2018-02-11, 00:08
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av y8t3
En 90-talist kan vara allt mellan 18 och 28 år. Inte många normalt funtade 18-åringar som går i barnatankar. Att din sambo inte ens är klar med studierna säger..... ingenting.

Det var enbart ett exempel på hur det kan vara för människor runt 20 - 25 år, och hur det är i deras umgängeskrets. Jag har ingen som helst insyn i deras prognos, utan det var enbart en teori.
2018-02-11, 05:18
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Tullius
En till Norra tornet spaning:
Brf Innovationen (Norra tornet 1) har lån på 220 miljoner kronor. Bostadsarean är 14 408 kvm så det blir 15 269 kr/kvm boa.

Lånet skall amorteras på 50 år. Om rak amortering hade använts skulle det bli 4 400 000 kronor per år, men i den ekonomiska planen är första amorteringen bara 153 960 kronor i någon slags serie amortering. Jag antar att det är bostadsutvecklarsvenska för skjut problemen på framtiden. Inte konstigt att den ekonomiska planen visar ett överskott på 844 400 kr per år, det saknas ju 4 246 040 kr i amorteringar.

Räntekostnaden är beräknad til 5 940 000 kronor per år med en snittränta på 2,7 %
Drift- och underhållskostnaden är beräknad till 298 kronor per kvm, eller 4 294 768 för hela fastigheten. Avsättning till yttre underhåll är 432 240 kronor per år.

Budgeterade årsavgifter 10 085 868 kr, lokalhyror 1 579 500 kr, inalles 11 665 368 kr.
Så låt oss räkna på scenariot 1) 5 % ränta och scenariot 2) 7 % ränta samt rak amortering. Hur skulle ekonomin se ut då?
Räntenivå: 5 % // 7 %
Ränta: 11 '' // 15,4 ''
Amortering: 4,4'' // 4,4''
Drift&underhåll: 4,295'' // 4,295''
Yttre underhåll: 0,432' // 0,432''
Kostnader: 20 127 kSEK // 24 527 kSEK
Månadsavgiften skulle behöva höjas med: 84 % // 128 %

Undrar om de som har köpt bostadsrätt räknat med även denna höjning i sitt 'höjd ränta'-scenario.

Som jag sagt tidigare, jag har inget emot Oscar Properties utan tycker bara de fungerar bra som analysproxy över Sthlms bostadsmarknad och om jag skall sitta och analysera siffror så analyserar jag hellre ett snyggt projekt än ett fult. Jag tycker att Norra tornet och 79&Park är riktigt riktigt snygga. De ligger ju litet off, men snygga är de och alla kan ju inte bo centralt.

5 och 7% ränta är väl dock lite extrema exempel. Det som är riktigt hål i huvudet med så stora lån i förening är att det kostar ägarna extra, då dessa lån inte får ränteavdrag. Det är också mycket intressant som du säger hur amorteringarna skjuts på framtiden, det borgar ju för att föreningen över tid kommer konstant tvingas höjja avgifterna i en takt högre än inflationen. Så tillvida att räntan inte sjunker ytterligare, vilket i dagsläget verkar högst orimligt.

Kan du inte göra denna kalkyl på Torn 2 också? Jag antar att en så högt belånad förening som Torn 2, också kommer få svårt att få de bästa räntorna hos banker.
2018-02-11, 05:56
Medlem
Ni är många som hjälper till att ta fram statistik på senaste priser osv. Men jag ser väldigt lite kring prognoser på hur mycket nyproduktion som kommer bli klart under 2018-2019. Rimligtvis kommer nyproduktionen dyka rejält under 2020 då projekt har stoppats eller lagts på is. Men där spaden redan satts i marken kan byggbolagen knappast avbryta byggnationen.

