2018-02-12, 00:57
Medlem
JagHarEnLitens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Redoxreaktion
Det kan hända att några av dem gör det, men då skriver de inte här i tråden.

Riktigt! Bra klargörande.
Citera
2018-02-12, 03:43
Medlem
Merwinnas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Angstromm
Hur tänker överklassen angående skor inomhus, nån från överklassen som kan förklara det för mig? Enda gången jag känner mig ofräsch är när jag varit ute hela dagen och varit tvungen att ha skorna hela dagen, så fort jag kommer hem så duschar jag för att äntligen få känna mig fräsch.

Jag har svårt att tänka mig att de går i skor hemma när de är ensamma. Men när de har gäster tar de emot i inneskor, och gästerna har också med sig inneskor som de byter till. (Om det inte är så torrt ute att de kan gå in i de skor de anlände i.) Detta är en ganska tydlig överklassvana, för annars här i Sverige så tar vi ju automatiskt av oss skorna när vi kommer in i en privatbostad, och går i strumplästen.
Citera
2018-02-12, 08:25
Medlem
Babianens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Merwinna
Jag har svårt att tänka mig att de går i skor hemma när de är ensamma. Men när de har gäster tar de emot i inneskor, och gästerna har också med sig inneskor som de byter till. (Om det inte är så torrt ute att de kan gå in i de skor de anlände i.) Detta är en ganska tydlig överklassvana, för annars här i Sverige så tar vi ju automatiskt av oss skorna när vi kommer in i en privatbostad, och går i strumplästen.

1) Sluta tänka på skor.

2) Om man har personal är skor en del av deras uniform. Typ, http://www.bloch.com.au/7313-thickbox_default/sbl486-bloch-fonteyn-ballet-flat.jpg , http://www.bloch.com.au/10960-thickbox_default/sbl469-bloch-patent-ballerina-flat.jpg

3) Däremot är det ingen som går runt med skor inomhus (att jag överhuvudtaget ska behöva säga det här... ) man har tofflor precis som Svensson.
Citera
2018-02-12, 08:54
Medlem
gulguls avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Babianen
1) Sluta tänka på skor.

2) Om man har personal är skor en del av deras uniform. Typ, http://www.bloch.com.au/7313-thickbox_default/sbl486-bloch-fonteyn-ballet-flat.jpg , http://www.bloch.com.au/10960-thickbox_default/sbl469-bloch-patent-ballerina-flat.jpg

3) Däremot är det ingen som går runt med skor inomhus (att jag överhuvudtaget ska behöva säga det här... ) man har tofflor precis som Svensson.

Det finns visst människor som har skor på sig inne. Jag har ibland på mig skor inomhus. Det har inget med klasstillhörighet att göra, utan sunt förnuft. Det är inte vidare behagligt att gå i strumplästen på kalla golv. Varför ljuger du?
Citera
2018-02-12, 08:59
Medlem
Babianens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av gulgul
Det finns visst människor som har skor på sig inne. Jag har ibland på mig skor inomhus. Det har inget med klasstillhörighet att göra, utan sunt förnuft. Det är inte vidare behagligt att gå i strumplästen på kalla golv. Varför ljuger du?

Um, okay, det är ingen överklass grej är vad jag ville säga.
Citera
2018-02-12, 09:06
Medlem
Femme.Fatales avatar
Citat:
Ursprungligen postat av gakushi
Godkväll, detta blir min första post i den här delen av forumet tror jag.

Jag skulle vilja veta hur andra definierar "överklass" - i ordets vidare bemärkelse. Jag tycker själv det finns flera olika sätt definiera överklass. Behövs det en massa pengar, måste man vara snygg, krävs det att man klär sig moderiktigt, kanske intelligens eller s.k bildning räcker? Måste man vara född i rätt familj? Är det en fråga om attityd bara, inställning till livet och andra människor?

Jag har blivit "anklagad" för att vara överklass ibland, så då måste jag ju reda ut allting bakom detta.
För mig har det mycket med traditioner och uppfostran att göra.
Bara för att man har mycket pengar, är man inte per definition överklass enligt mig. Precis som man inte behöver vara rik för att vara överklass.
Senast redigerad av Femme.Fatale 2018-02-12 kl. 09:11.
Citera
2018-02-12, 09:38
Medlem
gulguls avatar
Citat:
Um, okay, det är ingen överklass grej är vad jag ville säga.

