2018-02-06, 17:57
Medlem
arbetets avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Trumpetflugan
Att det råder osäkerheter innebär inte att vi "inte vet" någonting. Risken med att köpa Trisslotter för en löning är att bli av med beloppet. Defaultläget är att behålla löningen för annat än lotter. Vi vet, att rent statistiskt kommer vi att förlora på att köpa Trisslotter eftersom i snitt måste lotterna säljas för en större summa än vad som totalt betalas ut i vinster. Vi vet dock inte vad som döljer sig bakom skrapfälten på de specifika lotter vi köpt. Kanske går den som köper lotterna plus? Där har du en osäkerhet. En bättre analogi hade således varit att trisslottskonsumtionen för hela lönen motsvarar det aktiva besluten i att använda fossila energikällor tills de tar slut. Och vad ska vi då göra? Kanske det som vore det bästa att göra nu, istället.
Jag tycker vi ska spara på utgifterna och investera i annat så länge denna osäkerhet råder. Som jag alltid har sagt så tror jag på klimatförändringar då de alltid har funnits. Jag tror också på människans förmåga att anpassa sig och lösa problem. OK, låt oss ta åt oss koldioxidhypotesen och tro på den. Jag bara undrar om de enorma pengar vi satsar idag för att minska CO2 inte vore bättre att använda för framtida lösningar som är både billigare och mer effektivare. För du vet mycket väl att vi idag inte har någon teknik för att ersätta fossil-, hydro- eller kärnenergin hur mycket ni än pratar om vindsnurror och solenergi. Inte utan stora uppoffringar som kommer att påverka framförallt de fattigaste på denna planet. Om det inte bryter ut ett WWIII vilket iofs skulle lösa en del överbefolkningsfrågor. Bättre då att lägga pengarna på att ex. utveckla fusionsteknik. Vi kanske t.o.m. kommer på hur vi kan "dammsuga" atmosfären från CO2.

Samtidigt ställer vi Al Gore et consortes inför internationell domstol för att ha spridit panik bland planetens befolkning.
Citera
2018-02-06, 18:00
Medlem
arbetets avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Elorin
Det var inget argument, det var ett inlägg gällande trovärdigheten på din källa.
Här är en annan lite äldre video men har är väl köpt han med:

https://youtu.be/pwvVephTIHU

Alltså, de riktigt stora pengar ligger idag i att bli helt klimatfrälst. Då väntar de riktigt stora forskarpengarna.
Citera
2018-02-06, 18:06
Medlem
Trumpetflugans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av arbetet
Jag tycker vi ska spara på utgifterna och investera i annat så länge denna osäkerhet råder. Som jag alltid har sagt så tror jag på klimatförändringar då de alltid har funnits. Jag tror också på människans förmåga att anpassa sig och lösa problem. OK, låt oss ta åt oss koldioxidhypotesen och tro på den. Jag bara undrar om de enorma pengar vi satsar idag för att minska CO2 inte vore bättre att använda för framtida lösningar som är både billigare och mer effektivare. För du vet mycket väl att vi idag inte har någon teknik för att ersätta fossil-, hydro- eller kärnenergin hur mycket ni än pratar om vindsnurror och solenergi. Inte utan stora uppoffringar som kommer att påverka framförallt de fattigaste på denna planet. Om det inte bryter ut ett WWIII vilket iofs skulle lösa en del överbefolkningsfrågor. Bättre då att lägga pengarna på att ex. utveckla fusionsteknik. Vi kanske t.o.m. kommer på hur vi kan "dammsuga" atmosfären från CO2.

Samtidigt ställer vi Al Gore et consortes inför internationell domstol för att ha spridit panik bland planetens befolkning.
Om du med "koldioxidhypotesen" menar den vetenskapliga förklaringen att koldioxid som växthusgas absorberar utgående långvågig strålning och på så sätt hindrar den från att lämna tellus varpå jorden måste öka sin temperatur för att upprätthålla energibalans, varför skulle du inte tro på den?

Att spela sina kort på framtida teknik är även det en risk med stora osäkerheter. Det säkraste är att låta bli att öka mängden växthusgaser i atmosfären, om vi vill hålla risken låg. Och att satsa på förnyelsebara energikällor. Det är en investering.
Citera
2018-02-06, 18:12
Medlem
arbetets avatar
Citat:
Om du med "koldioxidhypotesen" menar den vetenskapliga förklaringen att koldioxid som växthusgas absorberar utgående långvågig strålning och på så sätt hindrar den från att lämna tellus varpå jorden måste öka sin temperatur för att upprätthålla energibalans, varför skulle du inte tro på den?

