2018-02-11, 14:53
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Kojkoj
Rättssäkerhet är bra men jag undrar varför inte det blev en grundligare genomgång av fall där vetenskaps-fientliga uppfattningar gavs tillträde.
Jag med men problemet är att universitet inte kan styra över vilka tossigheter professorer pysslar med.
Citera
2018-02-11, 15:25
Medlem
bpjans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av severus
Ja du säger det Einstein. Men nu blev han faktiskt mördad och på just den plats sanden kom från. Så chansen att han fick sanden under kläderna när han togs av daga är faktiskt väldigt hög.

Det är inte ens klarlagt att han blivit mördad. Att han är död är ostridigt, och förhoppningsvis kommer den återupptagna förundersökningen att klarlägga om han blev mördad eller dog på annat sätt.
Citera
2018-02-12, 01:31
Medlem
Korv-Bajss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av severus
Din tankeverksamhet, ordet används i brist på bättre, är så märklig att den inte är någon idee att kommentera.

Bra, då slösar jag inte tid på att läsa din kommentar, och svarar inte ens på den.
Citera
2018-02-12, 22:59
Medlem
Förhör och anteckningar av föräldrarna är publicerade. Kolla långt ner i texten. Väldigt intressant..

http://goranlambertz.se/anmalan-till-granskningsnamnden-angaende-kevindokumentaren/

Den 24 november
(Weine)
[förspel där Christian är arg på Weine]
Jag säger inte något åt Christian. Jag sitter och väntar.
C: Efter ett par minuter säger Christian när han har lugnat sig: Jag och Robin var utanför där vi bodde förut i dottevik, så kommer Kevin och A och frågar mig om jag vill följa med till sjön och leka. Jag säger det till Robin och följer med Kevin och A. Vi gick ner till sjön, där lekte vi. Efter en liten stund kom Robin ner till oss och säger att vi ska fiska och då var Kevin redan död.
W: Vilken var det som dödade Kevin?
C: Det var jag och A, men det var inte meningen.
W: Vilka var det som bar bort Kevin?
C: Det var jag och A och Robin tittade på.
W: Vilkens idé var det, som säger att ni måste gömma Kevin?
C: A sa det.
Citera
2018-02-13, 06:56
Medlem
Draifoss avatar
Göran Lambertz verkar vilja lägga över en del av ansvaret på åklagaren:
Kevin Hjalmarsson hittades död den 16 augusti 1998 vid stranden av Kyrkviken i Dottevik strax utanför Arvika. I polisutredningen lämnade två små bröder, 7-årige Christian och 5-årige Robin, sådana uppgifter att åklagaren bedömde det klarlagt att de hade orsakat Kevins död.
SVT:s berättarröst säger (ungefär): ”Förundersökningsprotokollet har inte blivit offentligt. Så det som är känt kommer i princip från en enda person, förundersökningsledaren Rolf Sandberg.” Detta påstående är ägnat att ge tittarna intrycket att Rolf Sandberg disponerade över fakta och styrde dessa ungefär som han ville. Men åtminstone Sandbergs kolleger Ingrid Harrysson och Anders Forsman samt åklagaren Anders Manholm visste detsamma som Sandberg och hade säkert protesterat om det han sagt inte stämde med deras minnen eller uppfattningar.
http://goranlambertz.se/anmalan-till-granskningsnamnden-angaende-kevindokumentaren/

Har Lambertz rätt här? Kom åklagaren Anders Manholm för lindrigt undan i dokumentären?
Senast redigerad av Draifos 2018-02-13 kl. 07:17.
Citera
2018-02-13, 10:17
Medlem
Motorprinsens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Salzsalino
Förhör och anteckningar av föräldrarna är publicerade. Kolla långt ner i texten. Väldigt intressant..

Den 24 november
(Weine)
[förspel där Christian är arg på Weine]
Jag säger inte något åt Christian. Jag sitter och väntar.
C: Efter ett par minuter säger Christian när han har lugnat sig: Jag och Robin var utanför där vi bodde förut i dottevik, så kommer Kevin och A och frågar mig om jag vill följa med till sjön och leka. Jag säger det till Robin och följer med Kevin och A. Vi gick ner till sjön, där lekte vi. Efter en liten stund kom Robin ner till oss och säger att vi ska fiska och då var Kevin redan död.
W: Vilken var det som dödade Kevin?
C: Det var jag och A, men det var inte meningen.
W: Vilka var det som bar bort Kevin?
C: Det var jag och A och Robin tittade på.
W: Vilkens idé var det, som säger att ni måste gömma Kevin?
C: A sa det.

