2018-02-09, 13:11
Medlem
Bonnatorps avatar
Citat:
Ursprungligen postat av kiss74
Att bevisa sin existens är inte att imponera. Jag har högre krav för vad jag blir imponerad av. Särskilt med tanke på vad som påstås om Gud.
Som sagt, ödmjukhet.
Med tanke på vad som påstås om Gud är det inte allt för orimligt att låta honom sätta gränserna också.

"Flytta inte de gränsmärken som dina förfäder rest" heter det ju också, och det går självklart tolka längre än de faktiska tomtgränsern som man vid första anblick kan antyda.
Senast redigerad av Bonnatorp 2018-02-09 kl. 13:19.
Citera
2018-02-09, 13:22
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Bonnatorp
Som sagt, ödmjukhet.
Med tanke på vad som påstås om Gud är det inte allt för orimligt att låta honom sätta gränserna också.

"Flytta inte de gränsmärken som dina förfäder rest" heter det ju också, och det går självklart tolka längre än de faktiska tomtgränsern som man vid första anblick kan antyda.
Ja, jag kan nog inte hindra honom från att sätta gränserna. Vill han inte att jag ska tro så är det så.
Men nu hamnade vi lite utanför bibeln.
Citera
2018-02-09, 13:44
Medlem
Bogomils avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Bogomil
Och bevis-delen är vad?

Citat:
Att vi finns?

Hurså? Förtydliga gärna ditt "bevis".
Citera
2018-02-09, 13:44
Medlem
gabrielle2s avatar
Citat:
Precis, det hänger på individen.
Det behöver inte vara ett paradnummer på torget. Snarare tyder lukas 16:15 på det med "Ni försöker vara rättfärdiga inför människor, men Gud vet hur ni är inombords. För det som imponerar på människor är avskyvärt för Gud.".

Det betyder förstås inte att Gud är ovillig att imponera på dig personligen under rätt premisser, men om kontringen ändå är så enkel som "äh, det där tror jag inte på", vad finns då egentligen att förvänta sig?

Dokumenten i sig innehåller bara bevis i form av historiska redogörelser, men för att se bevisen personligen så måste man läsa, ta till sig och acceptera budskapet.
De två första kapitlen av Daniel är några av mina absoluta favoriter, om första versen är sann så intygar jag att resten är lika sant.

Kan inte påstå att jag själv sett de faktiska molnen ovanför mig spricka upp med ett leende ansikte som tittar fram, men bildligt talat så är det lite av en underdrift.
Ja ett/ fler budskap som även finns inom i stort sett alla människor och utan religions inblandning kan jag tycka.
Finns många fina texter i Bibeln som endast kanske borde läsas utan att låta sin egna intelligens och logik ta över.
Läsa det som det står helt enkelt.
Som när du står och tittar på en vacker natur.
Du ser det vackra utan att tänka på hur rotsystemet är uppbyggt eller hur vattenmolekylerna är uppbyggda och fungerar ihop osv, osv.
Senast redigerad av gabrielle2 2018-02-09 kl. 13:49.
Citera
2018-02-09, 13:56
Medlem
Bogomils avatar
Citat:
Ursprungligen postat av gabrielle2
Finns många fina texter i Bibeln som endast kanske borde läsas utan att låta sin egna intelligens och logik ta över.

Aaah, sanning utan logik.
Citera
2018-02-09, 14:22
Medlem
gabrielle2s avatar
Citat:
Aaah, sanning utan logik.
Nej så så jag inte men du har ju en logisk rullgardin neddragen hela dagarna.
Du kanske inte ser det enkla i dokumenten.
Tänker för mycket.
Va... det är omöjligt att gå på vatten så då är det en lögn. Punkt slut.
Jag har sett barn runt mig i simbassängen som ej kunnat simma,där jag sagt.
Lita på mig. Du kan flyta på rygg om du inte är rädd. Jag finns här och tar emot dig och barnet flyter på rygg och bara för att barnet slappnat av och litat på mig.
Jag har provat det med mina anhöriga och andras barn.
Hållt dem tills de blivit helt lugna, sett tilliten i deras ögon och sakta tagit bort mina händer från dem.
Släppt taget och de flyter men vid minsta tanke av rädslor börjar de sjunka för att de börjar greppa i vattnet och fäktas med ben och armar.
Det kan vara det man beskriver i Bibeln vad gäller Jesus och tron.
Lita på Gud ,men det gjorde inte den där personen och började sjunka.
Du kan ju se det som vetenskap med mitt vattentest.
Testat det jag försöker förstå i det där budskapet.
Nu har jag vetskap om att metoden fungerar 😉
Behöver alltså inte vara att Jesus gick på vattnet. Eller också gjorde Jesus det.
Allt behöver inte vara det man logiskt tycker låter helt knäppt.
Senast redigerad av gabrielle2 2018-02-09 kl. 14:39.
Citera
2018-02-09, 15:39
Medlem
gabrielle2s avatar
Citat:
Pseudo-logik.
Kalla det för vad du vill.
Men nu försöker vi faktiskt besvara den här trådfrågan om sanningshalten i Bibelns skrifter och inte din pseudoångest.
Finns mycket i Bibeln du kan träna din intelligenta förmåga på
Kanske för svårt för dig. Dina verktyg du fått låna av andra, fungerar inte i Bibeln.