Är väl ganska självklart att inte alla ur överklassen har på sig skor inomhus. Dock så finns det personer från denna grupp som mer än gärna har på sig skor inomhus. Inget fel med det. Det kan vara ganska behagligt, prova själv så får du se. Jag är allt annat än överklass, men gillar att ha på mig skor inomhus.

Om man däremot känner sig deklasserad för att gemene man tror att alla ur överklassen har skor på sig inomhus, så är man ganska så osäker på sin egen klasstillhörighet. Du blir ju nämligen inte överklass bara för att du går runt med skor inomhus.
Citera
2018-02-12, 09:45
Medlem
Babianens avatar
Citat:
Är väl ganska självklart att inte alla ur överklassen har på sig skor inomhus. Dock så finns det personer från denna grupp som mer än gärna har på sig skor inomhus. Inget fel med det. Det kan vara ganska behagligt, prova själv så får du se. Jag är allt annat än överklass, men gillar att ha på mig skor inomhus.

Om man däremot känner sig deklasserad för att gemene man tror att alla ur överklassen har skor på sig inomhus, så är man ganska så osäker på sin egen klasstillhörighet. Du blir ju nämligen inte överklass bara för att du går runt med skor inomhus.

Jag har aldrig träffat nån som går med skor inomhus. Varken överklass eller underklass. Om det inte är en formell tillställning nån annanstans än i ditt hem typ ett event, en restaurang, en... tillställning.
Citera
2018-02-12, 10:26
Medlem
gulguls avatar
Citat:
Jag har aldrig träffat nån som går med skor inomhus. Varken överklass eller underklass. Om det inte är en formell tillställning nån annanstans än i ditt hem typ ett event, en restaurang, en... tillställning.

Så kan du inte resonera. Du kan inte bevisa påståenden med anekdotisk bevisföring, därför det inte är sannolikt att du träffat alla människor. Det finns folk som ibland har skor på sig inomhus, undertecknad exempelvis.
Citera
2018-02-12, 10:32
Medlem
Babianens avatar
Citat:
Så kan du inte resonera. Du kan inte bevisa påståenden med anekdotisk bevisföring, därför det inte är sannolikt att du träffat alla människor. Det finns folk som ibland har skor på sig inomhus, undertecknad exempelvis.

Frågan var om det är en överklass grej att gå runt med skor inomhus och svaret på det är nej.
Citera
2018-02-12, 11:10
Medlem
mastejags avatar
Citat:
Frågan var om det är en överklass grej att gå runt med skor inomhus och svaret på det är nej.
Då undrar man ju genast hur du kan kategoriskt neka till det. Det krävs ju att du själv är överklass vilket jag av någon anledning inte tror.

Sen ser inte jag heller det som något givet tecken och jag tror det handlar mycket om bostad och inte att man automatiskt är överklass. Överklass som bor i moderna hus/lägenheter går nog inte alltid omkring i skor utan snarare när man bor i dragiga äldre hus/våningar som det kan vara aktuellt. Sedan rör det sig ju inte om att springa omkring med sneakers inomhus till mjukisbyxorna utan snarare tex oxfords med lädersula till kostymen.
Citera
2018-02-12, 11:23
Medlem
Babianens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av mastejag
Då undrar man ju genast hur du kan kategoriskt neka till det. Det krävs ju att du själv är överklass vilket jag av någon anledning inte tror.

Det är väl självklart att man inte går runt med skorna inomhus? Det här är den konstigaste diskussionen nånsin.

Citat:
Sen ser inte jag heller det som något givet tecken och jag tror det handlar mycket om bostad och inte att man automatiskt är överklass. Överklass som bor i moderna hus/lägenheter går nog inte alltid omkring i skor utan snarare när man bor i dragiga äldre hus/våningar som det kan vara aktuellt.

Det finns ju de som går runt i tofflor. Men det har inget att göra med att vara överklass

Citat:
Sedan rör det sig ju inte om att springa omkring med sneakers inomhus till mjukisbyxorna utan snarare tex oxfords med lädersula till kostymen.

Newsflash: det är ingen som har kostym på sig inomhus. Och om någon har nåt kostym-liknande så har de tofflor som mest.
Senast redigerad av Babianen 2018-02-12 kl. 11:48.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in