2018-02-10, 22:06
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Tey44
Detta fall alltså! Det är så gåtfullt och förfärligt. Jag har aldrig blivit så här helt besatt tidigare. Och har aldrig hängt på Flashback, men nu är jag här jämt. Hoppas tråden fortsätter gräva i detta. Vet inte heller varför det känns som så viktigt att få reda på vad som hände.

Har polisen sagt att de inte kommer gå ut med mer info?

De har bara sagt att förundersökningen troligen inte offentliggörs.
Citera
2018-02-10, 22:08
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Kryptogam
Håller med om att det är anmärkningsvärt att "Anki" sagt nej till hjälp i hemmet, med motiveringen att det var för många byten av personal, vilket krävde alltför mycket i fråga om instruktioner från "Ankis" sida. Det kan inte vara omöjligt att få till ett fungerade system med assistenter i hemmet, där endast en eller ett fåtal personer är involverade, och att dessa anställda assistenter får en sådan gedigen inskolning att de kan sköta jobbet utan att trötta ut "Anki" med frågor.

På samma sätt tycker jag att det borde ha fungerat med ett liknande system för flickorna A och M - de borde kanske haft personal anställd som hjälpte dem att ta vara på de krafter de trots allt hade, personer som kunnat hjälpa dem att leva åtminstone en liten, liten gnutta normalt barn/tonårsliv.

Man kunde kanske ha skurit ner på hemundervisningen och istället hjälpt tjejerna att uppleva korta stunder av glädje i någon form (ifall krafterna nu var begränsade och inte räckte till allt). Den kraft de använde till hemundervisning hade eventuellt och DELVIS kunnat användas till att ge flickorna någon form av fritidsaktivitet och allra helst socialt umgänge - eller vad som nu varit möjligt (och vad det nu än hade kunnat vara). Men kanske hade flickorna sådan hjälp också, förutom hemundervisningen? (hade det förresten inte varit möjligt att låta en pianolärare komma hem till familjen en kort stund då och då, om nu M verkligen var så förtjust i att spela piano? )

Min erfarenhet är att man även för mycket svårt sjuka barn försöker upprätthålla någon form av "normalt liv" även om det blir både begränsat och på ett annorlunda sätt jämfört med "ett friskt liv." Hur försökte man hjälpa flickorna i detta avseende?

Det verkar ju helt orimligt att två barn lever isolerade i sitt hem med endast tre lärare som "livlinor" och kontaktnät? I så fall så får man ju två deprimerade barn, så klart. Kanske fanns det en grundsjukdom - men frågan är om inte de pålagringar som måste ha uppstått (depression på grund av isolering) var minst lika allvarliga som själva grundsjukdomen?

Sjukdomar förekommer inte i ett vakuum, och sjukdomsutvecklingen påverkas givetvis av förhållanden i den sjukes miljö och liv. Ibland är det svårt att veta vad som är vad. Men kanske fanns det trots allt kamrater och släktingar som hjälpte till med den sociala biten i flickornas liv?

Citat:
Ursprungligen postat av N.Armstark
Läs detta så kanske isoleringen blir rimlig. Det är viktigaste symptomen på flickornas sjukdom. Den som ibland kallas markören.

http://me-pedia.org/wiki/Post-exertional_malaise

Citat:
Ursprungligen postat av Tey44
Den markören tycker jag är väldigt vilseledande eftersom det ju finns andra psykiska och fysiska sjukdomar som har den. Jag har försökt få svar, i forum och via mail till me-expert, om vad som är skillnaden mellan vanligt utmattningssyndrom och me. Tycker inte att det går att göra en skarp gränsdragning. Som jag tidigare skrivit kan stress och depression också leda till sådan utmattning. Också fibromyalgi har denna markör.

Markören är inte det minsta vilseledande. Den blir inte mindre värd för att den delas av flera sjukdomar. Mitt inlägg var ett svar på frågan om varför man inte försökte upprätthålla ett normalt liv för flickorna. Det svaret är förmodligen relevant även för någon med svårt utmattningssyndrom. Det
Citera
2018-02-10, 22:09
Medlem
Mooskys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ellamaj24
De har bara sagt att förundersökningen troligen inte offentliggörs.

Noep det står på hemsidan att ingen mer information kommer att lämnas.

Citat:
Förundersökningen kommer med största sannolikhet att läggas ner när den är klar, eftersom de misstänkta inte längre är i livet.

Ingen ytterligare information kommer att lämnas och polisen kommer inte att hålla presskonferens i detta ärende.
https://polisen.se/Aktuellt/Nyheter/Skane/jan-mars/Ny-information-om-arendet-i-Bjarred/
Citera
2018-02-10, 22:10
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Frank.Einstein
Eftersom du sannolikt aldrig kommer att få se dessa läkarintyg kommer de sannolikt aldrig att existera för dig. Jag kommer inte att lämna mer information för att råda bot på detta.