Tänk lite utanför logikboxen.
Komplettera med dina egna verktyg!!!!

Ja det finns en sanningshalt i Bibeln.
Sanningar/ osanningar dokumenterade av människor.
Men man måste nog tänka i olika banor när man tar del av dokumenten.
Inte ånga på i en tankebana.
Citera
2018-02-09, 15:47
Medlem
.Hellraiser.s avatar
Citat:
Som sagt, ödmjukhet.

Hur tolkar du in det och vad ser du som sant?
Citera
2018-02-09, 16:36
Medlem
Smesos avatar
Citat:
Problemet är att du tror saker om mig oavsett det jag skriver och du verkar inte ens läsa det jag skriver.
Det är det största problemet i vår konversation.

Det jag säger är det här.
Bibeln finns.
Bibeln består utav dokumenterade händelser skrivna utav fler olika människor.
Det finns en viss sanningshalt i dokumenten om inte annat ur historiskt perspektiv.
Jag har inte påstått att det är sant att Jesus gick på vattnet eller fick döda människor att leva igen och det är också något jag anser vara ologiskt och inte vidare trovärdigt.
Samtidigt kan jag säga det här.
Om nu fenomenet Jesus, exempelvis, existerade som man beskriver i dokumenten så är inte de händelserna som denne Gud utförde så konstiga
Eftersom Gud nu då tydligen kan utföra precis allt människor inte kan.
Väcka döda exempelvis.
Det är ju svårt för mig idag fler tusen år senare att helt bestämt säga att dokumenten är sanna eller osanna i de sakfrågorna jag anser vara ologiska.

Frågan: Är Bibeln sann? är självklart sann för de som tror på det som dokumenterats men inte ett dugg sant för andra.
Frågan går inte att besvara mer än att man tror eller inte tror.

Är Bibeln skriven enbart av människor för människor och av olika bakomliggande anledningar och utan någon allsmäktig Gud involverad så måste jag få säga att skaparna till verket är mycket intelligenta varelser.
Så förbannat intelligenta att ingen, inte ens den smartaste av den smartaste människan under fler tusen år har hittat ett enda kryphål där man har kunnat få ett slut på diskussionen om det som dokumenterats är sant eller inte sant.
Svaret är opgreppbart, glider ur händerna på alla.
Både på religiösa och ateister.

Du har ett väldigt konstigt sätt att förhålla dig till sanning. Att det finns folk som tror att något är sant betyder inte automatiskt att det är sant – de bara tror att det är sant.
Det finns folk som tror att det är sant att jorden bara är 6000 år gammal. Det blir inte sant för det, oavsett hur ”sant” det är för dem.
Att påstå att det skulle finnas sanning i Bibeln därför att ”Bibeln finns” är lika korkat som att säga att det finns sanning i Liftarens guide till galaxen därför att den boken finns.
Det är helt idiotiskt att påstå att det är självklart att bibeln är sann för dem som tror på det som står i den. Det enda korrekta man kan säga om det är att de tror att bibeln är sann.
Tidigare trodde folk att jorden var platt, men det var aldrig sant, oavsett hur sant de trodde att det var. Kan du verkligen inte inse den skillnaden?
Citera
2018-02-09, 19:23
Medlem
Bogomils avatar
Citat:
Pseudo-logik.

Citat:
Kalla det för vad du vill.

Jag stannar vid att kalla din retorik för pseudo-logik.
Citera
2018-02-09, 19:32
Medlem
Bonnatorps avatar
Citat:
Ursprungligen postat av .Hellraiser.
Hur tolkar du in det och vad ser du som sant?
Moraliska gränsmärken, sådana uppsatta av Fadern.
Citera
2018-02-09, 19:35
Medlem
Bogomils avatar
Citat:
Moraliska gränsmärken, sådana uppsatta av Fadern.

Aaah, "gudomlig" etik ... i din tappning.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in