2018-02-09, 10:41
Medlem
RostigHinks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av boldogg
"Består domen av järn?" Vet ej.
"Påverkas vatten av magnetism?" Saltvatten, tror jag, påverkas av det elektromagnetiska fältet som orsakar rörelse som tidvatten.
"Vilka poler?" Magnetiska poler. Exempelvis de du kan se i stjärnhimlen i form nord och syd rotationscentrum.
"Hur påverkas järnhaltiga föremål?" Vet ej.
Om man lägger fram en förklaringsmodell så kan jag väl tycka att man ska kunna backa upp den vetenskapligt. "Vet ej" är inte godkänt som argument för din modell.

Elektromagnetism förklarar inte gravitation.
Citera
2018-02-09, 11:20
Medlem
JordenIsPlatts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av madtop
Mmm, det är så en zoom/teleskop/kikare fungerar.

Så är det knappast eftersom ingen av båtarna i klippet hade passerat horisonten, ingen av båterna var tillräckligt långt borta.

Försöker du göra om diskussionen igen. Det som den heliocentriska kulten påstod i 500 år och som vi också fick lära oss i skolan var att båtar försvinner från vårt synfält eftersom båten är över horisonten, jordens kurva skymmer båten. Detta är alltså nu en bevisad lögn. Globetarden jag pratade med sa det inte som du så igen försök att hänga med, det blir så svårt annars för oss vanliga när ni aspietroll aldrig kan hålla fokus.
Citera
2018-02-09, 13:03
Medlem
boneheads avatar
Citat:
Månen är ett plant objekt med ett eget sken.

Eh, va? Om vi lägger det där bisarra med "eget sken" åt sidan, så måste jag fråga om du ö.h.t. tittat på månen med kikare/teleskop själv någon gång? Jag vet att du förnekar alla bilder och filmer från ISS och dylikt som bevisligen visar exempelvis en rund jord, men dina egna ögon måste du väl ändå tro på?

Torde inte din "förklaringsmodell" för den platta jorden falla något här då?
Citera
2018-02-09, 13:07
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av JordenIsPlatt
Det du sa är lögner, finns inget att förstå, du sprider lögner.

Saknar du intresse så försvinn från tråden och det är klart du inte hittar några bevis för den platta jorden om du vägrar kolla bevisen som finns så skön logisk hårdsmälta där.

Textdokument? Ännu en gång vill ni överge verkligheten för teorier, videon är på en båt som helt har försvunnit från betraktarens ögon, sedan använder han sin superzoom kamera för att visa att voila hela båten är fortfarande där. Båtar som försvinner över horisonten är därmed en krossad och begraven myt så häng med eller håll käft är rådet till dig för din okunskap som du försöker skriva om till ointresse är ingen som köper.

Oj då, du låter nästan lite arg...

En presentation ungefär såhär, inga teorier bara verklighet.

"jag filmar detta med denna kameran, denna tiden på dagen i riktning mot xx och detta med följande väderförhållande, vind, barometer, temp osv., båten jag filmar befinner sig xx långt ifrån när jag börjar klippet och är en båt av typ xx som är xxfot lång och hög i färgen xx, vid tid x så syns den inte längre med blotta ögat och då har båten nått xx distansminuter ut men när jag zoomar in så kommer den tillbaka i bild och detta efter den skulle försvunit bakom horisonten, den runda jorden är nu debunkad!"

Detta är något jag faktiskt kan tänka mig att titta på då, om jag inte tror på det som påstås, faktiskt kan gå ut och reproducera vad som gjorts och därför med mina egna ögon se vad som händer, eller få bevisat att det var fejk..

Mitt ointresse ligger i att lägga ner tid på att visa er att jorden har den form den har, inte i jordens faktiska form (även fast den inte direkt påverkar mig..) det bör ju ligga i Erat intresse att bevisa den platta jorden..
Vad Ni gör istället för att göra just det är att bevisa den runda jorden genom försöka motbevisa just den, smart?

