• 1
  • 2
2018-01-30, 12:49
Medlem
denny.s avatar
Hej,

Är så trött på folksam som höjer priserna för hemförsäkringen (student) hela tiden att jag nästan vägrar betala. Jag läste nånstans om att ifall man inte betalar fakturor då sägs försäkringen upp automatiskt, någon som har varit med om nåt liknade?
Senast redigerad av denny. 2018-01-30 kl. 12:54.
Citera
2018-01-30, 12:54
Medlem
Så funkde det för mig när jag struntade i att betala en gång. Annat försäkringsbolag dock, men borde vara samma.
Citera
2018-01-30, 13:00
Medlem
denny.s avatar
skönt ju, var det länge sen?
Citera
2018-01-30, 13:10
Medlem
Ett annat alternativ är ju att ringa försäkringsbolaget och avsluta hemförsäkringen.........
Citera
2018-01-30, 13:11
Medlem
Kaustis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av denny.
Hej,

Är så trött på folksam som höjer priserna för hemförsäkringen (student) hela tiden att jag nästan vägrar betala. Jag läste nånstans om att ifall man inte betalar fakturor då sägs försäkringen upp automatiskt, någon som har varit med om nåt liknade?

Du får nog skilja på "försäkringen slutar gälla" och "du måste betala". Det första sker, men det andra bör fortfarande gälla. Så du blir alltså av med försäkringen, men räkningarna kommer gå till inkasso om du inte betalar dom.

Som andra sagt, ring försäkringsbolaget istället.
Citera
2018-01-30, 13:12
Medlem
EckiEckis avatar
Citat:
Hej,

Nej. Det skall du inte räkna med. Så länge du inte formellt säger upp så har de juridiskt rätt att driva in pengarna. Om de frivilligt väljer att istället bara avsluta försäkringen så är det upptill dem. Men det är alltså inte så det fungerar rent juridiskt.

Så, det kan bli så att försäkringen slutar gälla, men att de försöker driva in pengarna ändå.
Citera
2018-01-30, 13:14
Medlem
Pre 1914s avatar
Hemförsäkringen fortsätter efter betaldatum men kommer så småningom att avslutas. De vill ha betalt för perioden däremellan.
Citera
2018-01-30, 13:17
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Vickanthelord
Ett annat alternativ är ju att ringa försäkringsbolaget och avsluta hemförsäkringen.........

Så du tycker inte TS ska chansa och gissa på att han slipper betala fakturorna om han inte säger upp försäkringen.

När svaret som du säger finns ett samtal bort. Eller troligen i deras villkor på hemsida eller försäkringsbrevet man tecknade.
Citera
2018-01-30, 14:48
Medlem
Citat:
Hej,

Du är bunden till förfallodagen. Det du kan göra är att du ringer dem och säger att du har flyttat hem så tar dom bort den direkt!
Citera
2018-01-31, 09:38
Medlem
Eko-nomens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av bergmajn
Du är bunden till förfallodagen. Det du kan göra är att du ringer dem och säger att du har flyttat hem så tar dom bort den direkt!

Nja, riktigt så enkelt är det inte. Om du flyttar från en hyresrätt till en ny hyresrätt så följer din hemförsäkring, hos de flesta bolag, med över och är fortsatt giltig på det nya boendet.

Det är inte som med bilförsäkringar, där du kan säga upp den befintliga om du säljer bilen. Skall du säga upp en hemförsäkring så kontaktar du försäkringsbolaget och säger upp på huvudförfallodatum (framgår när detta är i ditt försäkringsbesked).
Citera
2018-01-31, 12:51
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Eko-nomen
Nja, riktigt så enkelt är det inte. Om du flyttar från en hyresrätt till en ny hyresrätt så följer din hemförsäkring, hos de flesta bolag, med över och är fortsatt giltig på det nya boendet.

Det är inte som med bilförsäkringar, där du kan säga upp den befintliga om du säljer bilen. Skall du säga upp en hemförsäkring så kontaktar du försäkringsbolaget och säger upp på huvudförfallodatum (framgår när detta är i ditt försäkringsbesked).

Jag jobbar på ett försäkringsbolag och har kunder hela tiden som gör detta. Om han säger att han flyttar hem till sina föräldrar så kommer bolaget att släppa försäkringen med tanke på att det inte finns någon ny bostad att byta den mot!
Citera
2018-01-31, 18:07
Medlem
Citat:
Hej,

1. Ställer inte hyresvärden krav att du som hyresgäst har en hemförsäkring? I då fall riskerar du att bli vräkt. Orsaken till kravet skulle kunna vara att din försäkring täcker kostnader som du orsakar på fastigheten.

2. Du är fortfarande betalningsansvarig fram till att du sagt upp kontraktet. Skoter du i att betala så riskerar du straffavgifter och till slut betalningsanmärkning. Bättre då att skicka ett mail och avsluta försäkringen.

3. Alla bör ha en hemförsäkring. Läs på igen och tala med någon vuxen i din närhet. Det kan nog få dig på bättre tankar...
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in