Citat:
Ursprungligen postat av
JordenIsPlatt
Du tar en linjal, målar ett streck på alla 4 sidor, ytan kommer visa sig vara helt platt, jag lovar.
Du menar att alla strecken kommer vara på samma "höjd" och därför visa att ytan är platt? Eller hur menar du att linjalen ska användas?
Om jorden är ett klot med den radie som det påstås, vilken avvikelse skulle detta då ge i en bunke på, säg, en meter? Tror du att man kan mäta det med linjal?
Citat:
Ursprungligen postat av
JordenIsPlatt
Bunke, liten sjö, ett stort hav, vatten är vatten och agerar alltid och jämt så som vatten gör.
Ja, dvs det kröker sig med samma radie som jorden faktiskt har.
Citat:
Ursprungligen postat av
JordenIsPlatt
Med tanken på jordens påstådda snurr så skulle det aldrig ens att fungera att flyga emot den påstådda snurren, den är som sagt snabbare än flyget.
Va? Jorden snurrar men atmosfären står still? Är det så det skulle fungera om jorden var rund menar du?
Citat:
Ursprungligen postat av
madtop
Men jag är faktiskt mer intresserad av att diskutera den platta jorden och hur det funkar där.
Hur kommer det sig att t.ex stenar faller till marken? Vad är vikt på den platta jorden?
Hur ser jorden ut? Var ligger t.ex Australien och stor är den? Hur långt är det från t.ex Sydney och Sydafrika? Varför fungerar en karta som bygger på en sfärisk jord?
Vad är det för kraft som flyttar solen, månen och stjärnorna?
Varför blir vinkeln till polstjärnan mindre ju längre söderut du är?
Hur långt är det till solen och varför ser solen lika stor ut hela tiden?
Vad är det för kraft som skapar tidvatten?
Många frågor blir det...
Jo, jag är också intresserad av hur detta förklaras. Du kan gärna förklara tidszoner, årstider och andra stjärnor medan du är igång.
Låt mig dock gissa lite; gravitation finns inte, eller måste definieras på något annat sätt. Ljus går inte oändligt långt utan avtar som en funktion av avstånd. Vinklar till allt som kan ses på himlen "förklaras" genom perspektiv, etc...
Det är det som är grejen, man blir tvungen att i princip omdefiniera
allt vi vet för att tvinga in verkligheten i din modell med en platt jord. Det låter sig givetvis inte göras, speciellt av någon som inte ens förstår grundläggande fysik eller föreslår att man ska mäta jordens krökning med baljor och linjaler...
Underhållningsvärdet torde dock bli stort om du ville försöka.