Till ett öronbedövande dån av krossat glas läses:
Citat:
Ursprungligen postat av
trellen
Rätt tröttsamt att folk inte kan läsa det jag skriver och väljer att missförstå medvetet.
Du startade en tråd där du tydligt påtalade att du vill förklara hur Bitcoin fungerar på djupet. Du valde ämnet!
Sen när jag påtalar dina fel så spårar du ut i irrelevanta sidospår, patetiska bortförklaringar om vad du menar som inte har det minsta med ämnet att göra, och (kanske det mest bedrövliga) personliga attacker baserade på påhittade politiska motiv.
Nu håller vi oss till det ämne du startade och förtydligar några saker så kanske tråden kan bli informativ istället.
För att förenkla börjar vi först med dessa förutsättningar, helt enligt din trådstart:
F1: Vi pratar enbart Bitcoin.
F2: Vi pratar enbart Bitcoins nuvarande konstruktion. Vi skippar för stunden helt och hållet eventuella framtida förändringar.
Under dessa förutsättningar gäller följande punkter:
P1. Blockkedjans lagringsbehov påverkas inte av dess användning av Merkle trees. (Dra nu inte upp idiotsvaret att merkle root lagras. Det handlade om trädets storlek.)
P2. Miners har ingen styrande makt i nätverket.
P3. Blockkedjan växer maximalt linjärt över tid oavsett hur transaktionsvolymen stiger.
P4. Energiförbrukningen för fullnoder är försumbar i jämförelse med miners.
P5. Energiförbrukningen för PoW behöver överhuvudtaget inte skala med ökande antal transaktioner.
P6. Det är frivilligt att köra en fullnod. (Var och en är fri att göra en tradeoff mellan sin personliga säkerhet och enkelhet. Systemet som helhet blir säkrare av fler men har inget behov av att alla kör fullnoder.)
Observera nu att dina prognoser om att ingen innovation är möjlig inte har det minsta med saken att göra.
Låt oss förtydliga detta också. Följande framtidsscenarios finns:
S1: Bitcoin behåller sin nuvarande konstruktion. Inga fler innovationer sker.
S2: En lösning på skalningsproblemet hittas och accepteras.
OBS! Jag inte är intresserad av att debattera vilket av dessa scenarios som kommer inträffa. Jag gör inga prognoser. Jag observerar bara vad som händer.
Sen tvingar du mig att upprepa mig: Jag bryr mig inte om Bitcoin går under, så sluta dra upp ditt politiska dravel.
Notera nu att ovanstående punkter (P1-P6) gäller under S1. Det var EXAKT det som den här tråden skulle handla om enligt ditt första inlägg.
OM man lyckas med S2 så kommer P1-P6 gälla också. Det är hela definitionen på att scenario S2 sker. Om det INTE lyckas så sker inte S2 utan vi stannar vid S1.
Hela din snedvridna argumentation i föregående inlägg bygger på att du har hittat ett helt eget framtidsscenario. Låt oss titta närmare på det:
S3: Trellenspåret! Bitcoin förändras med en nedgradering som accepteras av hela nätverket och som helt eliminerar dess grundläggande koncept.
Det är enbart under S3 som du exempelvis har fullnoder som tvingas hantera dina 1M tx/sekund, som du babblar om. Det sker inte under S1 eller S2.
Men jag säger återigen: Jag gör inga prognoser om framtiden. Låt oss anta att S3 också är ett möjligt scenario. Då har vi 2 scenarios under vilket Bitcoin kommer fallera (S1 och S3), fast på olika sätt.
Jag ser med spänning fram emot dina kommande rapporter om hur din egen implementation framskrider för S3 och senare hur det går med acceptansen hos nära 100% av Bitcoin network för att införa din nedgradering. För du lär bli tvungen att göra allt jobb själv.
Om det nu var så, trots din trådstart, att du egentligen inte ville prata om hur Bitcoin fungerar utan bara var intresserad av att tjattra om vilken framtidsprognos som kommer inträffa (S1-S3) så har vi inget mer att säga varandra. Jag är inte intresserad av den debatten.