Att spela sina kort på framtida teknik är även det en risk med stora osäkerheter. Det säkraste är att låta bli att öka mängden växthusgaser i atmosfären, om vi vill hålla risken låg. Och att satsa på förnyelsebara energikällor. Det är en investering.
Det är bara det att:
  1. Det är dyrt.
  2. Tekniken finns inte att ersätta nuvarande energiproduktion.
  3. De stora länderna som Kina och Indien planerar att öka utsläppen på en nivå att vårt bidrag är kattskit i jämförelse.
  4. Ersättningstekniken vi har idag (Green Tech) medför andra ibland större miljöproblem.
Citera
2018-02-06, 18:33
Medlem
Citat:
Överraskande stark i kvantmekaniska sammanhang ja, att det på något vis är relevant i detta sammanhang är något helt annat.
Du påpekar kraftens styrka i relation till kvantmekanik, och påstår att det är något helt annat än i sammanhanget växthuseffekten och koldioxid, där teorin lägger stor vikt vid kvantmekaniska tillstånd hos koldioxid i atmosfären. Som t.o.m. syns i ett spektrum som en bulkegenskap.
Din teori bygger på kvantmekaniska resonemang om värme och molekyler.

Du propagerar för en teori där man hänvisar till ett snävt band av strålning på endast ett par mikrometer, och kopplar det till koldioxidens kvantifierade aktion i fältet för att använda det som grund för hela klimathotet. Men en ny kraft kopplad till värmeflöde är något helt annat för att den är relativ till kvantmekanik?

Ska vi ta och testa en sak: Du lär dig vad din teori använder för fysikaliska modeller.
Det är en fördel för din argumentation om du inte säger emot dig själv.
Citera
2018-02-06, 18:43
Medlem
Citat:

Du menar alltså att solen kontinuerligt värmer upp jordens inre med stora mängder energi, inklusive manteln och kärnan och inte bara yttre delarna av skorpan, och att denna värme sedan återförs till atmosfären i stor mängd (384W/m2).

Jag menar att jordklotet, vid ytan‚ är i jämvikt med solstrålningen. Att lika mycket går in som ut.

Att jordklotet värmer atmosfären, det är vad din teori också säger. Växthusteorin poängterar skillnaden på sol och jordstrålning i infrarött.

Ifrågasätter du det?

Citat:
Så den relativt lilla mängden (90mW/m2) som anses transporteras från jordens inre är egentligen betydligt mycket större? Det är ju en intressant teori som jag inte stött på tidigare, har du något stöd för den, exempelvis i form av mätningar av värmetrasporter från jordens inre?

Trodde du att ytan endast avger 90mW/m^2?

Den har ju en medeltemp på 288K, vi VET att den avger 384W/m^2.

De 90mW/m^2 är ju vad man tror TILLSÄTTS av egna kärnreaktioner. Du fattar väl att ingen kan mäta upp ett värmeflöde på 90mW/m^2 i en jordskorpa som håller temperaturer kring 300K?

Så, nu är det din tur. Ge en referens där man finner experimentiell data som visar att kall koldioxid kan öka temperaturen hos sin egen värmekälla. Jag kommer att upprepa frågan tills du svarar.
Senast redigerad av hbphys 2018-02-06 kl. 18:47.
Citera
2018-02-06, 18:57
Medlem
Citat:
Om du med "koldioxidhypotesen" menar den vetenskapliga förklaringen att koldioxid som växthusgas absorberar utgående långvågig strålning och på så sätt hindrar den från att lämna tellus varpå jorden måste öka sin temperatur för att upprätthålla energibalans

Så, om du går ut i vinterluften ikväll, naken, så absorberar den kalla luften(ink.co2) långvågig strålning från din kropp. Och på så sätt hindrar den kalla värmeabsorberande koldioxid-luftblandningen värmen från att lämna din kropp?

Försöker du vara rolig eller? Så fungerar det ju verkligen inte. Absorption av värme ökar värmeöverförsel till den kallare absorbenten. För att hindra värmen att lämna så måste du eliminera absorption.

Se här:

https://en.wikipedia.org/wiki/Thermal_insulation"
"Heat flow is an inevitable consequence of contact between objects of different temperature. Thermal insulation provides a region of insulation in which thermal conduction is reduced or thermal radiation is reflected rather than absorbed by the lower-temperature body."

Exakta motsatsen till vad du påstår.
Citera
2018-02-06, 19:06
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av hbphys
Du påpekar kraftens styrka i relation till kvantmekanik, och påstår att det är något helt annat än i sammanhanget växthuseffekten och koldioxid, där teorin lägger stor vikt vid kvantmekaniska tillstånd hos koldioxid i atmosfären. Som t.o.m. syns i ett spektrum som en bulkegenskap.
Din teori bygger på kvantmekaniska resonemang om värme och molekyler.

Du propagerar för en teori där man hänvisar till ett snävt band av strålning på endast ett par mikrometer, och kopplar det till koldioxidens kvantifierade aktion i fältet för att använda det som grund för hela klimathotet. Men en ny kraft kopplad till värmeflöde är något helt annat för att den är relativ till kvantmekanik?

