Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2018-02-09, 18:58
  #15217
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Bergakungen
Jag vet inte om du noterade reservationen, "om föräldrarna gripits levande" ? Jag har ändå extremt svårt att se någon annan tänkbar rubricering än mord i det här läget.

Gärningen är överlagd, offret är i en utsatt position, föräldrar antas ha en garantställning (dvs, de förutsätts agera i barnet bästa intresse i alla lägen) osv osv. Möjligheter att döma för dråp lär vara obefintliga vid uppsåtlig gärning.
Det ÄR mord! Ingen av oss har ifrågasatt rubriceringen på något sett. Vad tydligen tråden har kommit att handla om är att förstå föräldrarna. Förstå innebär inte att tycka att det är ok. Men nånstans började det handla om hat. Jag sätter punkt för ikväll.
Citera
2018-02-09, 18:58
  #15218
Medlem
Bergakungens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Moosky
Twitter @lakarforbundet

Jag håller nog inte med och tror nog att läkarförbundet inte vill dra in Bjärred i diskussionen om ME/CFS, och vet dom inte i vilka sammanhang eller anledningar dom uttalar sig i, så skulle jag bli besviken.
Vill man däremot ha läkarintyget och läsa det själv så blir det extremt svårt. Det är sekretessbelagt.

Du är med på att det här inte är läkarförbundet som säger, utan sensationsberoende TV som vill locka tittare? Hade läkaren i programmet påtalat hur ME/CFS skapat denna hemska händelse är det något annat. Var det så?
Citera
2018-02-09, 19:01
  #15219
Medlem
Bergakungens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Picasso2
Tidningsanka? Media har inget med ME att göra. Det är FB-skribenter som diagnostiserat barnen efter det uttalande om kronisk trötthet som rektorn uttalade sig om.

Moosky hänvisar till en tablåtext. Kanske skulle jag skrivit media-anka.

Jag håller alltså detta för en trådsanning tills det blir belagt.
Citera
2018-02-09, 19:02
  #15220
Medlem
Reimers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av tantigheter
Jag tror att ingen av oss vet var gränsen går för vår egen stresstålighet. Det vet vi först när den prövas. Sista strået/droppen kan vara något som under normala omständigheter är en bagatell.

Samspelet mellan föräldrar i en så extrem, rentav unik situation (två sjuka barn, en sjuk förälder) och omgivningen måtte bli oerhört delikat.
Det kan faktiskt vara så, att skolan gjorde allt vad de kunde komma på för att tillmötesgå föräldrarnas idé om vad som underlättade för dem, med hemskolning och pappans dels förkortade arbetstid dels möjlighet att arbeta från hemmet. På ytan ser det rimligt ut med "sjukt barn".
Vad gäller mamman, så upprepar jag min misstanke att hon inte velat/kunnat/orkat ta till sig det stöd man kan få genom en onkologisk avdelning. Dessutom kan jag föreställa mig att ett besked om recidiv slagit henne som en ren dödsdom. Hon gick in i sorgearbete både för sig själv och för barnen, mannen. Hur skulle man nå henne?

Jag kan ha väldigt fel i allt, men å ena sidan var kanske resurserna för stöd i detta märkliga läge helt otillräckliga.
Ingen utomstående fick ett helhetsgrepp om familjesituationen. Å andra sidan kanske familjen, enkannerligen då pappan (som var den enda friska fram till den magiska punkten) hade svårt att ta till sig välvilja, samtalsstöd, praktisk hjälp ...
Hela denna komplexitet blir verkligen större än summan av de ingående delarna.


Helt sant, man vet inte hur mycket stress man tål förrän man prövas och tåligheten är ju väldigt olika från person till person.

Jag tror ju att det här är en familj som tänjts ut till bristningsgränsen och när det sista negativa beskedet kom om hälsan för HB så brast halmstrået, allt hopp försvann och allt som var kvar var nattsvart mörker.

De fick ju stöd från samhället men uppenbarligen var inte det tillräckligt för att de skulle orka/vilja fortsätta leva.

