2018-02-09, 21:15
Medlem
Jazzils avatar
Citat:
Ursprungligen postat av boldogg
Du ser väl likheten i det jag visade, eller spelar du oförstående?

Nej, jag spelar inte oförstående.
Jag ser ingen likhet i att se järnfilspån på ett papper skapat av en rund spole med att stjärnhimlen snurrar motsols vid norra halvklotet och medsols vid södra halvklotet.

Var finns likheten? Förklara!
Citera
2018-02-09, 21:49
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av bonehead
Jo, månen är en sfär, inte bara en cirkel. Du kan se det med dina egna ögon. Du ser det lika enkelt som du kan se att en fotboll är rund. Ta dig en titt till. Om du verkligen inte kan avgöra det via en kikare så tror jag inte vi kommer längre här.

Har bara NASA sett den runda månen? Den var ny. Så de ser alltså att månen är rund? Dåså! Fast nu har förvisso jag också sett den. Måste väl vara unik då.

Angående videon: En person som, om denne påstår att månen är platt, ger sin galna syn på något du enkelt kan avgöra själv, med egna ögon. Det är smått fantastiskt vad du köper. Ett Youtube-klipp som går emot all rådande vetenskap, fakta och enkla personliga observationer väger alltså tyngre enligt dig? Jag har inte sett några andra skuggor än de som faller som de bör.

Jo, människan har varit på månen. Det finns oerhörda mängder foton och filmer därifrån. Varsågod att falsifiera något av det, men möjligen i en för ämnet relevant tråd då.

Det går således att konstatera att din "plattjordsmodell" har fallit (den har förvisso aldrig stått upp).
Berätta hur du vet att månen är rund?
Berätta varför klippet var felaktigt?
Citera
2018-02-09, 22:06
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Jazzil
Nej, jag spelar inte oförstående.
Jag ser ingen likhet i att se järnfilspån på ett papper skapat av en rund spole med att stjärnhimlen snurrar motsols vid norra halvklotet och medsols vid södra halvklotet.

Var finns likheten? Förklara!
Bilden på stjärnors rotation och det elektromagnetiska fältet är ju väldigt likt. Nu får man ta hänsyn till att bilden på stjärnorna framstår som manipulerad då det är kompositbild eller vidvinkelbild. Men likheten ser jag, kanske inte du. Din och min upplevelse skiljer sig säkert åt
Citera
2018-02-09, 22:14
Medlem
boneheads avatar
Citat:
Berätta varför klippet var felaktigt?

1. Jag kan se det med egna ögon. Det är faktiskt inte svårare än så. Och det är anmärkningsvärt att du väljer ett YT-klipp framför dina egna ögon.
2. Jag har inte sett något klipp eftersom du inte gett mig någon länk.
Citera
2018-02-09, 22:15
Medlem
madtops avatar
Citat:

Oj, det finns ungefär 9999 bevis för det.
Ett av det mest uppenbara är att man med blotta ögat kan se att den är en sfär. Andra observationer är t.ex att vi har studerat den på nära håll (åkt runt den). Men listan kan görs väldigt lång.

Hur vet du att den är platt?
Citera
2018-02-09, 22:24
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av bonehead
1. Jag kan se det med egna ögon. Det är faktiskt inte svårare än så. Och det är anmärkningsvärt att du väljer ett YT-klipp framför dina egna ögon.
2. Jag har inte sett något klipp eftersom du inte gett mig någon länk.
1. Du kan inte se en annan människas resonemang med egna ögon om personen befinner sig på en annan geografisk plats. Visst jag kan åka dit och se/höra resonemanget med egna ögon och därmed lita på eftersom det är det som räknas som enligt dig. Egentligen försöker du bara ta dig ur ett resonemang som inte håller.
2. Jag har länkat tidigare i tråden, du kan leta upp det eller vara lat och skita i det. Du väljer själv om du vill ta ansvar som människa eller ignorera den du är.

Acceptera din gåva eller skit i det!
Senast redigerad av boldogg 2018-02-09 kl. 22:26. Anledning: Missat ett ord.
Citera
2018-02-09, 22:26
Medlem
Jazzils avatar
Citat:
Bilden på stjärnors rotation och det elektromagnetiska fältet är ju väldigt likt. Nu får man ta hänsyn till att bilden på stjärnorna framstår som manipulerad då det är kompositbild eller vidvinkelbild. Men likheten ser jag, kanske inte du. Din och min upplevelse skiljer sig säkert åt

Men vad har likheten med själva järnfilspånet med stjärnspår med detta överhuvudtaget alls att göra?

