2018-02-08, 01:05
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Parklane
Vilka värden gällde före 2009, Wada införde det accepterade blodpasset 2009

https://www.svd.se/blodpass-ska-satta-stopp-for-dopingen
Citera
2018-02-08, 01:10
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av .CYG.
Det var väl knappast FIS eller Wasa som granskade gamla data nu 2018?

Någon kom över denna databas med blodvärden från 2001-2010, sedan granskade UG och flera andra dessa värden med den efter 2009 accepterade formeln/metoden.

Resultatet säger att FIS/Wada inte verkar ha varit så nogräknade med att kolla upp onormala variationer i blodvärden.

Sedan alla dessa luddiga bortförklaringar från de som har något att förlora på att saker kommer fram.
The Sunday Times hade väl en liknande undersökning av friidrottares bloddokumentbank år 2015.
Samma skit kom fram där och Wada hade inte kollat upp höga blodvärden då heller.
Senast redigerad av Parklane 2018-02-08 kl. 01:13.
Citera
2018-02-08, 01:11
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av fresk66
Återigen. Man fastnar inte i ett dopningstest, oavsett hur pass dopad man är, om man är normalt begåvad.

Men det jag har tagit upp är hans metod för att undvika att åka fast, och hur dopingkontrollanten i sista loppet högg han på stadion, för att han inte skulle hinna pissa i en snödriva.
Citera
2018-02-08, 01:38
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av Addhoc
I Paralympics tävlar ju människor med olika funktionshinder. En blind mot en armlös mot en benlös i bassängen exempelvis. Det är ju inte så att en tävlande utan ben får ha en motor på ryggen och därmed kunna slå övriga tävlanden som har sina ben intakta men som är utan motor?
Skulle det vara rimligt att få ha en motor på ryggen som kompensation för de förlorade benen? Svar nej.

Med det menar jag att har man astma så får man väl acceptera det och tävla ändå om man har lust. Varför ska man kompensera sina tillkortakommanden?

Antingen fortsätter man tävla trots att förutsättningarna är sämre eller så lägger man av på grund av det.
Skiter väl vi i liksom, det får varje tävlande själv avgöra.

En del föds med pissiga lungor, andra med en fot för lite, en tredje har mindre IQ och ja, that's life. Acceptera det och tävla på. Eller tävla inte alls.

Väldigt kloka ord.
Citera
2018-02-08, 03:47
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av xaviercragan
Vad händer flashback? Följde med i tråden de första dagarna, då var det mycket spekulationer om vem den manliga svenska åkaren var, men vi hade väldigt lite information. Nu fick vi de faktiska värdena och information om att det var i ett VM det högsta värdet var uppmätt. Men nu verkar alla vara färdiga med detektivarbetet.

Borde det inte gå att hitta den här rapporten och lista ut vilket VM värdena kommer i från även om det är anonymt vem de kommer från?

Eller har ni listat ut det någonstans det sista dygnet här i tråden och jag har missat det?

Var sa de att värdena var från ett VM? Mycket positivt för Hellner i så fall.
Citera
2018-02-08, 03:53
Medlem
OweGbgs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av .CYG.
https://www.svd.se/blodpass-ska-satta-stopp-for-dopingen

Så här skriver t o m UG på sin sajt på svt.se

”Blodpasset infördes 2009 för att få bukt med skidåkarnas skenande blodvärden. En formel togs fram för ett så kallat off-score-värde som baseras på varje åkares individuella blodvärden”

https://www.svt.se/nyheter/gransknin...stankt-dopning
Citera
2018-02-08, 03:56
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Milton-E
Det här är ju ganska intressant.

"Under perioden 2001–2010 har ingen svensk åkare varit föremål för misstanke om brott mot FIS eller WADAs anti-dopningsregler".
http://www.sweski.com/skidforbundets-svar-paa-svts-program.6087076-184999.html

Så trots dom stora avvikelserna som påvisas i UG under denna perioden så har man inte gjort någon uppföljning eller granskning.

Samtidigt påstår dom: "Avvikelser i blodprofilen hos en åkare granskas omgående av antidopningsexperter och följs vid behov upp av ytterligare dopningstester".

