2018-01-26, 10:21
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av SophieNeveu
De människor som har belånat sig för mycket och inte skulle klara av en räntehöjning borde inte ha tagit så stora lån från början.

Du underskattar hur många som tillhör den här gruppen..
2018-01-26, 17:33
Medlem
SophieNeveus avatar
Citat:
Ursprungligen postat av blekmyr
Du underskattar hur många som tillhör den här gruppen..
Säkert, men det är också bankernas fel att de beviljar lån så enkelt. Ställ högre krav på låntagare. Jag är för ökat amorteringskrav.
2018-02-03, 10:47
Medlem
Bankerna har inte lånat ut för lätt tycker jag. En kreditbedömning görs och man skall kunna klara en 8%ig ränta för att kunna få låna.
2018-02-04, 10:14
Medlem
2018 kommer att bli ett fantastiskt år rent ekonomiskt för Sverige.
Låga räntor, rätt inflation, arbetslösheten sjunkit, företagen tjänar enorma pengar, de investerar hela tiden och ibland utan lån eftersom kassorna är fyllda. Lägg till att det är valår så regeringen kommer inte släppa några negativa bomber i år.

Blir vi sedan kvitt vänsterregeringen så blir det ännu bättre.
2018-02-04, 10:19
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Sambisen
Bankerna har inte lånat ut för lätt tycker jag. En kreditbedömning görs och man skall kunna klara en 8%ig ränta för att kunna få låna.
Hör ofta den där gamla vandringssägnen. Har du bevis för detta och då menar jag inte vad en bank skriver på sin hemsida som bara är en reklamplats utan vill se fakta från verkligheten?

När de räknar ut 8% (enligt dig), vad räknar de på? På lönen de bägge har som 28 åringar eller räknar de på vad de har när de skall va föräldrarlediga eller sjukskrivna? Eller kommer dagens låntagare aldrig ta föräldrarledighet, aldrig bli sjuka, de kommer jobba från 25 till 67 utan en enda veckas sjukskrivning, de kommer heller aldrig bli arbetslösa eller skilja sig?
2018-02-04, 10:20
Medlem
Citat:
Säkert, men det är också bankernas fel att de beviljar lån så enkelt. Ställ högre krav på låntagare. Jag är för ökat amorteringskrav.
Är väl ändå den som lånar som det är fel på, eller är de inte mentalt vuxna de som tar lån?
2018-02-06, 15:36
Medlem
SophieNeveus avatar
Citat:
Ursprungligen postat av BajsBoo
Är väl ändå den som lånar som det är fel på, eller är de inte mentalt vuxna de som tar lån?
Inget fel på att låna pengar. I många fall lönar det sig att betala saker med kreditkort istället för direkt med bankkortet, om man ändå har tänkt att betala räkningen innan förfallodatum. Då erbjuder de flesta kreditgivare räntefritt och 1% kickback.
Sedan kan man ju räkna på alla pengarna man kan lägga på högräntekonto eller i någon indexfond tills det är dags att betala fakturan.
2018-02-06, 17:04
Medlem
Citat:
Inget fel på att låna pengar. I många fall lönar det sig att betala saker med kreditkort istället för direkt med bankkortet, om man ändå har tänkt att betala räkningen innan förfallodatum. Då erbjuder de flesta kreditgivare räntefritt och 1% kickback.
Sedan kan man ju räkna på alla pengarna man kan lägga på högräntekonto eller i någon indexfond tills det är dags att betala fakturan.
Självklart handlar jag allt med kreditkort och betalar i tid och får då bonus.
Men nu var det ju inte det jag kommenterade, utan det var att banker lånade ut till folk som överbelånar sig och då menar jag att det är den som lånar som har ansvaret, är ju lixom den som lånar som sätter sig i skten, banken klarar sig lika bra som innan även om låntagaren inte kan betala.
2018-02-18, 16:59
Medlem
rostigamazons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av BajsBoo
Självklart handlar jag allt med kreditkort och betalar i tid och får då bonus.
Men nu var det ju inte det jag kommenterade, utan det var att banker lånade ut till folk som överbelånar sig och då menar jag att det är den som lånar som har ansvaret, är ju lixom den som lånar som sätter sig i skten, banken klarar sig lika bra som innan även om låntagaren inte kan betala.

Problemet börjar när man höjer räntan, för Sverige ekonomi kan inte hela tiden gå bra på lånade pengar. Då minskar konsumtionen av varor och tjänster, och då slutar företagen att låna så mycket pengar. Då kommer arbetslösheten öka, och företagen kommer börja gå sämre. Börserna kommer gå ner kraftigt, när räntorna höjs. Det är först då, vi får se vad regeringen går för.
2018-03-19, 22:09
Bannlyst
Scenario ett. 2018 blir som 2017. Ökad skuldsättning ute i kommunerna, hyfsade arbetslöshetssiffror, försvagad krona mot euron.

Scenario två. Tilltagande boprisfall pga ökat utbud. Minskad handel, något ökad arbetslöshet. Försvagad krona mot euron pga ökad offentlig skuldsättning.

Scenario tre. EU-länderna har också en ohållbar ekonomisk utveckling så euron faller mot kronan. Allting utjämnas dock och året slutar med en euro på 10 kr jämnt.

Scenario två och tre tillsammans verkar mest rimligt.
2018-03-22, 03:03
Medlem
Hur många företag flyttar nu utomlands.
Var,varför?
2018-03-22, 10:06
Medlem
rostigamazons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av mikael2
Hur många företag flyttar nu utomlands.
Var,varför?

Vissa företag kan tycka att skattetrycket är för högt i Sverige, och hamnar vi i en lågkonjunktur då minskar köpkraften vilket påverkar företagen. Företag flyttar nog mest till andra länder, för att dom tjänar på det ekonomiskt.

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in