2018-02-12, 11:53
Medlem
Grisbrottarens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av papercut-ninja
Enbart Argumemtum ad populum!

Dianetics var t.ex. bästsäljare i många år och
L. Ron Hubbard är den mest produktiva författaren i världen...

Alltså har scientologin rätt? Går du med i morgon?
Var L. Ron Hubbard professor i psykologi?

Eller missade du behändigt den "lilla" detaljen för att kunna klämma i med ett "enbart".
*Host* *Halmgubbe* *Host*
Citera
2018-02-12, 12:01
Medlem
Flammarions avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Doktordonka
Det är ju just det här som bevisar att Peterson är en charlatan och en klant utan dess like.
Jämförelsen är ungefär som att bevisa att alla människor är homosexuella på grund av att humlor gillar att suga nektar.
Dvs....heeelt uppåt väggarna som jämförelse.
Eller om man ska vara snäll, ett bevis på att han är okunnig på både biologi och sociologi...

Som sagt Peterson är ett stort skämt. Det skattas ju redan åt honom i den akademiska världen.
Jag tycker han är lite rolig för han lyckas ju, trots sina tokerier och små tyckanden, väcka lite uppmärksamhet.

Enda fördelen med Peterson är att man själv kan känna sig förbannat bildad. Alltid stör det nån :-)

Hur bildad är du egentligen, kan man undra, med tanke på att du inte förstått hummeranalogin och förvränger den till en halmgubbe.

Tips: Läs på innan du kommenterar så framstår du inte som dum.
Citera
2018-02-12, 12:21
Medlem
CelenoIIs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Pulitzer
Jaha. Godwin. Men 1303 inlägg var gott nog.
Nej, ingen Godwin där inte. Jag kan bara tolka detta svar som att hatpropaganda och rasbiologi inte är något att bekymra sig om, och kritiker till hatpropaganda kan avfärdas med Godwins lag.
Citera
2018-02-12, 13:01
Medlem
Pulitzers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av CelenoII
Nej, ingen Godwin där inte. Jag kan bara tolka detta svar som att hatpropaganda och rasbiologi inte är något att bekymra sig om, och kritiker till hatpropaganda kan avfärdas med Godwins lag.

Påståendet var så befängt att jag inte tycker att det är värt mödan att ens diskutera det. Vi sitter uppenbarligen på olika planeter.

Men om du kan bevisa att jag ägnat mig åt hatpropaganda så ska jag överväga saken.
Citera
2018-02-12, 13:15
Medlem
Grisbrottarens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av papercut-ninja
Argumentum ad verecundiam istället alltså...

Ok, vi kan fortsätta argumentationsfelbingo om du vill, jag har snart en full bricka...
Nej, det är är inte argumentum ad verecundiam att påtala att JP faktiskt är professor (bland annat), när någon tomte kallar honom "charlatan", "väldigt okunnig person" och påstår att "han har helt fel i allt". Du har missförstått/vantolkat vad det argumentationsfelet innebär och angriper en halmgubbe.

Det är inte särskilt meningsfullt att spela bingo med den som kryssar i siffror som aldrig ropats ut.

Och eftersom du nu envisas med att "göra en Cathy" och angripa halmgubbar, så får även du ett pedagogiskt mem av mig, som kan hjälpa dig förstå den diskuterade intervjuns betydelse.
http://oi67.tinypic.com/2e160rp.jpg
Citera
2018-02-12, 13:22
Medlem
TransitGlorias avatar
Citat:
Hans "kunskap" är ungefär lika stor som din eller min. Han uttalar sig i ett område som han inte har någon större kunskap i. Hans professorstitel är alltså i ett helt annat ämne än det han uttalar sig i. Jämför med en person som är professor i kärnfysik som plötsligt börjar uttala sig självklart i saker som handlar om cellbiologi. Seriöst? Kunnigt? Inte direkt...men det är precis Peterson i ett nötskal.

Tidigare i tråden har jag länkat in en kort genomgång av en person som går igenom de första fem minutrarna av hans föredrag. Personen drar exakt samma slutsats som jag gör när det gäller Peterson, han har ingen koll utan är mest en svamlare av rang.

Peterson är och förblir en charlatan, en klant, eller om man ska vara snäll, en väldigt okunnig person som glatt pratar vidare om saker han inte kan.

