Citat:
Ursprungligen postat av
Solglittret
Jo du kan mycket väl ha rätt i att det kunde vara någon annan sjukdom.
Det som talar lite mot det är utsagorna om att de hade "kronisk trötthet" man hade nog angett själva sjukdomen om så var fallet.
Genetiska sjukdomar brukar ju ofta vara just ärftliga också - föräldrarna verkar ju snarare var 40+ och högpresterande, absolut inte så sjuka att de inte kunnat jobba.
Nu finns det ju sjukdomar som ligger latenta och först bryter ut om två föräldrar som bägge bär på anlagen får ett barn med dubbla anlag - blödarsjuka är ett bra exempel. Kopplas till X-kromosomen som hålls i schack om det finns en frisk X-kromisom bredvid. Därför insjuknar pojkar och flickor med dubbla sjuka x-kromosomer men inte flickor med bara ett sjukt X.se drottning Viktoria av England och Ryska tsarfamiljen.
Det som ör så konstigt om nu döttrarna var svårt sjuka i någon genetisk sjukdom är att ingen utomstående märkt det och att de kunde följa läroplanen fullt ut. De hade ju livskvalitet fortfarande!
Det stämmer att ekvationen inte ser ut att gå jämnt upp. Men jag väljer tillsvidare att tolka de signaler som finns som så att någon obehaglig ärftlig sjukdom hos barnen gjort alla framtidsförhoppningar mer eller mindre omedelbart omöjliga. Kanske tillsammans med relaterade sjukdomstillstånd begynnande hos föräldrarna, eller den ena.
Resten får (hos mig) foga sig efter det...
Det är en sak att inse att han skrivit en obetydlig barnsaga om moms på några textsidor som kanske inte är så bra, en annan att förmoda att han skulle välja att gå till sina förfäder (inkl farfar juristen) som barnadråpare och feg svikare av alla mänskliga värden. Är man skattejurist och momaexpert i Europatoppen (med massor av studenter och kolleger) så kan man kanske ha svårt att tackla vissa motgångar, men å andra sidan borde han ha sinne för vad som är korrekt uppträdande, och skulle han nog inte vika ner sig i förstone. För fel saker. Jag tror det kan hjälpa att tänka att hans ev "felslut" i så fall sammanhänger med en svaghet för sina döttrar, och för högre värden. Det här är ingen genomsnittsmördare, och det vet han nog mycket väl om. De kan rent av ha föredragit att gå "with a twist", och medan de kunde behålla något av stilen. Vilket är hybris och fräckt och synd, men kanske något någon måste göra också någon gång, för att uppleva att man behåller initiativet när allting rasar.
Men det lär inte vara snuva som dräpte dem. Eller något annat hitom det värsta man kan föreställa sig givet givna förhållanden. Skulle jag gissa.
Du är läkarutbildad. Det är bara att öppna boken från slutet och läsa om de värsta grejerna först...
Antecipation har jag fått läsa om.
Men vad än dessa två hade som skulle vara ärftligt så borde det finnas expertis för det i landet (om de inte fått något extremt på en utlandssemester förstås). Och alltså rudimentär kunskap om detta.