Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2018-01-10, 17:06
  #10237
Medlem
Det som ser konstigt ut för mig är iaf att månen är större vid horisonten än när den är typ högre upp. Borde ju va längre till ekvatorn när den är över mig. Om det kan va synvilla för den ligger nära träd vet jag inte . Kommer inte ihåg att jag testat typ med penna för å kolla. Kanske är lika stor ändå. Jag vet att vissa säger du har både x y axeln i horisont läge men fattar inte riktig hur månens varv är. Den kanske går i en ellipse inte en rund cirkel?
Citera
2018-01-10, 17:18
  #10238
Medlem
Jazzils avatar
Citat:
Ursprungligen postat av boldogg
Om du befann dig på exempelvis nollmeridianen och började på nordpolen, på den runda jorden, och därefter observerade månen hela vägen till ekvatorn alltid riktad söderut och under samma tidpunkt. Alltså du är hela tiden riktad söderut. Du lär behöva rikta din blick uppåt men varför lägger sig månen ned ju närmare ekvatorn du kommer?

Därför jorden är ett klot. Svårare än så är det inte.
Citera
2018-01-12, 13:47
  #10239
Medlem
Bogomils avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ekerilar
För att om jorden var rund skulle vi antingen vara tvungna att gå med sugkoppar på fötterna, alternativt slungas ut i rymden.

Aaah, så vi bör ignorera fenomenet gravitaion?
Citera
2018-01-12, 13:56
  #10240
Medlem
Ratozs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av LudwigVon
Jag har inte missat det men jag kan inte påstå att jag begriper det riktigt heller. Hur ser då jorden ut enligt Einstein?

Han säger väl lite kort fattat att anledningen till att det för oss ser ut som att runda klot kretsar kring varandra är pga en vanformning som sker i den fjärde dimensionen.

Hur denna omformning ser ut går av naturliga skäl inte att återge i 3d.
Citera
2018-01-12, 14:10
  #10241
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Ratoz
Han säger väl lite kort fattat att anledningen till att det för oss ser ut som att runda klot kretsar kring varandra är pga en vanformning som sker i den fjärde dimensionen.

Hur denna omformning ser ut går av naturliga skäl inte att återge i 3d.

Är jorden inte ett klot då? Någon form måste den ju ha. Eftersom all fysik och alla observationer och experiment bevisar för oss att jorden är ett klot i 3D, kan vi inte hålla oss till det och vänta med relativitetsteorin tills den tillför något i diskutionen om platt vs klotformad jord?
Citera
2018-01-12, 14:13
  #10242
Moderator
OT raderat.
Nu har debatten hamnat i någon sorts alternativ dimension. Åter till ämnet tack.

/Moderator
Citera
2018-01-12, 14:17
  #10243
Medlem
Ratozs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av LudwigVon
Är jorden inte ett klot då? Någon form måste den ju ha. Eftersom all fysik och alla observationer och experiment bevisar för oss att jorden är ett klot i 3D, kan vi inte hålla oss till det och vänta med relativitetsteorin tills den tillför något i diskutionen om platt vs klotformad jord?

Den är lika lite en cirkel som ett sträck är en cirkel. Och den är lika lite ett klot som ett klot är en cirkel.

Och vill du göra dig av med relativitetsteorin och bli en vetenskapsförnekare kan du ju börja med att förklara varför stjärnor som borde ligga bakom solen kan skymtas bredvid solen vid en solförmörkelse. Eller varför GPS kan räkna ut din position.

Jag ser fram emot att höra 3d förklaringen till det
Citera
2018-01-12, 14:29
  #10244
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Ratoz
Den är lika lite en cirkel som ett sträck är en cirkel. Och den är lika lite ett klot som ett klot är en cirkel.

Och vill du göra dig av med relativitetsteorin och bli en vetenskapsförnekare kan du ju börja med att förklara varför stjärnor som borde ligga bakom solen kan skymtas bredvid solen vid en solförmörkelse. Eller varför GPS kan räkna ut din position.

Jag ser fram emot att höra 3d förklaringen till det

Menar du att GPSer tar med relativitetsteorin när de beräknar ens position? Du får gärna förklara i så fall. Jag känner inte till det.
Citera
2018-01-17, 10:43
  #10245
Medlem
jultomtenbrannupps avatar
Vet inte om detta behandlas men hur kan det vara ljusa dagen i sverige och mörka natten i australien samtidigt ifall jorden är en platt disk?
Citera
2018-01-17, 12:55
  #10246
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Ratoz
Den är lika lite en cirkel som ett sträck är en cirkel. Och den är lika lite ett klot som ett klot är en cirkel.

Och vill du göra dig av med relativitetsteorin och bli en vetenskapsförnekare kan du ju börja med att förklara varför stjärnor som borde ligga bakom solen kan skymtas bredvid solen vid en solförmörkelse. Eller varför GPS kan räkna ut din position.

Jag ser fram emot att höra 3d förklaringen till det

Den är ett klot och det betyder inte att du måste göra dig av relativitetsteorin. Att gravitationsfält påverkar tiden och får ljus att böjas av förändrar verkligen inte det faktum att Jorden har klotform.
Citera
2018-01-17, 13:29
  #10247
Medlem
Sadomans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av jultomtenbrannupp
Vet inte om detta behandlas men hur kan det vara ljusa dagen i sverige och mörka natten i australien samtidigt ifall jorden är en platt disk?

Det har behandlats men ingen har kommit med någon förklaring. Man måste ignorera verkligheten och fakta som den omvända kvadratens lag, att solen kan belysa moln underifrån vid solnedgång alternativt acceptera att solen rör sig i 3 gånger ljusets hastighet...
Citera
2018-01-24, 16:29
  #10248
Medlem
Gravitation – vad är upp och vad är ner?

Har jorden en liknande funktion som människans öra för att avgöra upp och ner?

As above so below, as without so within. Ett uttryck vars ursprung varierar men det passar bra in här, då vår värld förefaller vara uppbyggd kring denna princip.

Exempelvis så tror jag att den plana jorden befinner sig i en toroid vilket man kan likna vid ett träd som tex Yggdrasil, det finns mängder av varianter i andra trosuppfattningar. Men det är också så att levande ting består i sådan toroid, tex människan, se nedan länk för exempel.

I örat på en människa finns en funktion för att bestämma hur huvudet förhåller sig till omgivningen, de kallas båggångar. Ett virus kan sätta funktionen ur spel och personen förlorar sin förmåga att veta vad som är upp och ner. Lär vara mycket obehagligt.

I alla fall så kan man se hur skapelsen återanvänder mönster och funktioner i stort som smått och om man föreställer sig jorden som platt inuti en dom, eller en skalle för den delen är det möjligt att se en liknande konstruktion för upp och ner i det stora som det lilla. Alltså hur vet jorden vad som är upp och ned i förhållande till toroiden.

Då inställer sig snabbt frågan om varför ett till synes dött föremål likt en sten faller till marken, har stenen ett öra. Nej det kan man inte anta och jag har ingen förklaring till det, men det kan förklara hur den platta jorden inuti toroiden, eller Yggdrasilträdet, vet vad som är upp och ned? Är det en sådan funktion likt båggångarna i vårt människoöra?

Människans torusfält
https://www.bing.com/images/search?q...ld&FORM=HDRSC2
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback