2018-02-09, 18:33
Medlem
Mooskys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Bergakungen
Det här med att barnen hade ME är nog mest en trådsanning, tror jag. Det bygger tydligen på uppgiften att mamman hade koppling till en ME-drabbad som begått assisterat självmord på en klinik. (En utredare får då två spår att följa, ME-intresset eller intresse för självmordsklinik.)

Nja inte bara utan läkarsamfundets ordförande bjöds in till morgontv för att diskutera ME/CFS med anledning av Bjärred och filmen unrest, så jag ser det som solklart. Visserligen kan det vara fel diagnos, men jag ser ingen anledning att läkarsamfundet ska diskutera detta annars.
Citera
2018-02-09, 18:38
Medlem
Citat:
Jag vill i all enkelhet påminna om ett eget inlägg, tidigt i tråden:

Om föräldrarna gripits levande och beslagits med att ha dödat sina två barn hade det varit i stort sett otänkbart att inte döma dem för mord. Gärningen förefaller i högsta grad vara överlagd.
Självklart! Men nu är det ju inte så. Vi har två självmord - så vitt vi vet - och två mord på barn. Problemet vi har nu är att vi troligen inte kommer få veta bakgrunden. I en öppen FUP kan vi läsa, fundera, döma - eller INTE döma - och helt enkelt lägga samman orsaker och verkan. Kanske t o m förlåta. Nu blir det med all säkerhet inte så. Å andra sidan, det är inte vår sak att döma. Det är familjens anhöriga. Och DE vet troligen hur landet ligger - och kanske förlåter.
Citera
2018-02-09, 18:40
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Remark
OHs karriär stod på intet sätt still, han var tvärtom mycket efterfrågad som expert både i Norden och EU. Vart får du allt ifrån?

Ja inte genom rykten och lösa spekulationer i vart fall ! Nu har du lite att förkovra dig i!

https://www.svensktnaringsliv.se/Bilder_och_dokument/1-april-2015-oskar-henkow-pm-rak-kontantmetodpdf_615590.html/BINARY/1%20april%202015%20Oskar%20Henkow,%20PM%20Rak%20ko ntantmetod.pdf

Från skattelagstiftningsprojektet har du denna.....

http://www.skattelagstiftningsprojektet.se/uploads/documents/medlemsstaternas_handlingsutrymme.pdf
Citera
2018-02-09, 18:41
Medlem
larsingvarsfrus avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Remark
Jag svarade på din uppfattning att OH efter inlämnade av professorsansökan, så satt han oefterfrågad i soffan och trånade efter ett beslut. Medans han karriär stod still om den inte rent av sjönk.

Han hade mål utstakade. Det var hans liv. Kan tänka mig att han hyste tvivel om hans ansökan. Att räcka till för utnämnandet. Denna anspänning!

Jag tycker det är väldigt egendomligt att TVÅ av TVÅ barn i en familj insjuknar i en knepig sjukdom precis när de börjar frigöra sig från sina föräldrar. Vill ut, få kompisar, lägga upp oändliga selfies med sina BFF, tillhöra en grupp utanför familjen. Tror inte OH klarade av den biten, att vara närvarande i parti och minut. Alltid lättare att barnen är hemma och då utan kompisar. Hmm.. Låt dem bli sjuka, trötta, ointressanta.

Skulle nu en stor utredning ta vid med blodanalyser mm, kanske paniken sköt i taket.
Citera
2018-02-09, 18:42
Medlem
Walla-walla-winchas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Moosky
Nja inte bara utan läkarsamfundets ordförande bjöds in till morgontv för att diskutera ME/CFS med anledning av Bjärred och filmen unrest, så jag ser det som solklart. Visserligen kan det vara fel diagnos, men jag ser ingen anledning att läkarsamfundet ska diskutera detta annars.

Förmodligen diskuterade de ME/CFS i morgon-TV eftersom det var på modet att all media skulle köra och tugga det just då. Säkert planerat innan familjetragedin.
Citera
2018-02-09, 18:43
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Elli09
Ja inte genom rykten och lösa spekulationer i vart fall ! Nu har du lite att förkovra dig i!

https://www.svensktnaringsliv.se/Bilder_och_dokument/1-april-2015-oskar-henkow-pm-rak-kontantmetodpdf_615590.html/BINARY/1%20april%202015%20Oskar%20Henkow,%20PM%20Rak%20ko ntantmetod.pdf

http://www.skattelagstiftningsprojektet.se/uploads/documents/medlemsstaternas_handlingsutrymme.pdf

