2018-02-01, 07:15
Medlem
krisus avatar
Om TS hade gått in på Folksams hemsida. Tänka sig de har en sån!!!
Så hade han kunnat läsa sig till följande:

Hur säger jag upp min försäkring?
"Hör av dig till oss så hjälper vi dig. Du kan skriva brev till Folksam 106 60 STOCKHOLM, ringa oss på telefon 0771-950 950 eller skicka e-post. "
Citera
2018-02-01, 08:09
Medlem
Fenjal888s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av krisu
Om TS hade gått in på Folksams hemsida. Tänka sig de har en sån!!!
Så hade han kunnat läsa sig till följande:

Hur säger jag upp min försäkring?
"Hör av dig till oss så hjälper vi dig. Du kan skriva brev till Folksam 106 60 STOCKHOLM, ringa oss på telefon 0771-950 950 eller skicka e-post. "

Haha, guldstjärna på detta alltså! Hälften av alla trådar i denna forumdel hade kunnat undvikas bara genom att ringa/maila till rätt instans direkt. Jag förstår inte rädslan att faktiskt ta reda på riktig fakta, eller fascinationen att sitta och spekulera på FB.
Citera
2018-02-01, 10:12
Medlem
Eko-nomens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av bergmajn
Jag jobbar på ett försäkringsbolag och har kunder hela tiden som gör detta. Om han säger att han flyttar hem till sina föräldrar så kommer bolaget att släppa försäkringen med tanke på att det inte finns någon ny bostad att byta den mot!

Här läste jag lite slarvigt och lade inte märke till orden ”flyttat hem”. Det är dock inte vad TS ämnar att göra, och skulle han så hävda så hoppas jag innerlighet att försäkringsbolaget kräver att han är skriven på den adressen innan försäkringen sägs upp.

Med hänsyn för de åtaganden som försäkringsbolaget skall uppfylla.

Vet inte vilket försäkringsbolag du jobbar för, det hade varit väldigt intressant att veta vilka rutiner ni har vid uppsägning. Av att döma din text så räcker det att jag säger att jag flyttat hem, utan att bevisa det, så säger ni upp försäkringen på studs. Kan inte vara kul att ha en försäkring hos er, då ni inte verkar vilja främja era försäkringstagares bästa :-)
Senast redigerad av Eko-nomen 2018-02-01 kl. 10:19.
Citera
2018-02-07, 15:41
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Eko-nomen
Här läste jag lite slarvigt och lade inte märke till orden ”flyttat hem”. Det är dock inte vad TS ämnar att göra, och skulle han så hävda så hoppas jag innerlighet att försäkringsbolaget kräver att han är skriven på den adressen innan försäkringen sägs upp.

Vet inte vilket försäkringsbolag du jobbar för, det hade varit väldigt intressant att veta vilka rutiner ni har vid uppsägning. Av att döma din text så räcker det att jag säger att jag flyttat hem, utan att bevisa det, så säger ni upp försäkringen på studs. Kan inte vara kul att ha en försäkring hos er, då ni inte verkar vilja främja era försäkringstagares bästa :-)

lägg ner snutsnacket. det finns ingen lag på att man måste ha en hemförsäkring idag.
Citera
2018-02-07, 22:02
Medlem
Citat:
lägg ner snutsnacket. det finns ingen lag på att man måste ha en hemförsäkring idag.
Exempelvis så har Stockholmshem med det i hyresavtalet. Du riskerar att bli vräkt om du inte har. Om det finns tillräckligt lagstöd för att avhysa hyresgästen på grund av kontraktsbrott vet jag inte.
Alla som bor hos Stockholmshem ska ha en hemförsäkring, det är ett krav i hyresavtalet. En hemförsäkring är en stor trygghet, och viktig för att du som hyresgäst inte ska drabbas ekonomiskt om det till exempel inträffar en brand eller allvarlig vattenskada i din lägenhet eller hos någon av dina grannar.
http://www.stockholmshem.se/Boende/B...Hemforsakring/
Citera
2018-02-07, 22:06
Medlem
felstavadds avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Mynicname
Exempelvis så har Stockholmshem med det i hyresavtalet. Du riskerar att bli vräkt om du inte har. Om det finns tillräckligt lagstöd för att avhysa hyresgästen på grund av kontraktsbrott vet jag inte.
Alla som bor hos Stockholmshem ska ha en hemförsäkring, det är ett krav i hyresavtalet. En hemförsäkring är en stor trygghet, och viktig för att du som hyresgäst inte ska drabbas ekonomiskt om det till exempel inträffar en brand eller allvarlig vattenskada i din lägenhet eller hos någon av dina grannar.

