Citat:
Ursprungligen postat av
Skaraborg2
Nu vet jag inte riktigt vad du menar vad Gays syster hade sett i en lägenhet?
Hmm, det är nog bara jag som rör ihop detta med fyndet av POLISEN i garderoben (limpa med cigaretter).
Citat:
"Var är min bror?" varvid "den okände" svarade "Ja jag har inte sett honom. Du får väl söka bland pubarna i Haga."
Vad var intrycket av denna man, Kjell-Åke Johansson (iofs svårt att komma ihåg efter så lång tid) hos systern? Hade det varit jag som stod i dörröppning så hade jag nog varit väldigt stressad och angelägen av att bli av med henne illa kvickt. Iofs inte så smart att öppna dörren överhuvudtaget men som också har påtalats i tråden så var det troligtvis att han väntade besök av någon annan och misstog sig på vem det var som knackade på dörren.
Citat:
Ja just det! Var tog Karlssons saker vägen? Ingen meddelade vare sig systern eller den övriga familjen att de kunde komma och hämta hans pinaler på Risåsgatan. Man kan undra över vad var anledningen till detta besynnerliga sätt? Någon måste ju ha städat ut hans lägenhet och tagit hand om dessa saker?
Jag tror inte att man ska lägga så stor vikt vid detta, nästa "hyresgäst" fick nog bara lägenheten anvisad och antingen övertog möblemanget eller kastade det som inte passade. Alternativt så städade hyresgivaren då de saker som fanns i lägenheten (enligt tidigare inlägg i tråden) var av mer miserabelt skick.
Citat:
Gay började troligtvis att på allvar att missbruka sprit 1958. Då hade hans styvmamma hittat en 75:a som han hade gömt i en garderob. Det framkom också att fadern, som hade två (2) jobb som han skötte helt exemplariskt, söp ordentligt när han var ledig. Ibland blev Gay bjuden på brännvin av sin far, vilket inte gjorde sonens alkoholberoende mindre.
Ett långskott (kanske inte så troligt teori) är att Gay gick över styr allt mer och kompisarna till sist tröttnade eller att Gay fick ett delerium och gav sig på sina kompisar varvid de sänkte honom lite för bra. Fast då borde de ha kunnat komma tillbaka och bara Gay hade saknats ur trion.
Deras pv skulle ha varit modifierad, framkom det någon gång på vilket sätt? Ett antagande ifrån min sida är att den möjligtvis var modifierad med bättre fjädrar och dämpare för ökad lastförmåga utan att det skulle synas samt något bättre väghållning (jämnför med amerikanska bootleggers bilar). Dock tror jag knappast att trim i övrigt fanns att tillgå i form av vassare kamaxlar, borrade motorer osv. Detta borde också ha varit utom räckhåll för trion i deras dåvarande ekonomiska situation om det överhuvutaget fanns att tillgå.
Jag tror inte riktigt på att bilen skars upp och gömdes. Det är ett ganska stort jobb att demontera en bil och skära isär karossen i hanterbara bitar för att sedan gömma undan dessa utan att något hittas och kopplas till dem.
OM(!) bilen nu var modifierad så är ett troligare scenario att de plockade ur eventuell förstörd inredning, tog bort ramnummret (som jag har för mig var en nitad skylt i karossen på denna tid) och plockade bort siffrorna ifrån nummerplåten. Efter detta så borde bilen varit säljbar som ett "gör det själv" fordon till någon ny förmåga som hade behov av att till en billig penning få ett fordon som kunde lastas utan att det syntes utifrån.
OM (mycket om i denna tråd) bilen var ombyggd för lastförmåga, vad lastade och fraktade de som gjorde att livet ändrades så drastiskt så att de antingen fick plikta med sina liv eller försvinna utan vidare kontakt med någon.
Hur tillförlitliga anser du vittnena vara som påstår sig ha sett och till och med pratat med vissa kvarvarande, detta känns också som en springande punkt för att kunna gå vidare med sökandet.
Jag är skeptisk till att bilen "försvann", snarare försvann identiteten på den och den i delar fortsatte existera eller kanske till och med fick en helt ny identitet..... Att någon satt på en ungefär likadan bil i miserabelt skick och kunde flytta över chassiplåt och siffror (och kanske eventuellt lite inredningsdetaljer) och helt plötsligt hade en bättre bil är inte alls otänkbart. Den nya ägaren kanske inte ens behövde betala för bilen bara den fick en ny identitet och inte sattes i samband med trion.
Om du Skaraborg2 mot förmodan känner ett hårt uppdämt tryck att lätta på vad du vet (angående de påstådda vaga hänvisningar du har fått genom åren) så är du varmt välkommen att pm:a mig då jag är sprickfärdig av nyfikenhet
/Azril