Citat:
Ursprungligen postat av
KastaMask
Du utgår fortfarande från att det enbart finns en kedja. Det är lite som att säga att alla databas-system är värdelösa för att en enda databas i ett datacenter inte kan lagra all information i världen. Ifall dagens limitationer kvarstår så kommer det helt enkelt samexistera flera kedjor för olika behov. På samma sätt som det finns flera databaser som sparar olika sorters information. Därför är det inte ett problem.
https://en.wikipedia.org/wiki/Shard_(database_architecture)
https://en.wikipedia.org/wiki/Consistent_hashing
Vad skrev jag nu igen?
Första inlägget, här antar jag flera kommer existera.
Citat:
Ursprungligen postat av trellen
Nu upplevs det nämligen som att bitcoin och dess modeller bygger på några gudaliknande berättelser på liknande sätt som man sålde in religion en gång i tiden.
Inlägg 6. Även här antar jag flera.
Citat:
Igår, när jag var lite rastlöst så var det bara en allmän fundering. Jag tror nämligen 100% på att bitcoin och dess kryptovalutor (långsiktigt) kommer inte fungera som de är utformade idag.
Inlägg 7 och här används plural, d.v.s jag förutsätter att det kommer existera flera.
Citat:
Jo, jag ber om ursäkt om det inte framgår tydligt. Det jag menar att vi som var med i från början, och är förhållandevis väl insatta i hur det fungerar: Har vi ett ansvar att faktiskt ge en mer neutral beskrivning av kryptovalutor såsom bitcoin?
Inlägg nr 15 som var ett svar när du nämnde att man kunde använda flera kryptovalutor.
Citat:
Det skulle vara betydligt bättre, men intrycket man får av de flesta här på forumet är att det ska finnas en valuta/plattform för allting. Och detta är "framtiden".
Inlägg nr 21, även här menar jag flera.
Citat:
Du måste göra en rättvis jämförelse. Säg att man byggde en superdator som varenda transaktion skulle ske igenom. Jag tror det skulle vara 99.99% mer effektivt så mycket av tiden skulle vara CPU-begränsad jämfört emot nätverksbegränsad som bitcoin och dess modeller är.
Inlägg 34:
Citat:
Trodde det framgick tydligt att jag är emot marknadsföringen, att kryptovalutor är det nya guldet och just kryptovaluta N är perfekt. Jag från börjat sagt att det är betydligt bättre med flera.
Det finns absolut ingenting du kan skriva som kommer förändra det faktum att jag aldrig har utgått att det endast kommer finnas en.
Men vad är det jag då påstår? Jo, att om aldrig informationen får raderas så kommer det bli problem förr eller senare ifall mer information behöver lagras kontinuerligt. Detta var
endast 1 anledning varför jag inte valde att ansluta mig till projektet vid starten.
Ett tips är dessutom inte att du börjar prata om databaser. Det finns ingen databashanterare i hela världen som kan lagra oändlig information. Även om du skulle dela upp informationen i olika bitar (kedjor), så måste informationen fortfarande sparas någonstans. Och då kommer det jag skrev i inlägg 15:
Citat:
Skulle man dock kunna designa ett system som per design inte kan manipuleras oavsett mängd datorkraft, som fysikaliskt omöjligt att knäcka oavsett datorkraft och kunskap och som kontinuerligt glömmer bort gammal relevant information (t.ex att du handlade på ICA för 1 år sedan) så inte systemet kräver mer och mer datorkraft - tja. Då skulle det vara perfekt!
Så skulle systemet kunna hålla oändligt lång tid. Annars måste man kontinuerligt "byta" kedja och hur kul är det om det ska vara en "framtidens valuta"?
PS. I citatet menar jag givetvis "orelevant" information istället för "relavant", som det framgår ur kontexten.