Lägg den tid du nu gör att bli upphetsad på internet på att istället bygga upp en förklaringsmodell för den platta jorden, hur den fungerar och det med reproducerbara bevis som det står alla fritt att upprepa för denna så kanske du slipper bli så upprörd.
Citera
2018-02-09, 13:12
Medlem
sfrges avatar
En fråga till alla Flat Earth-troende

Om nu Jorden är platt. Vad vinner då etablissemanget där uppe på att mörka det och hävda att den är rund?
Citera
2018-02-09, 13:30
Medlem
LuluBrooksies avatar
Citat:
Ursprungligen postat av bonehead
Eh, va? Om vi lägger det där bisarra med "eget sken" åt sidan, så måste jag fråga om du ö.h.t. tittat på månen med kikare/teleskop själv någon gång? Jag vet att du förnekar alla bilder och filmer från ISS och dylikt som bevisligen visar exempelvis en rund jord, men dina egna ögon måste du väl ändå tro på?

Jag har gjort det! Man ser tydligt som nu nyligen vid sk "supermåne" alla kratrar, bergskedjor, dalar. Man ser skuggans rundning. Den är riktigt ojämn eftersom den går över alla kratrar och deras vakar/hål, så skugglinjen är alldeles "knagglig". Man ser månen väldigt tredimensionellt i teleskop!

Man ser att den är en planet, som en boll!
Citera
2018-02-09, 13:32
Medlem
madtops avatar
Citat:
Ursprungligen postat av JordenIsPlatt
.. vi också fick lära oss i skolan var att båtar försvinner från vårt synfält eftersom båten är över horisonten...

Nja, det handlar snarast om att du inte lärt dig något i skolan.

Saker kan "försvinna" av en massa olika skäl, de kan försvinna för att de döljs bakom något men de kan även "försvinna" för att de är för små för att ögat ska uppfatta dem.

I ditt YT-klipp försvinner båtarna för att de är för små för att se vilket självklart kan inträffa oavsett form på jorden.
Citera
2018-02-09, 16:17
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av martie666
Det finns inte två sorters magnetism. Magnetism kan skapas med elektricitet, exempelvis i en toroidspole. Det är ändå magnetism oavsett hur den skapas. Skillnaden är att elektromagnetism kan styras i styrka och kan slås på och av.

Dessutom skulle det vara intressant att veta hur din toroid ser ut. En toroid för att generera elektromagnetism består av en cirkulär järnkärna med en elektrisk ledare runt. För att skapa elektromagnetism (=magnetism) leder man en ström genom ledaren.
Vad är ledarna kopplade till?
Kan man se toroiden?
En del av toroiden är norrsken.
Citera
2018-02-09, 16:19
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Jazzil
Jag har bara sett en film som visar en person som håller på med järnfilspån och elektromagnetism.

Så kan DU beskriva hur det är möjligt att ha två polstjärnor på en platt jord.
Du ser väl likheten i det jag visade, eller spelar du oförstående?
Citera
2018-02-09, 16:24
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av RostigHink
Om man lägger fram en förklaringsmodell så kan jag väl tycka att man ska kunna backa upp den vetenskapligt. "Vet ej" är inte godkänt som argument för din modell.

Elektromagnetism förklarar inte gravitation.
Varför ska jag kunna backa upp diskussionsmaterial? Poängen är att lära sig, förstå och upptäcka. Och ja, jag kan ha fel i min modell. Globjordare använder argumentet att plattjorden har ingen modell, nu ger jag dig och andra en modell och vad gör ni? Jo, klagar på att jag presenterar en modell utan att ha benat ut varenda detalj. Ni har ju själva inte en förklaringar på er modell.
Citera
2018-02-09, 16:29
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av bonehead

Ja, jag har sett månen. Jag länkade förut till en video som beskriver hur den skuggan som faller på månen visar att den inte är sfärisk, då skuggan inte antar formen av ett sfärisk objekt som du menar att månen är. Snarare din sfäriska modell som faller.
Citera
2018-02-09, 16:42
Medlem
LuluBrooksies avatar
Citat:
Ja, jag har sett månen. Jag länkade förut till en video som beskriver hur den skuggan som faller på månen visar att den inte är sfärisk, då skuggan inte antar formen av ett sfärisk objekt som du menar att månen är. Snarare din sfäriska modell som faller.
Va? Det är väl jordens skugga som faller på månen? Och jorden är inte perfekt sfärisk, utan den är lite lätt äpple-formad dvs lite tillplattad vid polerna.

Jag råder dig att se filmen om rymden på Cosmonova (naturhistoriska rm).
Där ser man när de färdas över Afrika till arabvärlden förbi Madagaskar. På väldigt hög höjd. Hur runt det går.

Flat Earth är inget annat än en konspirationsteori, precis som chemtrails, och de som säger sig tro på dessa måtte trolla.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in