Vad gäller substansen som den ryska bobåkerskan testade positivt för, trimetazidin så verkar den, till större delen, kissas ut oförändrad, ganska snabbt. Det lilla jag sett så testar man den aktiva substansen i urinen, den försvinner ganska snabbt.
Här är värden i urinen.
https://m.imgur.com/pPduKF4
Det finns dessutom 8 metaboliter som dock verkar rätt okända. Jag har inte hittat vad WADA mäter, men tills vidare gissar jag att de mäter som ovan, även om metaboliter kanske kan vara att föredra ibland.
Framförallt hade hon ett negativt prov 5 dagar innan. Curlingspelaren (meldonium) hade 4 negativa sedan oktober.
Så baserat på detta verkar det som om båda fått i sig substanserna den senaste tiden. Att några skulle ha spetsat bådas dryck verkar väl konstigt. Jag gissar på nästan ofattbart slarv. Substanserna har ju också väldigt osäker effekt på prestationen.
IOC håller oss på halster. Beslutet om sanktionerna kommer, inte oväntat, så sent som möjligt.
Edit: Amerikanerna bojkottar WC-finalen i skidskytte nästa månad eftersom den hålls i Ryssland, de hänvisar till "dopingskandalen". Sebastian Samuelsson tycker också att det är fel att ryssarna får arrangera. Han har gjort liknande uttalanden tidigare.