Citat:
Jag förstår inte riktigt ditt exempel. Men om du gör en 360 piruett så gör du med ditt synfält en cirkel, är det då kurvan eller cirkeln du ser?
Ett objekt som ISS som endast, i jämförelse med jordens yta, är 400km upp eller liknande, ser man därifrån cirkeln en kurvan. Var kurvan bli synlig borde vid detta laget vara klarlagt. Att exempelvis en båt skulle försvinna bakom horisonten är ju bevis för att båten försvinner men bakom vad?
Ett objekt som ISS som endast, i jämförelse med jordens yta, är 400km upp eller liknande, ser man därifrån cirkeln en kurvan. Var kurvan bli synlig borde vid detta laget vara klarlagt. Att exempelvis en båt skulle försvinna bakom horisonten är ju bevis för att båten försvinner men bakom vad?
Det där var bra virrigt...
Om jag gör en piruett ser jag 360 grader av min omgivning, cirkel ser jag ingen, förklara igen.
Vad du menar med kurvan/cirkeln i avseende iss förstår jag inte, ska jag försöka tolka vad du menar landar jag någonstans i att du vill veta vilken höjd man ser jordens form på?
Är det så?
Om så, jag har inte satt in mig i det men bör gå att räkna ut med de siffror vi har vetskap om ögonens betraktningsvinkel och jordens storlek, alltså hur långt ifrån man behöver komma för att kunna ta in krökningen, saknar dock eget intresse i saken då jag inte hittat något som motsäger att jorden har den form den påstås ha så det överlåter jag åt dig.
Vad båten försvinner bakom är jorden vilket förklarats åtskilliga gånger, kan med fördel testas själv med en leksaksbåt och en badboll.
Men, återigen, innan Något presenteras som påvisar att den rådande uppfattningen om jordens form är felaktig ligger det på Er som anser att den är felaktig att påvisa detta.
Börja med att på något hållbart sätt påvisa hur de enklaste observationer vi gör fungerar på en platt jord och det med en förklaringsmodell som går att testa och håller.
Hur kan solen gå ner bakom horisonten (vilket bevisas av att den lyser upp molnen på undersidan) Utan att det blir natt över hela jorden samtidigt på en platt jord?
Ännu en gång vill ni överge verkligheten för teorier, videon är på en båt som helt har försvunnit från betraktarens ögon, sedan använder han sin superzoom kamera för att visa att voila hela båten är fortfarande där. Båtar som försvinner över horisonten är därmed en krossad och begraven myt så häng med eller håll käft är rådet till dig för din okunskap som du försöker skriva om till ointresse är ingen som köper.