Citat:
Ursprungligen postat av
Jonas1968
En måne på dagen lyser lika starkt som en måne på natten. Anledningen till att vi tycker att den lyser starkare på natten är ju att kontrasten blir större då den omgivande himlen är svart jämfört med om den är ljusblå som på dagen. I fullt dagsljus så minskar ju dessutom våra pupiller i storlek för att släppa in mindre ljus i ögat. Är samma sak som om en gatalampa som är tänd på dagen inte upplevs som lika stark som på natten trotts att den faktiskt skickar ut lika många fotoner. Jo en gammal dammig sten skickar visst vidare ljus om den inte är perfekt kolsvart vilket månen inte är. 400000 km avstånd men månen är ju samtidigt ganska stor och månljus blir ju inte heller lika starkt som solljus då inte 100% av ljuset reflekteras.
Nej det gör den inte så sitt nu inte här och bara hitta på, månen lyser bara på natten, på dagtid är det månens "kropp" du ser men den lyser aldrig upp något, tex moln på dagstid och det är inget vi behöver diskutera ytterligare. Månen är ju inget ljus, det är vad ni påstår så igen prata inte om lampor eller faktiska ljuskällor för det är inte vad som diskuteras här. Nej en gammal dammig sten skickar aldrig vidare ljus, alla stenar någonsin på jorden bevisar detta varje dag nattetid. Ni skulle ju från början förklara varför molnen nattetid bara 10 km ovanför jorden lyses upp av månen men i vanlig ordning överger ni diskussionen när ni blivit krossade, oärligt och korkat och det hjälper inte er brutala kognitiva dissonans.
Citat:
Ursprungligen postat av
Sadoman
Jag vet att ord är svåra för en idiot men försök i alla fall. Reflekterat ljus är en ljuskälla. Månens ljus är reflekterat ljus och månen är då en ljuskälla. Månen genererar bara inte sitt eget ljus. Och då vi vet det så måste månen vara på motsatt sida av jorden från solen för att maximalt ljus ska träffa den. Du tycker att månen ska reflektera solens ljus när månen och solen står i linje med varandra. Du tror att månen ska lysa som absolut starkast under en solförmörkelse. Hur kan du inte fatta själv hur otroligt korkad du är?
Visst, lilla pojke *klappar på huvudet*. Om du säger det så. Du har aldrig varit ute på natten. Mamma tillåter inte det. Du skulle bara ramla ner i brunnen igen...
Nej inte i denna kontext, vi pratade om månens ljus vs en sten så lägg dig inte i diskussioner som du inte förstår dig på är mitt tips. Jag vet hur gamla dammiga stenar fungerar så fungerar sten A på ett sätt så fungerar sten B på samma sätt. På dagtid så kan du se månen och solen framme samtidigt, det är inte ovanligt alls men månen börjar lysa först när solen försvinner. Dina halmgubbar om solförmörkelser är gulliga men visar tyvärr bara igen lilla gubben att du i diskussionen är clueless.
Citat:
Ursprungligen postat av
Sadoman
Jag vet att ditt utvecklingsstörda babbel är helt logiskt för dig men för oss andra med fungerande hjärnor så finns det ingen som helst logik i ditt svammel. Detta är även kännetecknande för personer med schizofreni så du kanske borde ta din medicin.
Sådär ja, ännu en globetard som bara överger diskussionen för lite personangrepp. Du kan komma tillbaka när du kan förklara molnen ovanför jorden som månen lyser upp nattetid. Bevisa att reflekterat ljus från en sten kan färdas nästan 400000 km dessutom för det väntar jag alltjämt på en källa för.