2018-08-29, 13:57
Medlem
boneheads avatar
Citat:
Ursprungligen postat av CB1
Hur kommer det sig att det blir natt om jorden är rund? Jävla pundare

Hur kommer det sig att det blir natt om jorden är platt?
Citera
2018-08-29, 14:00
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av madtop
Men ditt jävla jon, du kan inte hålla på att kritisera något du inte förstår eller ens försökt förstå.
Du bara babblar på som en dåre utan att ens ha tänkt efter.
Vi har ingen möjlighet att mäta vinklar med så stor precision som behövs, det är i praktiskt mening omöjligt.

Hur kan man med god precision mäta upp vinklarna 89,9999999999999 respektive 89,9999999999998?

Du kan inte ens svara på hur mycket vinkel ändras om du förflyttar dig 100 mil.
Du har helt enkelt ingen som helst aning om vad du yrar om.

Hur mycket förändras vinkeln?
Vad är arctan(10^18/1000)?

Du menar förstås sidan och inte vinkeln. Man kan naturligtvis använda sig av annan valfri himlakropp som är närmre, men inte heller där är avståndet från jordytan till himlakroppen användbart.

Dessa avstånd används enbart för att vilseleda människor om jordens form.
Citera
2018-08-29, 15:21
Medlem
Jinxess avatar
Citat:
Ursprungligen postat av boldogg
Du menar förstås sidan och inte vinkeln. Man kan naturligtvis använda sig av annan valfri himlakropp som är närmre, men inte heller där är avståndet från jordytan till himlakroppen användbart.

Nej, han menar vinkeln. Det är grundläggande trigonometri och mycket enkelt att förstå, du behöver bara ta fram en miniräknare.

Menar du att någon sitter och ljuger ihop alla avstånd? Exakt vem är det som sedan levererar dessa lögner i form av tabulerade värden? Det är nämligen forskare som har haft som yrkesutövande att ta fram dessa avstånd. Ljuger allihop? Hur kommer det sig då att man genom samma metod får fram samma värden? Menar du att det är Celest mekanik som är en lögn? Varför falsifierar du den inte då? Börja med något elementärt som Laplace så kommer du bli världskändis.
Citera
2018-08-29, 15:48
Medlem
madtops avatar
Citat:
Du menar förstås sidan och inte vinkeln.

Nej både du och jag menar vinkeln.

Citat:
Vidare eftersom vinkeln förändras hade en metod självklart kunnat utarbetats varefter tabellvärden hade kunnat fastställa ...

Hur mycket förändras vinkeln om du förflyttar dig 10 mil?
(En retorisk fråga. Den ändras så ytterst lite att det inte är mätbart)

Citat:

Inte alls, de används av astronomer och andra som vill förstå hur universum ser ut.

Att du tycker att du blir vilseledd är ditt problem, det har inte ett jävla smack att göra med vare sig jordens form eller avståndet till polstjärnan.
Citera
2018-08-29, 17:45
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av bonehead
Hur kommer det sig att det blir natt om jorden är platt?

Oj! Det var det jag menade såklart
Citera
2018-08-29, 18:02
Medlem
Clay Allisons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av troligengud
Det är inte en sol vi har. Det är typ som stjärnfall . Som rullar . Alltså varge dag en ny sol som i venerna blodet pumpar i jämn ström. Rätt enkel igentligen.

Enkelt säger du. Har du någon som helst grund för det du påstår?
Citera
2018-08-29, 18:03
Medlem
ConnyKlassons avatar
Citat:
Eftersom ditt påstådda avstånd inte kan användas till något så har det alla parametrarna för ett ad-hoc resonemang. En meningslös siffra som inget betyder, det är allt.
Det är inte mitt påstådda avstånd. Är avståndet tillräckligt stort så blir användningen av avståndet meningslöst för att mäta förhållandevis mikroskopiska avstånd på jorden. Det falsifierar inte själva avståndet. Du kanske kan förklara vad som är fel med astronomernas beräkning av avståndet till Polstjärnan?
Citera
2018-08-29, 19:26
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Jinxes
Nej, han menar vinkeln. Det är grundläggande trigonometri och mycket enkelt att förstå, du behöver bara ta fram en miniräknare.

Menar du att någon sitter och ljuger ihop alla avstånd? Exakt vem är det som sedan levererar dessa lögner i form av tabulerade värden? Det är nämligen forskare som har haft som yrkesutövande att ta fram dessa avstånd. Ljuger allihop? Hur kommer det sig då att man genom samma metod får fram samma värden? Menar du att det är Celest mekanik som är en lögn? Varför falsifierar du den inte då? Börja med något elementärt som Laplace så kommer du bli världskändis.
Ok. Jag vet inte vad madtop menar. Däremot så menar jag att det är sidorna som används vid avstånd från en latitud till geografisk nord.