Du har skrivit drygt 350 inlägg i tråden bara under detta nick.

Du citerar människospillran Lambertz och du kallar ett förstklassigt journalistiskt hantverk för dramadokumentär.

Du är så slut i huvudet att Claes Borgström skulle skämmas.
Citera
2018-02-13, 10:18
Medlem
Motorprinsens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Draifos
Göran Lambertz verkar vilja lägga över en del av ansvaret på åklagaren:
Kevin Hjalmarsson hittades död den 16 augusti 1998 vid stranden av Kyrkviken i Dottevik strax utanför Arvika. I polisutredningen lämnade två små bröder, 7-årige Christian och 5-årige Robin, sådana uppgifter att åklagaren bedömde det klarlagt att de hade orsakat Kevins död.
SVT:s berättarröst säger (ungefär): ”Förundersökningsprotokollet har inte blivit offentligt. Så det som är känt kommer i princip från en enda person, förundersökningsledaren Rolf Sandberg.” Detta påstående är ägnat att ge tittarna intrycket att Rolf Sandberg disponerade över fakta och styrde dessa ungefär som han ville. Men åtminstone Sandbergs kolleger Ingrid Harrysson och Anders Forsman samt åklagaren Anders Manholm visste detsamma som Sandberg och hade säkert protesterat om det han sagt inte stämde med deras minnen eller uppfattningar.

Har Lambertz rätt här? Kom åklagaren Anders Manholm för lindrigt undan i dokumentären?

Råttorna biter varandra på vägen att lämna det sjunkande skeppet.
Citera
2018-02-13, 11:14
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Motorprinsen
Du har skrivit drygt 350 inlägg i tråden bara under detta nick.

Du citerar människospillran Lambertz och du kallar ett förstklassigt journalistiskt hantverk för dramadokumentär.

Du är så slut i huvudet att Claes Borgström skulle skämmas.

Det är förhör från utredningen och anteckningar av föräldrarna Men fortsätt blunda. Detta är direkt drabbande för pojkarna.
Citera
2018-02-13, 11:30
Medlem
Motorprinsens avatar
Citat:
Det är förhör från utredningen och anteckningar av föräldrarna Men fortsätt blunda. Detta är direkt drabbande för pojkarna.

”Bara veckorna efter mordet på Kevin i Arvika gjorde en tolvårig pojke ett erkännande för polisen.
Han berättade att han varit med när fyraåringen misshandlades till döds.
Men senare var det helt andra barn som pekades ut som gärningsmän.”

https://www.expressen.se/gt/12-arig-pojke-erkande-var-med-nar-kevin-mordades/
Citera
2018-02-13, 12:27
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Motorprinsen
”Bara veckorna efter mordet på Kevin i Arvika gjorde en tolvårig pojke ett erkännande för polisen.
Han berättade att han varit med när fyraåringen misshandlades till döds.
Men senare var det helt andra barn som pekades ut som gärningsmän.”

https://www.expressen.se/gt/12-arig-pojke-erkande-var-med-nar-kevin-mordades/

Vad vill du med den länken? Den har varit uppe förut i tråden. Läs förhören och anteckningarna som Lambertz lagt ut där nämner även pojkarna att en tredje varit med och hjälpt bära kroppen då Robin ej skulle orkat.
Citera
2018-02-13, 12:43
Medlem
Motorprinsens avatar
Citat:
Vad vill du med den länken? Den har varit uppe förut i tråden. Läs förhören och anteckningarna som Lambertz lagt ut där nämner även pojkarna att en tredje varit med och hjälpt bära kroppen då Robin ej skulle orkat.

Lambertz är helt slut i huvudet och tyvärr gäller detsamma de få personer som fortfarande tar honom på allvar.
Citera
2018-02-13, 12:50
Medlem
Draifoss avatar
Citat:
Undrar om inte Lambertz har missat poängen med dokumentären. Det är ingen som har förnekat att sådana här märkliga uppgifter finns nedtecknade, utan vad som har ifrågasatts är väl snarare omständigheterna kring uppgifternas tillkomst (ledande frågor till barnen o.s.v.).

Jag skulle tro att SVT redan har förklarat det här för Lambertz, i svaret på hans anmälan till granskningsnämnden. Men det svaret har kanske den saklige och opartiske Lambertz valt att inte publicera på sin hemsida?
Senast redigerad av Draifos 2018-02-13 kl. 13:05.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in