Citat:
Ursprungligen postat av
Pelepelle
Ni bara skyller ifrån er och vill inte se att svenske längdskidåkaren var dopad . Experten på Uppdrag granskning sa att det är 99,99 % chans att han var dopad. 1 på 10000 att han inte var dopad .. hmmm.
En usel expert vet inte ett skit om blodbildning utöver simpla lekmannakunskaper.
Det finns ett gränsland mellan sjukdom som ger extra tillväxt av blodkroppar/hemoglobin hos individer och inte tillräckligt med kriterier för att säkert säga att sjukdom föreligger. Icke tränande individer blir föremål för utredning om de har HB 165 eller högre. Om en idrottsman har det verkar man inte reagera överhuvudtaget, ingen utredning.
Citat:
Genetic - Heritable causes of secondary polycythemia also exist and are associated with abnormalities in hemoglobin oxygen release. This includes patients who have a special form of hemoglobin known as Hb Chesapeake, which has a greater inherent affinity for oxygen than normal adult hemoglobin. This reduces oxygen delivery to the kidneys, causing increased erythropoietin production and a resultant polycythemia. Hemoglobin Kempsey also produces a similar clinical picture. These conditions are relatively uncommon.