Nej, jag tror inte de ljuger. De får en modell att arbeta efter och de utarbetar metoder för att bekräfta modellen, det är så mången vetenskap arbetar idag. Modellen är given på förhand och därpå följer en matematisk modell ungefär som din Laplace.

Citat från wiki:
Citat:
Han gav i detta arbete en fullständig teori för planetsystemet, uppbyggd på Newtons hypotes om den allmänna gravitationen.

En matematisk modell och hypotes av Newton som sedan byggs vidare på med ännu mer matematiska modeller / hypoteser. Är det lögn, troligtvis inte men är det sant? Jag betvivlar det.
Citera
2018-08-29, 19:39
Medlem
Citat:
Nej både du och jag menar vinkeln.

Hur mycket förändras vinkeln om du förflyttar dig 10 mil?
(En retorisk fråga. Den ändras så ytterst lite att det inte är mätbart)

Inte alls, de används av astronomer och andra som vill förstå hur universum ser ut.

Att du tycker att du blir vilseledd är ditt problem, det har inte ett jävla smack att göra med vare sig jordens form eller avståndet till polstjärnan.
Vinkeln ändrar sig med 60 nautiska mil per grad om man mäter utefter longituden och en grad är en märkbar skillnad.
Men jag talar om sidan, den motstående sidan är avståndet från geografisk nord till polstjärnan och närliggande sida är avståndet från observatören till geografisk nord. Den närliggande sidan skulle kunna ge ett avstånd från observatören till geografisk nord om man hade motstående sida längd fastställd. Till dags dato är detta inte genomförbart, därför att ingen har lyckats fastställa avståndet till någon himlakropp.
Citera
2018-08-29, 19:49
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ConnyKlasson
Det är inte mitt påstådda avstånd. Är avståndet tillräckligt stort så blir användningen av avståndet meningslöst för att mäta förhållandevis mikroskopiska avstånd på jorden. Det falsifierar inte själva avståndet. Du kanske kan förklara vad som är fel med astronomernas beräkning av avståndet till Polstjärnan?
Men då borde ju avståndet till andra närmre himlakroppar avstånd vara användbara, men hittills har ingen velat använda de påstådda avstånden. De är säkert inget fel på deras uträkningar men bara för matematik har använts så är det inte per automatik riktigt. Jag misstänker att du tror det men matematik är ett språk, ingen vetenskaplig observation per default. Felet med dessa modeller är att de aldrig används för något verkligt, liv och egendom sätts aldrig i samband med dessa modeller vilket antyder att de enbart är obekräftad spekulation. Fantasiavstånd tjänar dessutom bedrägeriet om jordens form väl, ingen kan verifiera eller använda sig av dem. Det kan endast en liten utvald grupp, fint litet upplägg!
Citera
2018-08-29, 20:25
Medlem
madtops avatar
Citat:
Vinkeln ändrar sig med 60 nautiska mil per grad om man mäter utefter longituden och en grad är en märkbar skillnad.

Ja så funkar det på en sfärisk jord.
På den platta jorden så handlar det bara om personliga upplevelser.

Citat:
Men jag talar om sidan, den motstående sidan är avståndet från geografisk nord till polstjärnan och närliggande sida är avståndet från observatören till geografisk nord. Den närliggande sidan skulle kunna ge ett avstånd från observatören till geografisk nord om man hade motstående sida längd fastställd. Till dags dato är detta inte genomförbart, därför att ingen har lyckats fastställa avståndet till någon himlakropp.

Jag tror du är på sin plats att du visar hur det skulle gå till.

Vi kan anta att avståndet till Polstjärnan är 10^18 meter.
Polstjärnan står 60 grader över horisonten

Hur får du fram sträckan till nordpolen från ovan värden?
Vad för du för resultat?

Citat:
Till dags dato är detta inte genomförbart, därför att ingen har lyckats fastställa avståndet till någon himlakropp.

Jodå, avståndet till polstjärnan är 10^18 meter.
Nu är det upp till dig och visa hur vi ska kunna navigera med hjälp av den kunskapen.
Senast redigerad av madtop 2018-08-29 kl. 20:28.
Citera
2018-08-29, 22:10
Medlem
Citat:
Ja så funkar det på en sfärisk jord.
På den platta jorden så handlar det bara om personliga upplevelser.

Jag tror du är på sin plats att du visar hur det skulle gå till.

Vi kan anta att avståndet till Polstjärnan är 10^18 meter.
Polstjärnan står 60 grader över horisonten

Hur får du fram sträckan till nordpolen från ovan värden?
Vad för du för resultat?

Jodå, avståndet till polstjärnan är 10^18 meter.
Nu är det upp till dig och visa hur vi ska kunna navigera med hjälp av den kunskapen.
Nej, det är inte upp till mig att bevisa din matematiska modell. I min modell finns inga fastställda avstånd till himlakroppar, precis så som verkligheten förtäljer. Observerat och testat.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in