Orsaken till att jag skrev svensk offentlig sjukvård var att jag tycker det är viktig information att det inte handlar om en obskyr privat läkare eller en utländsk läkare utom svensk granskningskontroll. Sen är du naturligtvis fri att göra vilka tolkningar du vill.

Jag tänker att OH varit skicklig på att manipulera både skola och sjukvård.
Citera
2018-02-10, 22:12
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av flashbackfollower
Jag tänker att OH varit skicklig på att manipulera både skola och sjukvård.
Det handlar nog inte om manipulation så mycket som en svit felbedömningar - av både föräldrar och omgivning
Citera
2018-02-10, 22:15
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Osakazuki
Om rektorn varit aktiv i tråden, hade hennes respons på din tolking, antagligen varit: IDIOT.

Men hon yttrade sig faktiskt så vid en intervju
Citera
2018-02-10, 22:15
Medlem
larsingvarsfrus avatar
Citat:
Ursprungligen postat av tantigheter
Ja,nå't ditåt.
Men då i god tro. Det tog ändå ett bra tag innan hans mentala härdsmälta satte in. Och säkert trodde han, och H, att de skulle greppa situationen. Ett barn blir sjukt, ingen förälder anar till en början att det kan bli så till den grad så långt från det vanliga och relativt hanterliga som det slutligen blev.
Jag är lite förhäxad av det skyddsnät som antingen inte var tätt nog eller hade en eller annan för stor maska.

PS
det här är ändå så unikt att det är svårt att lasta någon utomståendeför att inte ha varit tillräckligt förutseende

Tycker nog att barnen hamnade på skuggsidan av sin fars strålglans och argumentation långt före morden. Så det skolan skulle lära är att låter det för bra för att vara sant, så är det nog så. Eller..
..att skolan behandlar lika och följer sina rutiner till punkt och pricka, oavsett status och munvighet. Framförallt ska barnen obligatoriskt ha psykologsamtal varje vecka bara på grund av deras avvikande livssituation och då utan övervakande vårdnadshavare.
Citera
2018-02-10, 22:18
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Osakazuki
Om rektorn varit aktiv i tråden, hade hennes respons på din tolking, antagligen varit: IDIOT.

Vilken är din tolkning då?
Citera
2018-02-10, 22:21
Medlem
Geggamojas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Americanah
[/b]

Tänk att det låter som att du vet detta, på sättet du skriver, med sådan övertygelse. Tänk om en ny medlem läser tråden och tänker: Den här personen vet verkligen vad som hände och har koll. Och ändå har du ingen som helst aning om hur de tänkte.
Nämen det märkliga är ju att du inte heller har den blekaste och ändå vet du hur älskvärda de var. Jag har lämnat öppet för flera scenarier igenom hela tråden. Men jag ser det inte som normalt och älskvärt att radera ut två barns liv.
Citera
2018-02-10, 22:26
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av kost27
Beslutet att mörda sina barn har inte kommit på en dag el vecka. Här har nog funnits psykisk instabilitet hos en el båda föräldrarna under lång tid. Tydligen levde ju O för sitt jobb och var nog lite hemma under åren med föreläsningar kvällstid och resor. För H kanske psykisk ohälsa fick gro till sig då dom flyttade till bjärred långt ifrån släkt och vänner och isoleringen blev ett faktum. Självklart påverkades även flickorna av detta? När O till sist insåg hur det faktiskt var hemma hade han nog mycket svårt att hantera situationen o hade då även han ett svagt psyke blev han mer eller mindre galen då ridån föll ned. Skrämmande nog har nog i varje fall någon av föräldrarna anat att denna dag skulle komma? Vet inte men tror nog att föräldrarnas psykiska ohälsa har gjort det ännu svårare för dom att hantera svåra och smärtsamma situationer.

Isolering? Bjärred-Önnered är ca två timmar om H skulle få hemlängtan.
Citera
Medlem
Geggamojas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av kost27
Ja sa hon inte att det ibland fanns risk att man lyssnade för mycket på föräldrarna?
Ja precis, det uttalandet tror jag hon sa vid en av de första intervjuerna vill jag minnas.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av tantigheter
Det handlar nog inte om manipulation så mycket som en svit felbedömningar - av både föräldrar och omgivning

Offentligt anställda läkare vill verkligen inte sätta diagnosen ME, särskilt inte på barn. De patienter som får diagnos driver ofta detta själv, med uppbackning av den ovanligt starka patientföreningen. Barnen har sannolikt fått diagnos genom föräldrarnas starka övertygelse och envisa sökande på olika kliniker, likaledes drev de igenom hemundervisning som barnpsykologer helst vill undvika. Möjligen trodde föräldrarna att de gjorde sina barn en tjänst, sannolikt var de sjuka barnen symtom på en dysfunktionell familj. Samhället har svikit dessa barn, föräldrarnas trovärdighet kan ha försvårat kritiskt tänkande och sunt förnuft.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in