Sorry fel igen har inte lärt mig hur detta funkar :-/ Detta var ju ämnat till någon annan :-/ Men det står ju fritt för alla att läsa :-)
Citera
2018-02-09, 18:47
Medlem
Bergakungens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Moosky

Jag kan alltså tänka mig att barnen haft den erkänt svårdiagnosticerade ME/CFS är en ren gissning och en tänkbar tidningsanka. Det finns alltså ingenting belagt att det verkligen rör sig om detta, mer än litet indirekt snokande och FB-uppgifter.
Citera
2018-02-09, 18:50
Medlem
Citat:
Jag kan alltså tänka mig att barnen haft den erkänt svårdiagnosticerade ME/CFS är en ren gissning och en tänkbar tidningsanka. Det finns alltså ingenting belagt att det verkligen rör sig om detta, mer än litet indirekt snokande och FB-uppgifter.
Tidningsanka? Media har inget med ME att göra. Det är FB-skribenter som diagnostiserat barnen efter det uttalande om kronisk trötthet som rektorn uttalade sig om.
Citera
2018-02-09, 18:52
Medlem
Mooskys avatar
Citat:

Twitter @lakarforbundet
Citat:
Imorgbitti är @HeidiStensmyren ordförande @lakarforbundet @TV4 @Nyhetsmorgon cirka 06:49 Då diskuteras sjukdomen ME/CFS med anledning av den kritikerrosade Netflix-serien ”Unrest” och fallet i Bjärred. Missa inte.

Jag håller nog inte med och tror nog att läkarförbundet inte vill dra in Bjärred i diskussionen om ME/CFS, och vet dom inte i vilka sammanhang eller anledningar dom uttalar sig i, så skulle jag bli besviken.
Vill man däremot ha läkarintyget och läsa det själv så blir det extremt svårt. Det är sekretessbelagt.
Senast redigerad av Moosky 2018-02-09 kl. 18:55.
Citera
2018-02-09, 18:55
Medlem
Bergakungens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Picasso2
Självklart! Men nu är det ju inte så. Vi har två självmord - så vitt vi vet - och två mord på barn. Problemet vi har nu är att vi troligen inte kommer få veta bakgrunden. I en öppen FUP kan vi läsa, fundera, döma - eller INTE döma - och helt enkelt lägga samman orsaker och verkan. Kanske t o m förlåta. Nu blir det med all säkerhet inte så. Å andra sidan, det är inte vår sak att döma. Det är familjens anhöriga. Och DE vet troligen hur landet ligger - och kanske förlåter.

Jag vet inte om du noterade reservationen, "om föräldrarna gripits levande" ? Jag har ändå extremt svårt att se någon annan tänkbar rubricering än mord i det här läget.

Gärningen är överlagd, offret är i en utsatt position, föräldrar antas ha en garantställning (dvs, de förutsätts agera i barnet bästa intresse i alla lägen) osv osv. Möjligheter att döma för dråp lär vara obefintliga vid uppsåtlig gärning.
Citera
2018-02-09, 18:55
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av larsingvarsfru
Tillförde du något nu?

Detta tillförde Elli09, riktat till dig.

https://www.svensktnaringsliv.se/Bil...ntantmetod.pdf

http://www.skattelagstiftningsprojek...ngsutrymme.pdf
Citera
2018-02-09, 18:57
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av N.Armstark
Du kan låta bli att kommentera om du inte klarar av att sortera vad som är kända fakta och vad som är dina egna åsikter. Det är lönlöst att föra någon som helst dialog med någon som drar slutsatser från rykten, overifierade inlägg och egna fantasier. Det kommer aldrig att avkunnas en dom i det här fallet så vi kommer aldrig att veta vilken rubricering det hade fått eller hur en domstol hade dömt.

Att påstå att lagstiftaren skulle göra stor skillnad på det som du kallar ”avsiktliga mord” säger en hel del om hur mycket du vet om lagstiftningen. Det finns ingen skillnad eftersom det per definition inte kan existera nåt sånt som ett oavsiktligt mord.

Huruvida det rör sig om noll, ett, två eller tre fall av dödshjälp har du faktiskt ingen aning om. Det enda vi vet är att det rimligen bör vara en blandning av mord, dråp och självmord. Men det är inte heller säkert, och kommer inte heller att bli säkert, eftersom ingen kommer att vare sig åtalas eller dömas. Det kommer inte att läggas ner som ett uppklarat mord. Det kommer att vara polisiärt uppklarat men inte mer.

Självklart är detta överlagt mord, Om det hade kommit tilll domstol antar jag att det hade föranlett lagens allra strängaste straff, då offren var unga, skyddslösa och i total beroendeställning.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in