Ett stort djävla mysterium är det i alla fall, signalerna från de vuxna måste ha tolkats så djävla fel det bara går, därav chockreaktionerna från skolan t.ex, de förstod inte hur illa ställt det var egentligen.

Vad fan var det som gick så fel att det här tragiska måste hända?
Citera
2018-02-09, 19:04
  #15221
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Picasso2
Det har ju visat sig att de HADE diagnos. Åtminstone den äldsta. Och det jag fetat - vad ÄR det för anklagelser som kommer? Ingen här vet exakt vad som ligger bakom, men det är som en masspsykos här. Och alla av er är änglar. Eller så mår ni så dåligt att ni måste sparka på döda människor. Fy för den lede.
Ha en fin helg, och putsa på glorian! Och glöm inte gå in här i tråden och kräkas lite då och då.

Vilken diagnos?
Citera
2018-02-09, 19:04
  #15222
Medlem
Mooskys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Bergakungen
Du är med på att det här inte är läkarförbundet som säger, utan sensationsberoende TV som vill locka tittare? Hade läkaren i programmet påtalat hur ME/CFS skapat denna hemska händelse är det något annat. Var det så?

Nej, det är ett Twitterkonto som styrs av läkarförbundet som twittrar. Har inte sett programmet men Twitterkontot styrs av just läkarförbundet.
https://twitter.com/lakarforbundet

Tror inte ens TV4 hade den notisen på sitt Twitter, men det vet jag inte men vad jag kommer ihåg så var det bara förbundet som tog med just Bjärred. Och ändrade inte efter kritik om att det var uselt av dom att dra in just Bjärred eftersom det är sekretessbelagt. Det jag vill säga var att det inte "bara" var påstående för att mamman var gruppmedlen i rädda Grottfrieskliniken på FB.
Oavsett så har var och en sin rätt att tro på precis vad man vill, men tills annat dyker upp som stämmer in på ljusbehandlingar i Tyskland som har givit många patienter ett bättre liv i UK med den här sjukdomen, och kroniskt trötthetssyndrom, så förhåller jag mig till just omtalad sjukdom.
Citera
2018-02-09, 19:05
  #15223
Medlem
Bergakungens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Picasso2
Det ÄR mord! Ingen av oss har ifrågasatt rubriceringen på något sett. Vad tydligen tråden har kommit att handla om är att förstå föräldrarna. Förstå innebär inte att tycka att det är ok. Men nånstans började det handla om hat. Jag sätter punkt för ikväll.

Det är klart det är mord. Jag kommenterar därför att det vädrats tankar om dråp, dödshjälp och en del annat, som svårligen skulle kunna vara aktuellt i detta fall.

Jag brukar (i krimtrådar) hylla den välfungerande sanningen att "först reder man ut vad som verkligen hänt och alla relevanta omständigheter. Sedan kan man fundera på motiv". Någon förståelse avseende föräldrarnas beslut och gärning tror jag inte är särskilt aktuellt.
Citera
2018-02-09, 19:05
  #15224
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Bergakungen
Jag vill i all enkelhet påminna om ett eget inlägg, tidigt i tråden:

Om föräldrarna gripits levande och beslagits med att ha dödat sina två barn hade det varit i stort sett otänkbart att inte döma dem för mord. Gärningen förefaller i högsta grad vara överlagd.

Jag har i all enkelhet noterat din åsikt om vad som kanske hade hänt om föräldrarna hade varit vid liv idag. Jag tror å andra sidan att om en eller båda föräldrarna hade levt idag så hade barnen kanske också gjort det. Om inte någon av dom hade gått bort i någon sjukdom. Det som hände hade kanske inte sitt ursprung i att föräldrarna gärna ville ta livet av sina barn. Dom kanske inte såg någon annan möjlighet.

Men jag vet inte.
Citera
2018-02-09, 19:07
  #15225
Medlem
Amazing-Graces avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Picasso2
Ja, det sades så. Och att den skickats till närmast anhöriga. Jag kan tänka mig att det är en tidsinställd postning. Men har ingen aning. Och på 17 minuter hinner man säga en hel del.