Kan du förklara!
Citera
2018-02-09, 22:27
Medlem
Citat:
Men vad har likheten med själva järnfilspånet med stjärnspår med detta överhuvudtaget alls att göra?

Kan du förklara!
Ser du inte att mönstret är lika? Vi kanske inte talar om samma sak här.
Senast redigerad av boldogg 2018-02-09 kl. 22:29. Anledning: Missat ett ord.
Citera
2018-02-09, 22:31
Medlem
Jazzils avatar
Citat:
Ser du inte att mönstret är lika? Vi kanske inte talar om samma sak här.

Ja, jag ser att mönstret har likheter med stjärnspår på vissa sätt.
Och vad vill du få fram med det? Vad har det överhuvudtaget med varandra att göra?
Förklara!
Citera
2018-02-09, 22:37
Medlem
Citat:
Ja, jag ser att mönstret har likheter med stjärnspår på vissa sätt.
Och vad vill du få fram med det? Vad har det överhuvudtaget med varandra att göra?
Förklara!
Att vi lever i en elektromagnetisk toroid och att det återspeglas i de mönster som bildas i himlen. Det är det rotaterande stjärnorna vi observerar med time-lapse fotografering. Vi ser den övre halvan av det elektromagnetiska fältet som omger oss. Det som varje natt utspelar sig på himlen är den elektromagnetiska toroiden.
Citera
2018-02-09, 22:40
Medlem
boneheads avatar
Citat:
1. Du kan inte se en annan människas resonemang med egna ögon om personen befinner sig på en annan geografisk plats. Visst jag kan åka dit och se/höra resonemanget med egna ögon och därmed lita på eftersom det är det som räknas som enligt dig. Egentligen försöker du bara ta dig ur ett resonemang som inte håller.
2. Jag har länkat tidigare i tråden, du kan leta upp det eller vara lat och skita i det. Du väljer själv om du vill ta ansvar som människa eller ignorera den du är.

Acceptera din gåva eller skit i det!

1. Ett resonemang som inte håller? Du menar att vi med egna ögon kan se att månen är rund? Att det är vad jag (och andra utan direkta synfel) ser när vi tittar på månen? Sedan får du gärna förklara vad svamlet om geografisk plats har med saken att göra. Vart ska du åka och varför? Du påstår även att jag har sagt att detta är vad som räknas. När sa jag det? Jag vet inte ens varför du babblar om plats.

2. Om du tror att jag tänker plöja igenom +900 sidor så tror du fel. Du ger mig inte ens ett sökord. Jag får väl helt enkelt vara en "oansvarig människa" då, om du inte kan skicka mig det alldeles banbrytande och världsomvälvande klippet för beskådning.

3. Anser du att en platt jord står och faller med en platt måne? Vadan annars detta engagemang kring något du kan debunka med dina egna ögon, bara du väljer att grabba tag i vanlig kikare?

EDIT

4: Vad är min gåva? Att jag har ögon att se med? Du får gärna utveckla det där och på vilket sätt det är relevant för himlakropparnas form. Annars kan vi lämna det därhän, och så får jag helt enkelt invänta någon, förhoppningsvis, sedvanlig födelsedagsgåva om någon vecka.
Senast redigerad av bonehead 2018-02-09 kl. 22:43.
Citera
2018-02-09, 22:46
Medlem
Jazzils avatar
Citat:
Att vi lever i en elektromagnetisk toroid och att det återspeglas i de mönster som bildas i himlen. Det är det rotaterande stjärnorna vi observerar med time-lapse fotografering. Vi ser den övre halvan av det elektromagnetiska fältet som omger oss. Det som varje natt utspelar sig på himlen är den elektromagnetiska toroiden.

Hur kan du överhuvudtaget inplantera en helt platt modell av ett magnetisk fällt på ett stjärnspår som rör sig i en tredimensionell miljö?
Förstår du inte att det inte finns några likheter i dom två olika scenarierna?

Hade du haft en toroid med rörade stjärnor hade du inte på något sätt fått det se ut som det gör här på jorden, förstår du inte det??? Även om jorden är platt eller klotformad har en toroid inte en möjlighet att visa det vi ser på himlen.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in