2018-02-07, 14:41
Medlem
JordenIsPlatts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av madtop
Det är som sagt bevisat genom att vi känner till avståndet till månen samt att vi kan se månen.

Vad vi däremot saknar är din förklaring till varför ljus inte skulle kunna färdas i 400000 km.

Du har ju postat noll länkar så du har bevisat nada givetvis så avståndet till månen har du ingen aning om men jag gjorde ju det lätt för dig och sa att du inte ens behövde bevisa ditt absurda påstående om månens avstånd vilket alla som förstår sig på vetenskap förstår är trams utan allt du skulle bevisa i ett visuellt experiment var att reflekterat ljus kan färdas 384000 km, så kom loss nån gång.
Citera
2018-02-07, 14:42
Medlem
Sadomans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av JordenIsPlatt
Himlakropp är för dig ett nytt ord aspie?

Det var inte ordet du använde. Du kom på det nu. Du sa att den upplysta delen av månen och den mörka är två olika kroppar. Så försök inte att vara smart i efterhand när du är en idiot på heltid.

Citat:
Nepp den lyser aldrig upp molnen dagtid så skall du påstå något såpass befängt så krävs massor av videobevis för din sak så jag väntar otåligt på dina länkar.

Du förstod alltså inte min förklaring med kameran. Jag är faktiskt överraskad då den mest korkade idiot borde förstått. Jag tar det igen i extra klartext: ingen kamera kan registrera en ljusskillnad mellan 2 ljuskällor där den ena är 28000 gånger mer ljusstark än den andra.
Citera
2018-02-07, 14:48
Medlem
JordenIsPlatts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Sadoman
Det var inte ordet du använde. Du kom på det nu. Du sa att den upplysta delen av månen och den mörka är två olika kroppar. Så försök inte att vara smart i efterhand när du är en idiot på heltid.

Du förstod alltså inte min förklaring med kameran. Jag är faktiskt överraskad då den mest korkade idiot borde förstått. Jag tar det igen i extra klartext: ingen kamera kan registrera en ljusskillnad mellan 2 ljuskällor där den ena är 28000 gånger mer ljusstark än den andra.

Nej jag sa "månens kropp" så vet inte varför du sitter och ljuger när det bara är för folk att läsa, men oärlighet och vara en globetard går verkligen hand i hand.

Så du hade noll bevis och överger också diskussionen nu, gotcha. Behövs inga kamera för att se den brutala skillnad, ser enkelt våra ögon med så du kunde inte ha mer fel även i din nya diskussion du nu fick skapa när du för dig själv ännu en gång tvingades erkänna att heliocentrismen helt och hållet saknar bevis.
Citera
2018-02-07, 14:49
Medlem
Sadomans avatar
Citat:
Du har ju postat noll länkar så du har bevisat nada givetvis så avståndet till månen har du ingen aning om men jag gjorde ju det lätt för dig och sa att du inte ens behövde bevisa ditt absurda påstående om månens avstånd vilket alla som förstår sig på vetenskap förstår är trams utan allt du skulle bevisa i ett visuellt experiment var att reflekterat ljus kan färdas 384000 km, så kom loss nån gång.

Här är bevis på hur man mäter avståndet till månen. Tekniken använder reflekterat ljus som då färdas till månen och tillbaks dvs 768000 km. Så. Bevisning klar. I dubbel bemärkelse. Avstånd till månen = 384000 km och reflekterat ljus kan bevisligen färdas den sträckan x 2.

https://www.youtube.com/watch?v=LpjbdH1y_ds
Senast redigerad av Sadoman 2018-02-07 kl. 15:11.
Citera
2018-02-07, 14:52
Medlem
Sadomans avatar
Citat:
Nej jag sa "månens kropp" så vet inte varför du sitter och ljuger när det bara är för folk att läsa, men oärlighet och vara en globetard går verkligen hand i hand.

Du är den enda lögnaren här men det är att förvänta av en kronisk mytoman.

Citat:
Så du hade noll bevis och överger också diskussionen nu, gotcha. Behövs inga kamera för att se den brutala skillnad, ser enkelt våra ögon med så du kunde inte ha mer fel även i din nya diskussion du nu fick skapa när du för dig själv ännu en gång tvingades erkänna att heliocentrismen helt och hållet saknar bevis.

Bevisningen är gjord. Du bara förstår den inte. Träffar månens ljus ditt öga så träffar den även molnen. Om det inte var så så skulle du inte se månen alls. Hur kan en person med hjärna inte förstå något så enkelt?
Citera
2018-02-07, 15:09
Medlem
madtops avatar
Citat:
Du har ju postat noll länkar så du har bevisat nada givetvis så avståndet till månen har du ingen aning om

Jag är inte så mycket för att posta länkar, det här är ett diskussionsforum.

Och jo, jag har mätt avståndet till månen. Det är tämligen enkelt, det enda man behöver göra är att skicka en radiosignal till månen och mäta hur lång tid det tar för den att komma tillbaka.

Edit:
En beskrivning över hur enkelt det är och hur det fungerar
http://www.scienceinschool.org/content/moon-and-back-reflecting-radio-signal-calculate-distance
The experiment, which must be carried out when the Moon is above the horizonw1is suitable for students aged 11 and above and will take around 1.5–2 hours, including set-up time.

Citat:
vilket alla som förstår sig på vetenskap förstår är trams

Så är det inte. Avståndet till månen är vetenskapligt bevisat och det blir inte trams bara för att du tycker det är trams.

