Citat:
Ursprungligen postat av
Kungadolf
Vi observerar ju aldrig att massa drar till sig massa. Och att släppa något tyder enbart på att det faller, inget annat.
Elektricitet kan man ju ändå se med ögna ögon, som att man får en stöt t.ex, eller att vatten kan böja sig om elektrictet är i närheten(gnugga en ballong och ta nära vattnet).
Säger inte att elektricitet är 100% men det är mycket värt och undersöka i, vilket något ens utbildning aldrig ens visar för dig utan det är 100% globemodellen som visas, mycket märkligt att inte vara skeptisk till detta
Jag kan inte svara för dig, men jag observerar att massa drar till sig massa varje dag. Jag tappade nyss min tändare. Den attraherades av jordens massa och föll nedåt.
Ett laddat objekt väger vare sig mer eller mindre än ett oladdat objekt. Det har jag också observerat. Eftersom laddade objekt väger lika mycket som oladdade, verkar inte laddning ha något med vikt att göra. Gravitationen påverkar laddade och oladdade objekt lika.
Om du vill testa detta är det ganska enkelt. Ladda upp dig själv med massa statisk elektricitet och ställ dig på en våg med hög nogrannhet. Ladda ur dig genom att jorda dig. Väg dig igen. Du kommer inte märka någon skillnad.
Att skolan skulle lägga tid och resurser på detta är inte så smart. Skulle dessutom vara tråkigt för eleverna, eftersom de skulle uppleva experimentet som tråkigt, då ingen skillnad kan noteras.
Som sagt: Gör ett eget experiment. Besök ett astronomiskt laboratorium - det är gratis. På så sätt slipper du leva i en dunkel youtubevärld fylld av massa nonsens och felaktiga tankar.