Ett krav och villkor för att bo hos dem men inte olagligt, korkat också kanske men ändå inte olagligt.
Citera
2018-02-08, 07:18
Medlem
krisus avatar
Citat:

Hur tänker du nu?
Jag blir lite förvirrad. Om jag säger upp min hemförsäkring så är det väl mitt val och jag har mina orsaker, jag skall väl som kund inte behöva ursäkta mig eller förklara varför jag säger upp en tjänst?
När jag sagt upp som i detta fallet hemförsäkring så är jag inte längre kund hos försäkringsbolaget och inte heller deras problem.

Jag ser inga problem alls här.
Citera
2018-02-08, 11:15
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Mynicname

Det ser jag att det stämmer. men jag har fortfarande rätt. Man måste ej ha en hemförsäkring idag, självklart det är bra att ha. Om något händer och du ej har det så får du betala alla skador själv. Men du MÅSTE inte ha den. Om personen inte vill ha det så har han/hon all rätt att inte ha det.
Citera
2018-02-08, 18:02
Medlem
Eko-nomens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av krisu
Hur tänker du nu?
Jag blir lite förvirrad. Om jag säger upp min hemförsäkring så är det väl mitt val och jag har mina orsaker, jag skall väl som kund inte behöva ursäkta mig eller förklara varför jag säger upp en tjänst?
När jag sagt upp som i detta fallet hemförsäkring så är jag inte längre kund hos försäkringsbolaget och inte heller deras problem.

Jag ser inga problem alls här.

Du ingår i ett avtal med ett försäkringsbolag. Avtalet är giltigt en viss tid och förnyas därefter om ingen uppsägning är gjord. Förnyelsen görs på huvudförfallodatum, detta för att du inte skall kunna teckna en försäkring för att månaden senare säga upp den för att du inte är nöjd.

Försäkringsbolaget har i sin tur skyldighet mot sina åtaganden, dvs kundernas trygghet i händelse av olycksfall eller oförutsedd händelse. För detta betalar kunderna en premie, vilket man tecknat avtal om. Om 90% av kunderna i ett försäkringsbolag önskade att direkt säga upp sina försäkringar, utan hänsyn till huvudförfallodatum så blir det svårt för försäkringsbolaget att fullfölja sina åtaganden för de resterande kunderna som behåller sina försäkringar.
Citera
2018-02-08, 19:56
Medlem
Citat:
Det ser jag att det stämmer. men jag har fortfarande rätt. Man måste ej ha en hemförsäkring idag, självklart det är bra att ha. Om något händer och du ej har det så får du betala alla skador själv. Men du MÅSTE inte ha den. Om personen inte vill ha det så har han/hon all rätt att inte ha det.
Det finns inget lagkrav på att ha hemförsäkring men du kan ha tecknat ett hyresavtal med förbehåll att du är skyldig att ha försäkring. Om inte du fullföljer dina förpliktelser, att ha hemförsäkring så har hyresvärden lagligt stöd att vräka dig...

Tips, ha kvar hemförsäkringen. Det finns andra kostnader som är bättre att spara in på.
Citera
2018-02-08, 20:05
Medlem
Citat:
Nja, riktigt så enkelt är det inte. Om du flyttar från en hyresrätt till en ny hyresrätt så följer din hemförsäkring, hos de flesta bolag, med över och är fortsatt giltig på det nya boendet.

Det är inte som med bilförsäkringar, där du kan säga upp den befintliga om du säljer bilen. Skall du säga upp en hemförsäkring så kontaktar du försäkringsbolaget och säger upp på huvudförfallodatum (framgår när detta är i ditt försäkringsbesked).

Om man flyttar hem igen så täcks man ofta av sina föräldrars försäkring, därför går det att säga upp den så här. Det funkade för mig...
Citera
2019-06-14, 00:38
Medlem
denny.s avatar
Nu va jag inte inne här på ett tag men ja det funkade
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in