Antingen ljuger dom så tungan svartnar eller så skiter dom i bloddoping eftersom det ändå är omöjligt att ta fast någon för det.

Ja, det är verkligen intressant. De måste ju själva ha tillgång till värdena men de dementerar dem inte. Så vi kan utgå ifrån att värdena i UG stämmer. Det är anmärkningsvärt att varken landslaget, FIS eller WADA reagerat.

Dessutom som någon sa i tråden. Varför lyssnar så få på UGs experter?

Plötsligt är det enligt exempelvis Expressens krönikör högst troligt att åkaren som hade 17 i mästerskap och 14 off session är ren. Även Aftonbladet tystar ner det hela och går på landslagets linje.

Ok, om man anser att det inte bevisar doping. Dessa kommer dock fram till den fullständigt orimliga slutsatsen att det troliga är att han inte är dopad.

Är det bara ett tecken på att utövare och media idag sitter i samma båt? Där media skriver det de aktiva vill för att få tillgång till utövarna.

Noterar att i allt skräp man plöjt i medierna i detta ämne så skriver faktiskt Simon Bank en vettig krönika.
"Ingen vill prata om det
Det mest fascinerande med granskningar som den här, med försök att sticka in en nål (så att säga) i kulturen kring längdåkningen, är inte alltid det som kommer fram – utan hur det tas emot."
https://www.aftonbladet.se/sportbladet/a/P3odAz/bank-dags-att-svara-pa-fragorna-nu
Senast redigerad av Mafia 2018-02-08 kl. 04:24.
Citera
2018-02-08, 05:15
Medlem
udons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av grobiankungen
Det är dina argument som inte håller. Responsen på all träning varierar från person till person. Ska jag tillåtas bloddopa mig för att få samma respons som en person med riktigt stor konditionstalang? Om jag ligger under ”normalnivå” för HB.

Eller om jag är sjukligt spensligt byggd, kan jag ta anabola och uppnå normalnivå utan att klassad som dopad? Det finns ju personer som tål hård träning utan att behöva ta mediciner. Varför ska dessa inte ha fördel av detta på samma
Sätt som någon som har naturligt hög lungkapacitet.

Normalnivå är en chimär som har uppfunnits för att skapa illusionen av någon sorts standardnivå som man kan avvika ifrån och därmed rättfärdiga medicinering. En sådan standardnivå kan omöjligen definieras och dessutom medger användandet av sådant tankegods all möjlig medicinering (doping).

Keep it simple istället. Prestandaförbättrande läkemedel utifrån individens nivå = doping

Jag vet inte vad det här med att ansträngningsastma skulle vara ett mått på hur man reagerar på träning kommer ifrån. Dina jämförelser haltar ju också.

Att variera i längd eller muskelmassa är ju inte detsamma som att faktiskt ha en medicinsk diagnos med en medicinsk nedsättning.

Jag säger inte att det hanteras etiskt av Idrottsförbunden, men det här är ju väldigt snårigt. Vissa kan ha medfödd astma av varierande grad som förvärrats, andra personers astma kan direkt kopplas till akitvitet. Jag har vänner som får en astmatisk peak i början på ett pass och som sedan släpper efter enbart en dos medicin.

Antingen förbjuder man astmamedicin inom elitidrott eller så gör man som nu. Det här med att det är astmamedicin som avgör tävlingarna har jag inte sett ett enda belägg för.
Citera
2018-02-08, 06:27
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av udon
Jag vet inte vad det här med att ansträngningsastma skulle vara ett mått på hur man reagerar på träning kommer ifrån. Dina jämförelser haltar ju också.

Att variera i längd eller muskelmassa är ju inte detsamma som att faktiskt ha en medicinsk diagnos med en medicinsk nedsättning.

Jag säger inte att det hanteras etiskt av Idrottsförbunden, men det här är ju väldigt snårigt. Vissa kan ha medfödd astma av varierande grad som förvärrats, andra personers astma kan direkt kopplas till akitvitet. Jag har vänner som får en astmatisk peak i början på ett pass och som sedan släpper efter enbart en dos medicin.

