2018-02-09, 14:39
Medlem
Visst skulle det vara högst intressant att läsa (det gamla) FUprotokollet! Men det får ingen göra - det kommer att hemligstämplas av värmlands polis och åklagare. Intill död-dagar.
Inte faen vill dom lida några men, inte!
Citat:
Ursprungligen postat av Erik1974
Vet inte ärligt talat. Josefssons dokumentär är övertygande, men det finns alltid en fara med att ryckas med i stormen. Jag tror inte att bröderna har någonting med Kevins död att göra, men som alltid finns det saker som ligger och gnager. Är tonåringarnas vittnesmål helt säkra, hade familjens vänner total uppsyn etc. Fanns det något i deras vittnesmål som ansågs oklart eller osammanhängande? Och efter att pojkarna blivit "dömd", varför protesterades det inte från familjen och familjens vänner då de helt uppenbarligen INTE hade möjlighet att begå brottet. Det skulle vara otroligt intressant att läsa förundersökningsprotokollet.

Sannolikheten, enligt mig, att de är inblandade i Kevins död är också så gott som noll.
Citera
2018-02-09, 16:21
Medlem
Korv-Bajss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av severus
Jag vet inte vad det är du inte fattar. O m obs o m man lyckas matcha mot en speciell person så beror det på att denne topsats som misstänkt. Så jo det skulle ha ett mycket starkt bevisvärde.

PÅ samma sätt skulle DNA från en ej identifierad person som inte är någon av bröderna peka bort från dem.

Det beror ju lite på vad det är för person.
Om det är någon av Kevins kompisar säger det ju typ ingenting.
4-åringar brukar kunna byta DNA å det grövsta med sina kompisar utan att mörda varandra.
Har du haft en 4-åring på dagis någon gång?

Om man hittar Lisbeth Palmes DNA på den rock Olof Palme hade på sig när han blev mördad,
var det Lisbeth som mördade honom då?
Om man inte hittar Christer Petterssons DNA på den, friar DET då CP från misstanke?

Om man HADE hittat CPs DNA på rocken, hade väl CP fått en del att förklara, men DNAt
visar ju fortfarande inte att han sköt OP.
Om man hade hittat en revolver, med CPs DNA på, som matchar OPs mordkulor hade CP
fått ännu mer att förklara, men DNAt visar fortfarande inte att det var CP som sköt.
Citera
2018-02-09, 16:24
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Draifos
Så kan det säkert vara, att bröderna har ett vattentätt alibi. Samtidigt är det en farlig utveckling i samhället om vi börjar begära av utpekade att de skall kunna visa upp ett alibi, trots att det inte finns någon övertygande bevisning mot dem. Det blir ju rena medeltiden.

Om någon nu påstår att det är Rolf Sandberg som har mördat Kevin, skall vi då kräva av honom att han visar upp ett alibi? Eller skall vi (som Erik1974 skriver) titta på hur Rolf reagerar på att bli utpekad, och försöka dra slutsatser om hans eventuella skuld utifrån hans reaktioner?

På ett sätt tycker jag att det är lite olyckligt för diskussionen att det här bensinkvittot finns. Det skall helt enkelt inte krävas av någon att han kan bevisa sin oskuld.

Det med bensinkvittot fattar jag inte riktigt, och det dök väl upp först i ett senare TV-program.
Men jag börjar glömma detaljer... Kan bensinkvittot ens bevisa att bröderna var med i bilen etc.
Men det är en bisak, man ska som sagt inte behöva uppvisa ett alibi.
Citera
2018-02-09, 18:49
Medlem
Motorprinsens avatar
DJ om alibit:

Dan Josefsson: De säger bara vagt att de fattade det som att det där alibit liksom bara försvann. Det verkar som att Rolf Sandberg helt enkelt slutade förhöra alibi-familjen efter 14 förhör utspridda över två månader. Och sedan uppfattade utredarna att det problemet var avklarat.

DJ om varför barnen fick sina liv förstörda av två psykopater:

Dan Josefsson: Därför att Rolf Sandberg desperat ville lösa mordfallet, och därför att Sven Å Christianson påstod att han kunde se att barnen nog var inblandade i själva mordet. Man trodde sig ha fått facit, allt som behövdes var att få bröderna att säga det Sven Å Christianson redan slagit fast hänt.
Citera
2018-02-09, 19:00
Medlem
JagHarEnLitens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Butter200
Det med bensinkvittot fattar jag inte riktigt, och det dök väl upp först i ett senare TV-program.
Men jag börjar glömma detaljer... Kan bensinkvittot ens bevisa att bröderna var med i bilen etc.
Men det är en bisak, man ska som sagt inte behöva uppvisa ett alibi.