Ska vi ta och testa en sak: Du lär dig vad din teori använder för fysikaliska modeller.
Det är en fördel för din argumentation om du inte säger emot dig själv.

Visst kan det finnas ngn hittills obekant kraft som skulle kunna vara stark nog att vara relevant i det här fallet, men du är den enda jag hört framföra den teorin. Så det är väl lämpligt att du för fram lite mer stöd till den teorin om någon skall ta det på allvar?
Citera
2018-02-06, 19:33
Medlem
Citat:

Trodde du att ytan endast avger 90mW/m^2?

Den har ju en medeltemp på 288K, vi VET att den avger 384W/m^2.

De 90mW/m^2 är ju vad man tror TILLSÄTTS av egna kärnreaktioner. Du fattar väl att ingen kan mäta upp ett värmeflöde på 90mW/m^2 i en jordskorpa som håller temperaturer kring 300K?

Eftersom jag skrev från jorden INRE borde det vara uppenbart vad jag menade?
Citera
2018-02-06, 19:34
Medlem
Trumpetflugans avatar
Citat:
Så, om du går ut i vinterluften ikväll, naken, så absorberar den kalla luften(ink.co2) långvågig strålning från din kropp. Och på så sätt hindrar den kalla värmeabsorberande koldioxid-luftblandningen värmen från att lämna din kropp?

Försöker du vara rolig eller? Så fungerar det ju verkligen inte. Absorption av värme ökar värmeöverförsel till den kallare absorbenten. För att hindra värmen att lämna så måste du eliminera absorption.

Se här:

https://en.wikipedia.org/wiki/Thermal_insulation"
"Heat flow is an inevitable consequence of contact between objects of different temperature. Thermal insulation provides a region of insulation in which thermal conduction is reduced or thermal radiation is reflected rather than absorbed by the lower-temperature body."

Exakta motsatsen till vad du påstår.
Växthusgaser reducerar planetens förmåga att göra sig av med energi. De isolerar sämre map kortvågig strålning, som vi får från solen. Detta har vi gått igenom tidigare i tråden. För ett axplock kan du börja läsa från sid 1370 i denna tråd. Har inget att tillägga. En sådan diskussion var meningslös då. Det är den nu också. Här har du några artiklar om hur en ökad växthuseffekt påverkar strålningsbalansen.

http://www.nature.com/nature/journal/v410/n6826/abs/410355a0.html

http://citeseerx.ist.psu.edu/viewdoc/download?doi=10.1.1.131.3867&rep=rep1&type=pdf

https://www.nature.com/articles/nature14240

http://science.sciencemag.org/content/308/5727/1431

http://onlinelibrary.wiley.com/doi/10.1029/2009JD012105/full

Citat:
Jag menar att jordklotet, vid ytan‚ är i jämvikt med solstrålningen. Att lika mycket går in som ut.*
Nej, det stämmer inte. I medeltal strålar jordytan en betydligt större effekt än vad ytan får från solen. Tack vare växthuseffekten.
Senast redigerad av Trumpetflugan 2018-02-06 kl. 19:47.
Citera
2018-02-06, 19:41
Medlem
Citat:
Jag menar att jordklotet, vid ytan‚ är i jämvikt med solstrålningen. Att lika mycket går in som ut.

Att jordklotet värmer atmosfären, det är vad din teori också säger. Växthusteorin poängterar skillnaden på sol och jordstrålning i infrarött.

Ifrågasätter du det?

Energin kommer såklart från solen, men att värmestrålning emitteras från jordens yta mot omgivningen har väl ingen här ifrågasatt. Sista meningen är lite oklar, menar du skillnad mellan infraröd värmestrålning från solen och jorden (det du skrev kan tolkas så) eller skillnad mellan solljus och värmestrålning? Visst finns det skillnader, vilken typ av skillnad syftar du på?
Citera
2018-02-06, 19:52
Medlem
Citat:
Visst kan det finnas ngn hittills obekant kraft som skulle kunna vara stark nog att vara relevant i det här fallet, men du är den enda jag hört framföra den teorin. Så det är väl lämpligt att du för fram lite mer stöd till den teorin om någon skall ta det på allvar?

Jag stötte på notisen i jakt på annat. Jag tyckte att det var relevant med en kraft som kopplas till värme.
Växthuseorin är den enda som påstår att kall luft gör sin värmekälla varmare.

Om du vill bli tagen på allvar när du säger att kall luft värmer upp en varm värmekälla, då är det väl lämpligt att för fram lite stöd för den teorin.

Vilket vetenskapligt stöd finns det i observation av koldioxid som värms av en värmekälla, där man ser att kall koldioxid gör värmekällan varmare?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in