Antingen förbjuder man astmamedicin inom elitidrott eller så gör man som nu. Det här med att det är astmamedicin som avgör tävlingarna har jag inte sett ett enda belägg för.

Kruxet är att vad som är en ”medicinsk diagnos” kontra ”variation” ju är en definitionsfråga. Om man börjar ge dispens för preparat för att någon läkarpersom har behagat ge en ”medicinsk diagnos” finns det ju en massa tillstånd man kan sätta diagnoser på och medge diverse prestandahöjande läkemedel. Då blir det en gråzon där man ju kan ha olika grad av svårighet på diagnosen och en mild sjukdom tillsammans med läkemedel ger ett övertag mot konkurrenter under någon tävling för en viss person men inte för någon annan med samma ”diagnos”.

Detta är ju varför vi har paralympics. Och varför det var en debatt om bladerunner.

Om vi tar ansträngningsastma eller vad det kallas uppstår ju detta just på grund av träningen. Hade de inte tränat hade inte deras kroppar reagerat med symtom som hindrat dem att träna än hårdare. Men då klassar man det som ”sjukdom”, ger medicin och så kan de träna hårdare än vad kroppen pallar. I detta fall har man alltså klassificerat kroppens reaktion på träning som sjukdom och godkänt medicinering av detta. Man kan jämföra med melodonium som nu är dopingklassat. Det hjälpte kroppen med återhämtningen så att man kan träna hårdare.

Äh jag har kommit till vägs ände. Du och andra som trots allt inte tycker att astmamediciner är doping har helt enkelt en i grunden annan uppfattning/synsätt om doping och vilka moral vi ska ha inom idrotten.
Citera
2018-02-08, 07:34
Medlem
styrlunds avatar
Intressant sak ang. Kalla.
Alla minns väl hennes hjärtproblem förra säsongen.
Kollar man in vad biverkningar för normal användning.
Kan man kanske gissa vad en överdosering astmamediciner kan leda till.
Dr feelgood får nog fått se över sin dosering lite....

"Många som använder medicinen kan få hjärtklappning och darrningar, speciellt i början av behandlingen. Man kan också få muskelkramp och huvudvärk. De här biverkningarna brukar försvinna när man har tagit medicinen en tid. En del personer som använder medicinen kan till exempel få hosta eller känna sig hesa och irriterade i halsen."
Citera
2018-02-08, 07:46
Medlem
Har de pratats något om vilka dom Norska åkarna och även finska med onormala vädren var? för var väl tre från Norge och en från Finland? borde dom inte vara misstänka dom med ?
Citera
2018-02-08, 08:23
Medlem
udons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av grobiankungen
Kruxet är att vad som är en ”medicinsk diagnos” kontra ”variation” ju är en definitionsfråga. Om man börjar ge dispens för preparat för att någon läkarpersom har behagat ge en ”medicinsk diagnos” finns det ju en massa tillstånd man kan sätta diagnoser på och medge diverse prestandahöjande läkemedel. Då blir det en gråzon där man ju kan ha olika grad av svårighet på diagnosen och en mild sjukdom tillsammans med läkemedel ger ett övertag mot konkurrenter under någon tävling för en viss person men inte för någon annan med samma ”diagnos”.

Detta är ju varför vi har paralympics. Och varför det var en debatt om bladerunner.

Om vi tar ansträngningsastma eller vad det kallas uppstår ju detta just på grund av träningen. Hade de inte tränat hade inte deras kroppar reagerat med symtom som hindrat dem att träna än hårdare. Men då klassar man det som ”sjukdom”, ger medicin och så kan de träna hårdare än vad kroppen pallar. I detta fall har man alltså klassificerat kroppens reaktion på träning som sjukdom och godkänt medicinering av detta. Man kan jämföra med melodonium som nu är dopingklassat. Det hjälpte kroppen med återhämtningen så att man kan träna hårdare.

Äh jag har kommit till vägs ände. Du och andra som trots allt inte tycker att astmamediciner är doping har helt enkelt en i grunden annan uppfattning/synsätt om doping och vilka moral vi ska ha inom idrotten.

Nej jag tycker inte att astmamedicin är doping om den används på rätt sätt. Det finns mängder av andra mediciner som också kan ge liknande effekter.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in