Citat:
Det här med att barnen hade ME är nog mest en trådsanning, tror jag. Det bygger tydligen på uppgiften att mamman hade koppling till en ME-drabbad som begått assisterat självmord på en klinik. (En utredare får då två spår att följa, ME-intresset eller intresse för självmordsklinik.)
Däremot finns det ju en mycket bättre anledning än trötthet att ha enskild undervisning i hemmet (det är alltså inte hemskolning, utan skolan erbjuder hemundervisning som alternativ till att vara i skolan och det är ju att sociala och fysiska kontakter kan vara skadliga. De i tråden med medicinska kunskaper (Solglittret?) kan ju få kommentera möjligheten att det finns någon åkomma som innebär hög infektionskänslighet och med en infektion, allvarliga konsekvenser.
En sådan sjukdom skulle förklara hemundervisningen precis lika bra som "kronisk trötthet".
Det är ju rätt ovanligt med tumörsjukdomar på relativt unga, men skulle något sådant vara för handen lär ju behandlingen skapa både trötthet (på riktigt) som infektionskänslighet.
Det är mycket ovanligt, men den obotliga och med tiden diskvalificerande Huntingtons sjukdom skulle ju kunna ha diagnosticerats hos mamman och barnen. Men IANAD, så det är bara en mycket lös spekulation. Däremot kan kanske kunnigt folk göra bättre gissningar?
En sådan sjukdom skulle förklara hemundervisningen precis lika bra som "kronisk trötthet".
Det är ju rätt ovanligt med tumörsjukdomar på relativt unga, men skulle något sådant vara för handen lär ju behandlingen skapa både trötthet (på riktigt) som infektionskänslighet.
Det är mycket ovanligt, men den obotliga och med tiden diskvalificerande Huntingtons sjukdom skulle ju kunna ha diagnosticerats hos mamman och barnen. Men IANAD, så det är bara en mycket lös spekulation. Däremot kan kanske kunnigt folk göra bättre gissningar?
Nja inte bara utan läkarsamfundets ordförande bjöds in till morgontv för att diskutera ME/CFS med anledning av Bjärred och filmen unrest, så jag ser det som solklart. Visserligen kan det vara fel diagnos, men jag ser ingen anledning att läkarsamfundet ska diskutera detta annars.