Citat:
Ursprungligen postat av
Addhoc
I Paralympics tävlar ju människor med olika funktionshinder. En blind mot en armlös mot en benlös i bassängen exempelvis. Det är ju inte så att en tävlande utan ben får ha en motor på ryggen och därmed kunna slå övriga tävlanden som har sina ben intakta men som är utan motor?
Skulle det vara rimligt att få ha en motor på ryggen som kompensation för de förlorade benen? Svar nej.
Med det menar jag att har man astma så får man väl acceptera det och tävla ändå om man har lust. Varför ska man kompensera sina tillkortakommanden?
Antingen fortsätter man tävla trots att förutsättningarna är sämre eller så lägger man av på grund av det.
Skiter väl vi i liksom, det får varje tävlande själv avgöra.
En del föds med pissiga lungor, andra med en fot för lite, en tredje har mindre IQ och ja, that's life. Acceptera det och tävla på. Eller tävla inte alls.
Det bästa och mest naturliga argument som använts i tråden.
Man har ju sina misstankar om Klæbo som i junior-vm 2016 tog astmamedicin utan att själv lida av astma. Han har kommit som en raket och har på en säsong hunnit bli överlägsen på seniorsidan.
Och varför lyssnar ingen på experterna i UG's program? Wada godkänner nivåer på 1600 och astmaläkaren säger att normal dos ligger på under 600; snarare mellan 200-500. Sundby hade 15000; och lipar över att detta var ett misstag. Jo men visst. 2 mån avstängning var ett skämt. Speciellt som experterna menar på att ett långvarigt brukande av astmamediciner minskar mängden fett, ökar muskelmassa (ja, tester har gjorts på människor) samt är prestationshöjare vad gäller vidgandet av luftrören.
Hade jag bara sett undertexter i UG's reportage och inte haft ljudet på, så hade jag trott att den svenske landslagsläkaren hade kunnat vara en östtysk landslagsläkaren i friidrott på 70-talet. Maken till undvikande argumentation och kall uppsyn får man leta efter.
Sist så undrar jag hur långsiktigt landslagen tänker när man låter sina aktiva ta astmamedicin på skyhöga nivåer bara för att det än så länge är tillåtet av Wada. Har man ingen moral eller känsla för att man vill att sporten skall få fortleva med brett publikstöd?
Jag förstår att Norge inte har några skrupler med detta beteende iom att de ju är Europas sista sovjetstat, men att Sverige låter sina aktiva ta orimligt prestationshöjande mediciner samt förminskar starka indicier på bloddoping - det gör mig ledsen.
Tänker nog bojkotta skidåkningen i denna upplaga av OS och inrikta mig på skeleton eller nåt istället. Usch!