Så fruktansvärt för anhöriga att få en sådan video. Jag kan knappt föreställa mig. Hoppas innerligt att anhöriga kan gå vidare någorlunda hela till slut. Jag har själv upplevt en närståendes självmord och det var obeskrivbart. Så mycket skuld alla känner även om man vet att man ingenting kunnat gjort. Detta fall är än mer ofattbart; två självmord, två mord och så mycket olika känslor som drabbar de anhöriga. Både sorg, ilska och skuld kan tänkas. Hoppas inte den videon någonsin kommer ut på villovägar...
Citera
2018-02-09, 19:10
  #15226
Medlem
Amazing-Graces avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Twiggygirl
Varför försöka FÖRSTÅ en sjuk människas handlingar? För att FÖRSTÅ måste man vara sjuk själv. Ingen frisk människa kan finna nåt försvar för detta massmord. Kanske t.om planerat. Hoppas den skyldige (O.H i detta fall,9 hamnat i helvetet. Haft sin familj som "gisslan" o.s.v. Men järnhand styrt. Man kan bli så jävla styrd som mor, och RÄDD, att man går fanskapet till mötes. Man har blivit fråntagen sin mänsklighet. Inte fan trodde Hanna att han skulle döda barnen. Fyyy på folk som försöker försköna detta bestialiska beteende.

Det är väl ändå ingen i denna tråd som försöker försköna någons beteende i detta fall?!!! Att vilja förstå, oavsett vad det handlar om, är inte likvärdigt med att hålla med eller ta någons sida. Jag förstår inte detta resonemang alls.
Citera
2018-02-09, 19:13
  #15227
Medlem
larsingvarsfrus avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Reimer
Helt sant, man vet inte hur mycket stress man tål förrän man prövas och tåligheten är ju väldigt olika från person till person.

Jag tror ju att det här är en familj som tänjts ut till bristningsgränsen och när det sista negativa beskedet kom om hälsan för HB så brast halmstrået, allt hopp försvann och allt som var kvar var nattsvart mörker.

De fick ju stöd från samhället men uppenbarligen var inte det tillräckligt för att de skulle orka/vilja fortsätta leva.

Ett stort djävla mysterium är det i alla fall, signalerna från de vuxna måste ha tolkats så djävla fel det bara går, därav chockreaktionerna från skolan t.ex, de förstod inte hur illa ställt det var egentligen.

Vad fan var det som gick så fel att det här tragiska måste hända?

Felet, tror jag, var att flickorna inte hade någon förtrolig utanför familjen som frågade dem hur de hade det, mådde utifrån deras perspektiv. Moa hade ju uppenbarligen förtroende för pianolärarinnan, när hon berättade att OH var jobbig hemma gällande övandet. OH påpekade före eller efter att Moa pratade för mycket. Hur mycket för mycket? Hon fick iaf sluta spela piano.
__________________
Senast redigerad av larsingvarsfru 2018-02-09 kl. 19:16.
Citera
2018-02-09, 19:18
  #15228
Medlem
Reimers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av larsingvarsfru
Felet, tror jag, var att flickorna inte hade någon förtrolig utanför familjen som frågade dem hur de hade det, mådde utifrån deras perspektiv. Moa hade ju uppenbarligen förtroende för pianolärarinnan, när hon berättade att OH var jobbig hemma gällande övandet. OH påpekade före eller efter att Moa pratade för mycket. Hur för mycket mycket? Hon fick iaf sluta spela piano.


Och vad den skvallersugna pianolärarinnan säger tar jag med ett helt lastbilslast med salt, kort sagt jag tror inte ett smack på att det var som hon framställde det, det är en klar efterhandskonstruktion och en djävla överdrift av någon som vill stå i händelsernas centrum ett litet tag.

Dessutom tycker jag att ditt hetsande mot OH är förbannat osmakligt och helt taget ur luften, det finns inget som stödjer din hetsjakt på honom, du borde rikta dina blickar mot den osynlige HB istället om du vill hetsa mot någon.
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback