Jag kom ihåg när läste det första originaldokument för många år sedan, som beskriv bitcoin - innan bitcoin ens hade börjat utvecklas. Jag valde då inte tro på detta p.g.a främst följande tekniska anledningar:
- När transaktionskonton går emot oändligheten (blir mer och mer populär) så går resursanvändningen upp (kostnad). D.v.s, desto mer populärare systemet blir, desto mer energi kommer systemet att ta. Och med sin decentraliserade natur är det dessutom proportionellt emot antalet användare. Varje användare måste ha en egen kopia. Detta är värsta skalbara modellen.
- Ingenting är absolut anonymt och kan inte vara det, per design.
- Allting bygger på kryptografi. Visst är det underbart med fina modeller, men historien har väl lärt oss att inte lägga alla ägg i samma korg? Oavsett hur säkert och bra man nu tror det är. Jag är bombsäker på att den exponentiella utvecklingen vi har haft sedan livets begynnelse för 4 miljarder år sedan kommer bestå. Det som var omöjligt tidigare kommer bli svårt och sedan lätt att knäcka - så länge det är teoretisk möjligt. Och det måste alla kryptovalutor per design vara oavsett modell (bitcoin är enbart en modell).
Redan i början så trodde folk att det var en modern och nästa tidsålder valuta. Speciellt unga personer som saknade teknisk kompetens. De litade på vad andra personer sade i andra hand.
Efter alla år som har gått har många av dessa barn blivit nu myndiga och börjat köpa skiten och de som var lite äldre har skaffat familj och köper skiten med, för att hoppas på att få vara med på tåget denna gången. Detta får mig att tänka på vilket ansvar vi personer som har varit med ifrån dag 0 som har lite kunskap inom ämnet har emot nästa generation. Det upplevs nämligen att varje generation går på samma propaganda.
Missuppfatta mig inte. Jag tycker tekniken är intressant, men det är ungefär där det slutar. Att ha det som ett global valuta som dessutom blev mest populär p.g.a silk road använde det som valuta är sjukt.
Jag börjat tänka på ifall vi personer som har lite mer kunskap inom ämnet har ett ansvar att faktiskt upplysa okunniga bitcoin användare vad dem egentligen bitcoin på djupet är. Hela dess historia, dess bakgrund och hur hela tekniken fungerar på djupet, varför blev det populärt och vad är dess styrkor och dess fördelar o.s.v? Nu upplevs det nämligen som att bitcoin och dess modeller bygger på några gudaliknande berättelser på liknande sätt som man sålde in religion en gång i tiden.
Vad tycker du?
- När transaktionskonton går emot oändligheten (blir mer och mer populär) så går resursanvändningen upp (kostnad). D.v.s, desto mer populärare systemet blir, desto mer energi kommer systemet att ta. Och med sin decentraliserade natur är det dessutom proportionellt emot antalet användare. Varje användare måste ha en egen kopia. Detta är värsta skalbara modellen.
- Ingenting är absolut anonymt och kan inte vara det, per design.
- Allting bygger på kryptografi. Visst är det underbart med fina modeller, men historien har väl lärt oss att inte lägga alla ägg i samma korg? Oavsett hur säkert och bra man nu tror det är. Jag är bombsäker på att den exponentiella utvecklingen vi har haft sedan livets begynnelse för 4 miljarder år sedan kommer bestå. Det som var omöjligt tidigare kommer bli svårt och sedan lätt att knäcka - så länge det är teoretisk möjligt. Och det måste alla kryptovalutor per design vara oavsett modell (bitcoin är enbart en modell).
Redan i början så trodde folk att det var en modern och nästa tidsålder valuta. Speciellt unga personer som saknade teknisk kompetens. De litade på vad andra personer sade i andra hand.
Efter alla år som har gått har många av dessa barn blivit nu myndiga och börjat köpa skiten och de som var lite äldre har skaffat familj och köper skiten med, för att hoppas på att få vara med på tåget denna gången. Detta får mig att tänka på vilket ansvar vi personer som har varit med ifrån dag 0 som har lite kunskap inom ämnet har emot nästa generation. Det upplevs nämligen att varje generation går på samma propaganda.
Missuppfatta mig inte. Jag tycker tekniken är intressant, men det är ungefär där det slutar. Att ha det som ett global valuta som dessutom blev mest populär p.g.a silk road använde det som valuta är sjukt.
Jag börjat tänka på ifall vi personer som har lite mer kunskap inom ämnet har ett ansvar att faktiskt upplysa okunniga bitcoin användare vad dem egentligen bitcoin på djupet är. Hela dess historia, dess bakgrund och hur hela tekniken fungerar på djupet, varför blev det populärt och vad är dess styrkor och dess fördelar o.s.v? Nu upplevs det nämligen som att bitcoin och dess modeller bygger på några gudaliknande berättelser på liknande sätt som man sålde in religion en gång i tiden.
Vad tycker du?
PS. Bitcoin kommer gå upp igen, så ifall du vill om du kan "fynda" så kör på. Det har varit så i nästan 10 år nu. Samma beteende om och om igen.