Citat:
ett visuellt experiment var att reflekterat ljus kan färdas 384000 km, så kom loss nån gång.

Det är väldigt enkelt: vi ser månen, den är 400000 km bort.
Senast redigerad av madtop 2018-02-07 kl. 15:40.
Citera
2018-02-07, 15:34
Medlem
Zwoop77s avatar
Citat:
...du skulle bevisa i ett visuellt experiment var att reflekterat ljus kan färdas 384000 km, så kom loss nån gång.

Om du går ut i skogen (långt från articifiellt ljus) en mulen vinternatt är det kolsvart! Du ser inte handen framför dig. Du kan inte skönja träd eller någonting överhuvud taget (det är ganska klaustrofobiskt och kusligt faktiskt).

Går du ut i samma skog vid samma tid en klar nattl märker du att du ser betydligt bättre. Du ser månen och stjärnorna på himlavalvet. Du kan skönja träd och terräng och du kan hjälpligt orientera dig utan att krocka med träd och stenar. Och ju mer helmåne det är desto ljusare blire det.

Och detta beror på att månen reflekterar solens ljus ner på den mörka vinternatten. Det lärde jag mig på lågstadiet.

Och nej, månen kan inte produducera något som helst eget ljus. Som någon sa, en gråsten på marken syns bara om man lyser något på den. Annars syns den inte alls. Enkelt att prova själv.

Och för att få din hjärna att implodera... ljus är faktiskt helt osynligt. Det ger sig bara till känna om det träffar någonting. Uppe i rymden är det intensivt dagsljus 24/7, men det ser mörkt ut för att det inte träffar på så många grejor i rymden.
Citera
2018-02-07, 16:21
Medlem
Det är bra att solens ljus reflekteras av månen så vi får lite ljus på natta. Jorden som är mycket större än månen, dessutom fördel vatten, borde ju reflektera en hel del ljus också. Någon som Observerat det? Det borde ju vara möjligt att se månen även om det bara är en liten strimma av månen som är upplyst av solen
Citera
2018-02-07, 16:27
Medlem
Jonas1968s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Svarvarn123
Det är bra att solens ljus reflekteras av månen så vi får lite ljus på natta. Jorden som är mycket större än månen, dessutom fördel vatten, borde ju reflektera en hel del ljus också. Någon som Observerat det? Det borde ju vara möjligt att se månen även om det bara är en liten strimma av månen som är upplyst av solen
Ja och vid månskära kan man lätt se att resten av månen är aningens ljusare än den omgivande rymden vilket beror just på att ljus reflekteras från jorden till månen. Är ganska lätt att se om man tittar efter.
Citera
2018-02-07, 16:33
Medlem
Sadomans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Svarvarn123

Absolut, man kan se jordsken på månen. Det är nymåne 15 februari. Ut och kika då, någon dag före eller efter. Om vädret tillåter så kan man se detta:

https://23711-presscdn-pagely.netdna-ssl.com/wp-content/uploads/2015/05/Earthshine2.jpg
Citera
2018-02-07, 16:40
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Jonas1968
Ja och vid månskära kan man lätt se att resten av månen är aningens ljusare än den omgivande rymden vilket beror just på att ljus reflekteras från jorden till månen. Är ganska lätt att se om man tittar efter.
Citera
2018-02-07, 17:21
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av kkkrim
Du ser avvikelsen från rakt om du har en referens som är rak och fri horisont med stilla vatten på samma sätt som du ser att en tavla inte hänger rakt mot tak/golv, du behöver inte ens en referens för att se att det inte är rakt om du tillhör de som retar sig på saker som är snett.

Men, tillhör du de som inte ser att något som hänger snett gör just det så är du tyvärr en av de som aldrig kommer se, jag ser tex. inte att en tavla som hänger aningen snett, jag "ser " att något avviker från perfekt.
När jag kontrollerar med rättstege eller laser så visar det sig att jag har rätt medans vissa aldrig ser något fel från början.

Du kan även se jordens krökning på himlen en dag med rätt typ av små moln, du kan då se välvningen.
Detta förkastas dock av alla som dig då "molnen ligger på olika höjd och bevisar inget!"
vilket jag köper som argument och tar därför Inte upp detta som ett bevis Men för fram det då det har Minst lika stort bevisvärde för en rund jord som , än så länge, precis Alla bevis jag sett för en platt..

Men, precis som du skriver så är det ett problem att jorden är så stor den är i förhållande till vad obetydligt små vi är själva då det blir jäkligt svårt att få sen en boll om det är vad som krävs för att bli överbevisad om den runda jorden.

Om du roar dig med att göra min lilla cirkel på jordens radie som jag beskrev på ett stort papper (eller en vägg om du har förlåtande sambo..) och ritar in cirkeln för atmosfärens gräns mot rymden så får iaf. jag en väldigt märklig känsla av hur fruktansvärt lite luft vi verkar ha..
Jag förstår inte riktigt ditt exempel. Men om du gör en 360 piruett så gör du med ditt synfält en cirkel, är det då kurvan eller cirkeln du ser?

Ett objekt som ISS som endast, i jämförelse med jordens yta, är 400km upp eller liknande, ser man därifrån cirkeln en kurvan. Var kurvan bli synlig borde vid detta laget vara klarlagt. Att exempelvis en båt skulle försvinna bakom horisonten är ju bevis för att båten försvinner men bakom vad?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in