Ny data kommer om en vecka, men såhär lät senaste uttalandet ifrån SCB:

"Preliminärt påbörjades byggandet av cirka 49 800 lägenheter under de tre första kvartalen 2017. Det innebär en ökning med 11 procent jämfört med samma period 2016 då 45 016 lägenheter började byggas."

Eftersom byggtiden normalt är 2 år, så bör den största utbudspuckeln komma med 2 års fördröjning ifrån byggstart. Såhär lät det i början på 2017:

Preliminärt påbörjades nybyggnation av cirka 63 100 nya lägenheter under 2016. Det är 34 procent fler lägenheter jämfört med 2015 då 47 209 lägenheter började byggas.

Under 2018 bör vi därför nu se 34% mer klara nybyggnationer än vi såg 2017. Lägger vi därtill ökningen på 11% i startade projekt under 2017, bör vi därför 2019 se YTTERLIGARE en ökning med 11%. Därefter bör vi nog gissa att nyproduktionstakten avtar markant 2020 och framåt.

Totalt kommer alltså nybyggnationsutbudet vara cirka 50% större 2019 än vi sett under 2017.

Om jag skulle köpa bostad i Sverige, skulle jag vänta till 2020 med att köpa.
2018-02-11, 06:39
Medlem
Tulliuss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Synology
5 och 7% ränta är väl dock lite extrema exempel.
...
Kan du inte göra denna kalkyl på Torn 2 också? Jag antar att en så högt belånad förening som Torn 2, också kommer få svårt att få de bästa räntorna hos banker.
Jag valde 5 och 7 % för att matcha de kalkyler för höjd ränta som bankerna kräver i KALP-kalkylerna. De har ju inget värde om man inte också tar hänsyn till föreningens lån och hur månadsavgiften torde påverkas av räntan.

Jag hittar de ekonomiska planerna i mäklarannonser när spekulanter säljer på ritning och det andra tornet är inte där än.
2018-02-11, 06:50
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Synology
Ni är många som hjälper till att ta fram statistik på senaste priser osv. Men jag ser väldigt lite kring prognoser på hur mycket nyproduktion som kommer bli klart under 2018-2019. Rimligtvis kommer nyproduktionen dyka rejält under 2020 då projekt har stoppats eller lagts på is. Men där spaden redan satts i marken kan byggbolagen knappast avbryta byggnationen.

Även mixen av bostadsrätter och hyresrätter förändras. Såg i en av Stockholms gratistidningar att hyresrätterna kommer att bli fler samtidigt som byggandet av bostadsrätter gått i stå.
2018-02-11, 07:09
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Ikea-Kamprad
Även mixen av bostadsrätter och hyresrätter förändras. Såg i en av Stockholms gratistidningar att hyresrätterna kommer att bli fler samtidigt som byggandet av bostadsrätter gått i stå.

Sant, men ett större utbud på hyresrätter (som också är dyra, eftersom det är nyproduktion) borde ju rimligtvis ge i princip samma utbudseffekt som fler bostadsrätter. Eftersom det är människor med god inkomst som är spekulanter på båda objekten.

Den enda som skulle lätta situationen något är väl om hyresrätterna förblir tomma, då har hyreshusägarna tagit delar av smällen att utbudet är för stort, vilket kommer dämpa överutbudet på bostadsrättsfronten. Men på samma sätt kan ju nyproducerade bostadsrätter stå tomma, där man kräver orimliga priser.

Kontentan är helt enkelt, så länge bostadsbolagen orkar stå med osålda eller outhyrda bostäder, kommer pressen på bostadsmarknaden inte bli så fruktansvärt hög. Den dagen stocken med osålda lägenheter eller outhyrda lägenheter blir för stor och man börjar pressa priserna nedåt, ja då är det igång på riktigt. Rimligtvis lär detta ändå ske under 2018-2019 med tanke på hur stort utbud som kommer ut.
2018-02-11, 09:09
Medlem
biljons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av VemBudar
Bostadsobligationerna är väl något aggregat av alla bostadslån (CDO någon?) och har sammantaget väldigt goda marginaler. Tror jag läste i swedish housing mafias rapport behöver falla med typ 20%-30% eller mer över hela brädet för att det ska gå under den loan-to-value nivå som bankerna garanterar för deras bostadsobligationer.