Kan någon dra detta med alibit igen, eller länka, då det väl inte bara är jag som inte hänger med?
Citera
2018-02-10, 11:25
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Korv-Bajs
Det beror ju lite på vad det är för person.
Om det är någon av Kevins kompisar säger det ju typ ingenting.
4-åringar brukar kunna byta DNA å det grövsta med sina kompisar utan att mörda varandra.
Har du haft en 4-åring på dagis någon gång?

Om man hittar Lisbeth Palmes DNA på den rock Olof Palme hade på sig när han blev mördad,
var det Lisbeth som mördade honom då?
Om man inte hittar Christer Petterssons DNA på den, friar DET då CP från misstanke?

Om man HADE hittat CPs DNA på rocken, hade väl CP fått en del att förklara, men DNAt
visar ju fortfarande inte att han sköt OP.
Om man hade hittat en revolver, med CPs DNA på, som matchar OPs mordkulor hade CP
fått ännu mer att förklara, men DNAt visar fortfarande inte att det var CP som sköt.
Din tankeverksamhet, ordet används i brist på bättre, är så märklig att den inte är någon idee att kommentera.
Citera
2018-02-10, 12:50
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Motorprinsen
DJ om alibit:

Dan Josefsson: De säger bara vagt att de fattade det som att det där alibit liksom bara försvann. Det verkar som att Rolf Sandberg helt enkelt slutade förhöra alibi-familjen efter 14 förhör utspridda över två månader. Och sedan uppfattade utredarna att det problemet var avklarat.

DJ om varför barnen fick sina liv förstörda av två psykopater:

Dan Josefsson: Därför att Rolf Sandberg desperat ville lösa mordfallet, och därför att Sven Å Christianson påstod att han kunde se att barnen nog var inblandade i själva mordet. Man trodde sig ha fått facit, allt som behövdes var att få bröderna att säga det Sven Å Christianson redan slagit fast hänt.
Märkligt att diskussionen om SÅC avstannade. Det är ändå inte helt lyckat om hans idéer fortsätts att läras ut.
Citera
2018-02-10, 14:43
Medlem
sillynamnams avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kojkoj
Märkligt att diskussionen om SÅC avstannade. Det är ändå inte helt lyckat om hans idéer fortsätts att läras ut.

Ja, visst är det lite konstigt? Han fortsätter väl undervisa, hålla kurser o.s.v?
Men kanske hans roll inte var så avgörande som det (eventuellt) framstår i dokumentären (det var längesedan jag såg den, minns den inte särskilt väl).
Citera
2018-02-10, 15:02
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av sillynamnam
Ja, visst är det lite konstigt? Han fortsätter väl undervisa, hålla kurser o.s.v?
Men kanske hans roll inte var så avgörande som det (eventuellt) framstår i dokumentären (det var längesedan jag såg den, minns den inte särskilt väl).
Så kan det vara. Men han var även inblandad i bergvalls domar. Hur kan han få hålla på. Finns det inga krav på vetenskaplig hållning på högskolan.
Citera
2018-02-10, 15:14
Medlem
sillynamnams avatar
Citat:
Så kan det vara. Men han var även inblandad i bergvalls domar. Hur kan han få hålla på. Finns det inga krav på vetenskaplig hållning på högskolan.

"I huvudet på en massmördare" har väl dragits in som kurslitteratur i alla fall?
Det hörs nästan redan på titeln att det är effektsökeri....
Men Dan Josefsson har väl lovat att det ska bli en bok om det här fallet också. Då kanske SÅC roll i det hela blir tydligare.
Citera
2018-02-11, 14:36
Medlem
Citat:
Jag skulle tro att det krävs regelrätt forskningsfusk för att avsätta honom. En i grunden bra regel. I det har fallet skyddar det en skitstövel.Men så är det ofta med rättsäkerhet.
Citera
2018-02-11, 14:44
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av severus
Jag skulle tro att det krävs regelrätt forskningsfusk för att avsätta honom. En i grunden bra regel. I det har fallet skyddar det en skitstövel.Men så är det ofta med rättsäkerhet.
Rättssäkerhet är bra men jag undrar varför inte det blev en grundligare genomgång av fall där vetenskaps-fientliga uppfattningar gavs tillträde.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in