2018-02-09, 14:22
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Bajjamannen87
Hahaha...15000 ug på Sundby. Helt ofattbart att han fick 2 månaders avstängning bara. Hade det varit en finsk, tysk, rysk, polsk ja vad fan som helst så hade det varit 2 år.

Inte så speciellt statistiskt hållbart argument, men jag joggar en del. Jag vet vilka tider jag brukar ha på +/- 20 sekunder på den rundan jag kör. Har adrig haft problem med astma. Så provade jag morsans inhalator med 250 ug. Fick en tid på -50 sekunder. Det är avsevärt mycket snabbare än vad jag brukar ha. Sedan provade jag dagen efter med inhalator igen och fick ungefär samma tid. Sedan den tredje dagen (idag) körde jag utan inhalator och fick samma tider som innan jag provade inhalatorn.
Självklart inte hållbart som bevis, men av endast denna pyttelilla dos så märkte jag avsevärd skillnad i uthållighet.

15000 ug. Sug på den siffran...

Så då blev det två guldmedaljer, Grattis !
Citera
2018-02-09, 14:26
Medlem
Bajjamannen87s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Mosebacke
Så då blev det två guldmedaljer, Grattis !

Tack, men det var jag förtjänt av.
Citera
2018-02-09, 14:44
Medlem
BoseMadchens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Brewingmob

Vad vi vet är att sedan 2001 har 70% av landslaget som haft astma, tagit medalj. Alltså, har du astma och är med i landslaget så är det 70% chans att du tar medalj. Var det verkligen så svårt för er att räkna ut? Är ni särelever?

Nej, men jag kan räkna, det kan inte du.

Att 70% av medaljerna tagits av astmatiker säger oss att sannolikheten är 70% att en medaljör har astma. Däremot säger det ingenting om hur stor chans en enskild astmatiker har att ta medalj. I så fall måste man också veta hur många laget som har astma. Två extrema exempel visar detta tydligt. Det kan vara en åkare som har astma som har tagit 70% av medaljerna, eller så har alla utom en astma, men de har bara lyckats ta 70% av medaljerna. I båda fallen har 70% av medaljerna tagits av astmatiker, men sannolikheten för att ta medalj om du är astmatiker är helt olika i exemplen.
Citera
2018-02-09, 14:47
Medlem
Bajjamannen87s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av BoseMadchen
Nej, men jag kan räkna, det kan inte du.

Att 70% av medaljerna tagits av astmatiker säger oss att sannolikheten är 70% att en medaljör har astma. Däremot säger det ingenting om hur stor chans en enskild astmatiker har att ta medalj. I så fall måste man också veta hur många laget som har astma. Två extrema exempel visar detta tydligt. Det kan vara en åkare som har astma som har tagit 70% av medaljerna, eller så har alla utom en astma, men de har bara lyckats ta 70% av medaljerna. I båda fallen har 70% av medaljerna tagits av astmatiker, men sannolikheten för att ta medalj om du är astmatiker är helt olika i exemplen.

Word!!
Citera
2018-02-09, 14:49
Bannlyst
Vilken svensk aktiv skidåkare är det som hade förhöjda värden ?? Kan ju inte gå igenom hundratals sidor utan ställer frågan rakt ut !!
Citera
2018-02-09, 14:50
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av outback4
Justyna Kowalczyk undrar varför många är astmatiker i Norge ,landet som har så¨ren och fin luft.
Kina har många astmatiker vilket inte är lika förvånande med den orena luften.

tydligen har ju astmapreparat också påverkan när det gäller muskelbyggnad (enligt UG) så jag kan tänka mig att det inte bara är längdåkare som profiterar (utan också tex. alpint, skidskytte, bakhoppning...). har tidigare påpekat Norges plötsliga framgångar inom friidrott.
Citera
2018-02-09, 14:55
Medlem
Bajjamannen87s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av nymedlem1234
tydligen har ju astmapreparat också påverkan när det gäller muskelbyggnad (enligt UG) så jag kan tänka mig att det inte bara är längdåkare som profiterar (utan också tex. alpint, skidskytte, bakhoppning...). har tidigare påpekat Norges plötsliga framgångar inom friidrott.

T ex Ingebritsen-bröderna 😎
Citera
2018-02-09, 17:03
Medlem
lolboll32s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av simba_rock
Vilken svensk aktiv skidåkare är det som hade förhöjda värden ?? Kan ju inte gå igenom hundratals sidor utan ställer frågan rakt ut !!

4 sidor bakåt... lata 90:talister
Citat:
Ursprungligen postat av Mafia
Hellner, Rickardsson eller Jönsson

Mest troliga Hellner (2007).
Citera
2018-02-09, 17:28
Medlem
styrlunds avatar
Tycker inte man ska jaga enskilda åkare.
Fokus bör ligga på den läkaren som gett dessa åkare felaktiga astmadiagnoser.
Han är den som i rollen som läkare möjliggjort denna organiserade dopning.
Han borde bli av med sitt läkarleg direkt!
Citera
2018-02-09, 17:28
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Bajjamannen87
T ex Ingebritsen-bröderna 😎

precis, och även Warholm
Citera
2018-02-09, 20:12
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Mafia
Jag menar givetvis att en viss dos av utvalda preparat borde vara ok för samtliga. Högre dos eller annat preparat, inte ok för någon.

Det är ju så det fungerar i praktiken. Sundby har haft astma sedan barnsben och har rätt att ta upp till 1600 mikrogram salbutamol per dag. Detsamma gäller fullt friska konkurrenter. Det spelar ingen roll om du har en diagnos eller inte.
Citera
2018-02-09, 20:17
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Isglass
Det är ju så det fungerar i praktiken. Sundby har haft astma sedan barnsben och har rätt att ta upp till 1600 mikrogram salbutamol per dag. Detsamma gäller fullt friska konkurrenter. Det spelar ingen roll om du har en diagnos eller inte.

Varför står det då att han blev dömd för att han saknar dispens?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in