

En 940 drar 0.8/ mil och din 0.6. Du har alltså sparat ca 2 kr per mil och det innebär (100000 kr/2 kr) då att du har kört 50 000 mil de sista fem åren.... Kör du taxi eller kan du inte räkna?
Nej, en 940 drar inte 0.8 och min bil drar inte 0.6.
Det skiljer ca (drygt) 0.4 i förbrukning på en 940 och min bil, då ska man ju veta att det finns bilar som tar ännu mindre.
Jag kör ca 3500 mil om året, 3500x0.4 l x 5 år x 14 kr per liter =98000:-
Om en 940 med min typ av körning mot förmodan skulle dra 0.8 så hade det trots det varit ca 80000:- på fem år.

Hur står det till med räknandet själv förresten?
Citera
2018-02-12, 09:27
Medlem
I mitt fall är det enkelt håller på att reparera min ekonomi efter en konkurs
så jag letar nybesiktigade bilar en gång per år i 5-6000:- klassen helst med
bränsleförbr. under 0.7 och låg skattevikt och försäkring.
har jag tur blir det inga dyra rep på bara ett år och då har jag en bil kostnad
på ca: 700:- sek /mån + bränsle
Jämfört med exempelvis privat leasing då det är svårt att komma under 2500:-
månad som jag dessutom inte kan ha med betaln.anm.
alltså får jag 21600:- över per år för att reducera skulder
om jag inte vore hantverkare och behövde släpa runt på flera hundra kilo
utrustning kanske det gått att spara ännu mer men det här blev min lösning
Citera
2018-02-12, 09:53
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Generalknase
Nej, en 940 drar inte 0.8 och min bil drar inte 0.6.
Det skiljer ca (drygt) 0.4 i förbrukning på en 940 och min bil, då ska man ju veta att det finns bilar som tar ännu mindre.
Jag kör ca 3500 mil om året, 3500x0.4 l x 5 år x 14 kr per liter =98000:-
Om en 940 med min typ av körning mot förmodan skulle dra 0.8 så hade det trots det varit ca 80000:- på fem år.

Hur står det till med räknandet själv förresten?
Grattis till en bil som faktiskt drar lika lite som tillverkaren uppger! (eller inte...).
Om man har körlängder upp mot 35000 mil, ngt de flesta inte har, så kan det var lönsamt med en ny bil. Vad är värdeminskningen under dessa 5 år?
Citera
2018-02-12, 10:06
Moderator
Citat:
Ursprungligen postat av Neida
Grattis till en bil som faktiskt drar lika lite som tillverkaren uppger! (eller inte...).
Om man har körlängder upp mot 35000 mil, ngt de flesta inte har, så kan det var lönsamt med en ny bil. Vad är värdeminskningen under dessa 5 år?
Hur stod det nu till med matten? 3500x5 är 17500 mil inget annat. Tillverkaren lovar en lägre förbrukning än den jag har med ca 10 %, vad värdeminskningen varit på dessa 5 år skrev jag i det första inlägget du citerade.

Jag har inte nånstans påstått att jag köpt en ny bil, jag konstaterade bara att om man kör en del varje år så kan komfort, driftsäkerhet och passiv och aktiv säkerhet göra att en modern bil är värd de tusenlappar extra de kostar varje år.

Kör man ett par hundra mil om året och inte är beroende av en fungerande bil så är det ett jättebra ekonomiskt alternativ med en gammal 940, eller annan gammal bil i bra skick, det är inget jag säger nåt om.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in