Men nu upprepar du ju bara samma invektiv och halmgubbar (om du inte vet vad det är rekommenderar jag för diskussionens skull att du tar reda på det). Om du inte kan eller vill argumentera i sak utan bara smutskasta är det liksom ingen idé.

"Jag länkade en video där en annan person sa nåt jag håller med om" är liksom inget argument. Och det blir ärligt talat genant att se dina projektioner om okunskap och oseriositet när du själv med egna ord inte klarar peka på vad som är felaktigt och varför.

Om du däremot trollar får jag ge dig lite cred, för i så fall gick jag på det.
Citera
2018-02-12, 13:30
Medlem
CelenoIIs avatar
Citat:
Påståendet var så befängt att jag inte tycker att det är värt mödan att ens diskutera det. Vi sitter uppenbarligen på olika planeter.

Men om du kan bevisa att jag ägnat mig åt hatpropaganda så ska jag överväga saken.
That's what Hitler said!
Citera
2018-02-12, 13:38
Medlem
TransitGlorias avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Statistenidittliv
Lyckade människor är trevliga och generösa. De har inget behov av skryta och se sig som förmer. Men visst finns det dem som armbågar sig fram just i syfte att få göra det. Människor som haft det extra svårt här i livet.

Varför bemöter du ingenting det jag skrev om det positiva och nödvändiga i hierarkier, och hur det är biologiskt predisponerat hos homo sapiens att leva och verka inom dessa? Du vet, som Jordan Peterson var inne på?

I intervjun? Som den här tråden handlar om?
Citera
2018-02-12, 13:59
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Hexen666
Så alla dom tusentals som faktiskt har fått bättre liv pga hans råd och tips är alla försatta under Petersons trolldom? Det är ingenting värt menar du? Att hans bok är bästsäljande på Amazon är bara luft? Det är säkert bara nazistpojkar som köper han bok och går på hans föreläsningar?

Säg mig, vilka inom den akademiska världen är det som skrattar åt honom? Är det månne dom riktiga charlatanerna inom pseudovetenskapen genus? Yes it is.

Det där med humrarna använde han för att få fram en poäng. Om du inte fattar det så är du svagbegåvad.

Om du nu är så kunnig som du antyder, varför inte försöka motbevisa honom? Seså

Han refererar till en professor vid namn PZ Mayers
Han är drivande i en bogg eller vad man skall kalla det som heter tatatataaaa!!!! Freethoughtblogs !!
Vi läser namnet en gång till och …här kommer lite länkar om han, bara så vi förstår att han kommer göra allt i sin makt för att helt skoningslöst misskreditera oliktänkare.

https://www.youtube.com/watch?v=4WA4qtemcUs
https://www.youtube.com/watch?v=96FtpDLi_Vw
Han har även attackerat andra och, tja googla lite så blir bilden klar.
https://www.youtube.com/watch?v=v0f251uYBe4
lite kritik till PZ, finns hur mycket som helst, till slut blir han en skrattretande figur när bilden klarnar.

Det finns kritiker som är värda att lyssna men det är oftast enskilda delar av helhetsbilden de är kritiska till och på en rätt djup nivå som gör att det är svårt att tolka om de eller JP har rätt (krävs många tim läsning av sådant jag inte har tid eller lust att läsa för att göra en seriös bedömning)
Men de flesta faller platt och hänger sig år oseriös smutskastning likt PZ.
Citera
2018-02-12, 14:10
Medlem
Jordan P verkar redan ha påverkat Jonas Sjöstedt för han undviker numera ordet feminism när han talar eller intervjuas.
Han säger jämställdhet istället.
Bra där!
Citera
2018-02-12, 14:22
Medlem
Citat:
Jag skulle alltså inte kalla det medvetet, men det kan ju vara en definitionsfråga vad man menar med "medvetet". Är det ett medvetet konstruerat strukturellt fenomen att många SVT-anställda tycks gilla MP? Finns förstås nån konspirationsteoretiker som anser det, men de flesta rationellt tänkande begriper ju att det är resultatet av en rad olika omständigheter.