Så om ett gäng nyproduktionslån blir dåliga borde det sammantaget inte spela så stor roll. Dock så sjunker ju typ allt, så köparna av obligationerna borde kräva högre ränta i sinom tid tycker man. Och då ska väl BLTs boränta stiga också, oavsett reporäntans nivå.

Nu är jag inte så säker på ovanstående så någon bättre vetande får gärna ta ett skott.

Vad kommer bankerna säga när köparna vill ta ut sina lånelöften mot säkerheter som inte längre täcker lånet?
Detta borde bli ett problem för alla inblandade parter.
2018-02-11, 09:38
Citat:
Ursprungligen postat av biljon
Vad kommer bankerna säga när köparna vill ta ut sina lånelöften mot säkerheter som inte längre täcker lånet?
Detta borde bli ett problem för alla inblandade parter.

Bankerna kommer såklart neka lån i så fall. Ett lånelöfte är inte bindande för någon part.
2018-02-11, 09:51
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Alpoxen
Läste du över huvud taget det du citerade eller fattade du inte? I USA är skuldsanering mycket lättare för den överbelånade än här.
Är du som inte fattar, om du så har betalat av halva ditt hus i USA men inte klarar av att betala längre så kan du lämna hela huset för att slippa skulden. Man behöver ju inte va nåt större mattesnille för att förstå att i det LÅNGA loppet blir långivaren vinnare. Samtidigt orde ju vem som helst förstå att långivaren har ett system som gynnar de eftersom det är de som sitter med trumf på hand och den som måste låna sitter ju på knä med mössan i hand.
2018-02-11, 10:00
Medlem
Sonnenwendes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av BajsBoo
Är du som inte fattar, om du så har betalat av halva ditt hus i USA men inte klarar av att betala längre så kan du lämna hela huset för att slippa skulden. Man behöver ju inte va nåt större mattesnille för att förstå att i det LÅNGA loppet blir långivaren vinnare. Samtidigt orde ju vem som helst förstå att långivaren har ett system som gynnar de eftersom det är de som sitter med trumf på hand och den som måste låna sitter ju på knä med mössan i hand.
Ingen egentlig skillnad, i båda fallen riskerar långivaren kreditförluster vid ovarsam kreditgivning.
I båda fallen så sitter låntagaren med skägget i brevlådan om denne har maxat sina lån strax före en prisjustering på marknaden.
2018-02-11, 10:03
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Sonnenwende
Ingen egentlig skillnad, i båda fallen riskerar långivaren kreditförluster vid ovarsam kreditgivning.
I båda fallen så sitter låntagaren med skägget i brevlådan om denne har maxat sina lån strax före en prisjustering på marknaden.
Kreditgivaren kommer förr eller senare kunna håva in pengarna med ränta även om det ibland kommer ta tid.
2018-02-11, 10:05
Medlem
Sonnenwendes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Eaglesandshit
Och svenska räntor påverkas av omvärlden, med omvärlden menade jag inte nödvändigtvis den globala konjunkturen, utan även policy. Eller tror du Sveriges Riksbank kommer börja höja räntan innan ECB? Det hade typ varit självmord.

Jag är ganska säker på att Ingves och co kommer följa med ECB upp. Sedan finns ju FED med på ett hörn(och amerikanska 10-åringen), men ECB är den främsta ledhunden för oss.
Nej det tror jag inte och det skriver jag inte heller.
Däremot kommer marknadsräntorna sticka snabbare än vad man tidigare trott. Även om räntorna ökar från mycket låga nivåer så kommer ökningen i lånekostnader slå hårt mot viljan att maxa lån. Det kommer pressa priserna.

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in