Rekommenderar att åtminstone ta en snabb titt på länken jag postade tidigare. Det är alltså en svensk avhandling/undersökning av Anna Wahl som heter "Könsstrukturer i organisationer", med civilekonomer och -ingenjörer som case. https://ex.hhs.se/dissertations/222014-FULLTEXT01.pdf

Finns mycket annat intressant som bakgrund där också, t.ex en sammanfattning av olika typer av feminism, som det ju råder stor förvirring om här på FB där många tror att "feminism" är en enda enhetlig ideologi. Bland annat finns en del om feminismen i relation till marxism och postmodernism, för att nu göra nån slags koppling till Peterson som den här tråden egentligen skulle handla om...
Intressant men det är 40 år gammalt i dag.
Backar vi 20 år till så var det vilda strejker i Sverige där männen krävde rättvisa löner, bort med individuell Accords lönesättning, bättre arbetsvillkor, arbetstider o.s.v. och vi blev kända i hela världen för den kampen.
Människor (framför allt män som var yrkesverksamma då) stod med mössan i hand då de gick till läkaren eller när chefen kliv in i rummet, och många löntagare sprang med gåvor till närmsta chef eller till den som bestämde över lönekuvertet som de till stor del bestämde över.
Den kampen att INTE behöva göra det stod männen för och i svansen på den kampen växte den moderna feminismen fram.

Kvinnor fick INTE jobba med vissa saker o.s.v. och när dagens feminister tar åt sig äran för att de idag har rätt och möjlighet att jobba med exakt vad de vill blir jag bara full av skratt.
Men visst bidrog de med mycket, men det var i ett samarbete med alla andra i samhället.
Och helt klart var det mycket som var fel då med dagens mått mätt, och finns fel än i dag men utvecklingen går snabbt och i dag finns ingen som helst anledning till feminism i Sverige o de flesta västerländska samhällena, vi har passerat det behovet för länge sedan.

De strukturer som växer fram bör växa fram på ett naturligt sätt efter det behov dagens samhälle kräver, jag ser inte manliga eller kvinnliga strukturer utan bara strukturer som är nödvändiga för att utvecklas.
Vad som krävs och kommer att krävas vet väl ingen riktigt i dag men det skall Inte tvingas fram av ideologiskt styrda masspsykotiska feminister som i dag lägger sig i allt smått o stort för att nå slutmålet med motiveringen att det ena har inte med det andra att göra, men ser man till helheten så blir bilden en annan.

Problemet i dag är inte hur det var utan att många drivande feminister (som Gudrun S) lever kvar i historian och kan inte se hur världen utvecklats bara på de senaste 20 åren.
Argumenten är ofta av historisk art som om det skulle vara relevant i dag.
De lever och driver en ideologi som bygger på att krossa kapitalismen för att därigenom krossa patriarkatet och därefter skall vi bygga en utopi som feministerna bestämmer över.

Nej jag står i alla fall på JPs sida i denna diskussion.
Att det växt fram en uppsjö varianter feminism är bara en väg ur pinsamma situationer, när det kommer till kritan står nästan alla bakom ryggen på varandra, någon större intern kritik finns inte och absolut inte i media.
Den gemensamma nämnaren finns kvar och det är tydligt att det är ett mans hat som i de olika formerna får olika uttryck.
Det är liksom skönt att kunna…..men jag är inte en sådan feminist, men att kritisera något en annan feminist gör fel det existerar inte.
Citera
2018-02-12, 14:25
Medlem
Nycticoraxs avatar
Citat:
Hans "kunskap" är ungefär lika stor som din eller min. Han uttalar sig i ett område som han inte har någon större kunskap i. Hans professorstitel är alltså i ett helt annat ämne än det han uttalar sig i.
....
Peterson är och förblir en charlatan, en klant, eller om man ska vara snäll, en väldigt okunnig person som glatt pratar vidare om saker han inte kan.

Förr i tiden var det såna som du som vägrade tro att jorden inte var universums centrum. Faktum är att du inte har något annat än personliga attacker mot Peterson. Exempelvis, om vi spolar tillbaka banden några år. Elon Musk, har tydligen startat upp bolagen Tesla och SpaceX. Ha, löjligt! Vad kan han om raketforskning och bilindustrin!? Han har en enkel examen i fysik och nationalekonomi. Han droppade av doktorandtjänsten. Haha! Hela forskarvärlden skrattar åt honom.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in